Pretraga

Pontevedra: Španjolski grad u kojem automobila skoro pa i nema

A- A+

Zasigurno ste u svom životu barem jednom čuli rečenicu: ‘Bez auta se ne može’. Implicira se time na nužnost posjedovanja automobila, koji je u današnjem užurbanom svijetu neophodan, i čije posjedovanje olakšava našu svakodnevicu. U španjolskom gradu od 80 tisuća stanovnika, svakodnevica je poboljšana tek, kad su se tih neophodnih automobila, odlučili riješiti. Ljudi se doseljavaju, povećana je socijalizacija, a ono najvažnije: smanjena je zagađenost te smrtnost prometnih nesreća.

Kadrovi s gradske ulice u Pontevedri | screenshot: YouTube

Smješten je na sjeverozapadu Španjolske, a prepoznatljiv je po srednjovjekovnoj jezgri, prekrasnoj arhitekturi i kamenim ulicama. Ipak najviše odskače u jednom: grad je to u čijem centru, automobila praktički i nema. Shodno s time nema ni buke, zagađenja i prometne gužve, a zvukovi motora zamijenjeni su ljudskim glasom i cvrkutom ptica.

– Grad je savršene veličine za pješačenje. Cijeli grad možete prijeći za 25 minuta. Postoje stvari koje biste mogli kritizirati, ali ne postoji ništa što bi vas natjeralo da odbacite ovaj model, izjavio je za Guardian lokalni arhitekt Rogelio Carballo Soler.

Izdvojeni članak

Kako bi spasio pčele, grad u Britaniji uvodi posebne ‘pčelinje cigle’ u gradnju novih zgrada

Velike zasluge svakako idu i gradonačelniku Loresu koji je tamo još od 1999. godine. Na vlast je došao nakon što je 12 godina bio u oporbi. Nije mu dugo trebalo da ostvari svoju viziju, ubrzo je popločio srednjovjekovni centar grada s granitnim pločama. Vodi se jednostavnom filozofijom: to što netko ima auto, to je njegova privatna stvar, to mu ne daje za pravo da zauzme javni prostor. Taj dio je namijenjen građanima, a ne vozilima.

– Povijesno središte je bilo mrtvo. Bilo je puno droge i puno automobila što je činilo marginalnu zonu. Bio je to zagađeni grad u propadanju s dosta prometnih nesreća. Stagnirao je. Oni koji su imali priliku, odselili su iz grada. Isprva smo razmišljali o poboljšanju prometnih uvjeta, ali nismo mogli smisliti izvediv plan. Umjesto toga odlučili smo vratiti javni prostor stanarima i kako bismo to ostvarili, odlučili smo se riješiti automobila, izjavio je gradonačelnik za Guardian. 

Kroz glavnu ulicu je dnevno prije 20-ak godina prolazilo na tisuće automobila | screenshot: YouTube

Parkirališta u centru su uklonjena, sve je prilagođeno pješacima, a zona bez automobila je iznimno proširena. Otvorena su nova parkirališta i podzemne garaže na periferiji grada, a semafori su zamijenjeni kružnim tokovima. Time su ostvarili čuda. Ono najvažnije smanjen je broj žrtvi u prometnim nesrećama, te se tako s 30 preminulih od 1996. do 2006. godine, spalo na samo tri smrtna slučaja, s tim da je posljednja žrtva iz 2009. godine. Emisija ugljikovog dioksida smanjena je za 70 posto, a gotovo tri četvrtine onoga što se prije obavljalo automobilom, sada se ‘odradi’ pješice ili biciklom.

Model privukao na tisuće novih stanovnika

Španjolcima se model očito dopada, s obzirom na dobru demografsku statistiku, koja kaže kako je u posljednjim godinama Pontevedru naselilo 12 tisuća ljudi. Ukinute su dozvole za gradnju velikih trgovačkih centara, što je pomoglo malim tvrtkama koje su uspjele egzistirati unatoč ekonomskoj krizi u Španjolskoj.

– Živjela sam u Madridu i u drugim gradovima, ali ovo je za mene raj. Hodam uvijek i svugdje pa čak i ako kiša pada. Trgovci koji se žale na model su isti oni koji su preživjeli unatoč ekonomskoj krizi. Pontevedra je također odlično mjesto za osnovati obitelj, izjavila je Raquel Garcia za Guardian.

Nedostatci

Ipak, ima i onih koji nisu zadovoljni ovakvom politikom. Žale se na nedovoljno parkirnih mjesta na periferiji, gdje često zbog toga nastaju gužve. Također navode kako nije organiziran javni prijevoz od periferije do centra.

– Potrebno je više područja na kojima možete parkirati na pet minuta, kako biste djecu mogli odvesti u školu dok pada kiša.  Ovdje ako pada kiša – a pada često – ljudi autom idu po kruh. No sada to manje rade. Ja prvi skoro više i ne vozim svoj auto, izjavio je domicilni stanovnik Victor Preto za Guardian.

Copy link
Powered by Social Snap