Bauštelska reportaža: Rekonstrukcija starog tunela Učka, iz 1981. u novi milenij
Stara cijev tunela Učka već mjesecima prolazi kroz kompletnu obnovu, koja je najveća od njegova otvaranja 1981. godine. Na projektu, čija je vrijednost preko 21 milijun eura, danonoćno radi više od 150 radnika, koji pažljivo prate svaki detalj. Tunel će, nakon obnove, dobiti potpuno novi izgled, a ključni dio rekonstrukcije bit će izgradnja novog podnožnog svoda i kolnika. Zanimljivo je da se uz tunel nalazi izvorište pitke vode za cijelu Liburniju, koje se tijekom radova štiti od negativnih utjecaja gradilišta. Sigurnost i prometovanje u tunelu pratit će najmoderniji sustav komandne sale, dok će novi sustav oborinske odvodnje spriječiti mogućnost zagađenja. U neposrednoj blizini izlaza iz tunela Učka, također se izvodi važno gradilište – izgradnja autoceste do čvora Matulji, koja će biti dovršena do 2027. godine.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
I pticama na grani poznato je da je u rujnu prošle godine službeno otvorena moderna i velebna nova cijev tunela Učka, o čemu smo već pisali ovdje. No, njezina ‘starija sestra’ – prva cijev tunela Učka – čak 40 godina čekala je na opsežnu rekonstrukciju, koja je započela početkom listopada prošle godine. Radovi su u punom jeku, a završetak obnove ovog važnog tunela očekuje se do kraja lipnja, odnosno do početka turističke sezone.
Projekt vrijedan 21 milijun eura
Kako bi radovi završili u planiranom roku, na gradilištu u tri smjene danonoćno radi više od 150 radnika. Riječ je o iznimno važnom projektu koji će, uz novu cijev tunela Učka, značajno unaprijediti promet između Istre i ostatka Hrvatske.
Ukupna investicija, vrijedna više od 21 milijun eura, osigurana je od strane kompanije Bina Istra, dok je izvođač radova francuska tvrtka Bouygues, koja je ujedno i suvlasnik Bina Istre. Osim rekonstrukcije stare cijevi tunela Učka, radovi se odvijaju i na ostalim dijelovima trase – tunelima Zrinšćak I i II, vijaduktu Vela Draga te manjim segmentima između njih. Modernizira se prometna, strojarska i elektrotehnička oprema potrebna za sigurno i učinkovito funkcioniranje autoceste.
Veliko ‘šminkanje’
U sklopu rekonstrukcije tunela predviđeni su opsežni građevinski radovi te zamjena i nadogradnja opreme, uključujući obnovu svih dijelova i elemenata. Tunel će, kako se kaže, biti obnovljen od glave do pete. Stara cijev tunela Učka dobit će pravi facelift – izgradit će se podnožni svod u zoni SOS7, rekonstruirati kolnik i vodovodni cjevovod te implementirati potpuno moderna rasvjeta i prometna signalizacija. Nadogradit će se sustav vatrodojave i ventilacijski sustav, postaviti novi sustav ozvučenja te poboljšati zaštita od požara. Osim toga, Učka te tuneli Zrinšćak I i II dobit će novu oblogu koja će se oličiti.
Također, glavnim projektom rekonstrukcije definirano je da svi uređaji i dijelovi opreme moraju biti u skladu sa zahtjevima EU direktive 2004/54/EC o minimalnim uvjetima sigurnosti za tunele u transeuropskoj cestovnoj mreži, kao i hrvatskog Pravilnika o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele te austrijske smjernice RVS za projektiranje i konstrukciju tunela.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
Podnožni svod
Posebno je važna izgradnja armiranobetonskog podnožnog svoda na geološki osjetljivom dijelu tunela – kako bi se spriječile daljnje deformacije i propadanje. Riječ je o prirodnom geološkom materijalu tzv. flišu, koji u kontaktu s vlagom ili vodom povećava obujam i time utječe na ravnost, odnosno izdizanje kolnika.
– Temelji konstrukcije postojeće cijevi se konsolidiraju, radi se podnožni svod, što u vrijeme gradnje nije bilo predviđeno zbog drugačijih standarda. Sad smo na potezu od 500 – 600 metara izvršili te radove. Spustili smo se na tri metra završne kvote kolnika. Također, asfalt se u cijelosti mijenja, rekao je tehnički direktor Bina Istre Christian Santaleza.
Dodao je i da su morali jako duboko kopati te slikovito objasnio kako će se kolnik nalaziti iznad naših glava. Da bi se uopće počelo kopati, radnici su morali učvrstiti postojeću oplatu tunela s više od sto građevinskih sidara. Nakon toga se postavlja ispuna na koju dolazi armirani beton, a potom i polaganje asfalta.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
Novi sustav oborinske odvodnje
Obnovljeni tunel Učka imat će i novi sustav oborinske odvodnje, jedan od najsuvremenijih u europskim tunelima. Njegova posebnost je što će spriječiti zagađenje prirodnih izvora vode u kaverni smještenoj tik uz tunel. Sustav je projektiran tako da u slučaju požara spriječi širenje vatre te zapaljivih i otrovnih tekućina unutar i između cijevi tunela.
– To je sustav takozvane oborinske odvodnje, iako u tunelu, naravno, nema oborina. On će prikupljati sve tekućine koje ostaju nakon pranja tunela, kao i one koje mogu iscuriti iz vozila u prometu. Štoviše, čak i u slučaju izljeva zapaljivih tekućina, sustav ih prikuplja i pomoću sifona onemogućuje širenje požara kroz sustav odvodnje. Time štitimo ne samo korisnike tunela, nego i izvore pitke vode, rekao je izvršni direktor Bina Istre Dario Silić.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
Izvor pitke vode za cijelu Liburniju
U zoni zaštite izvorišta tunela Učka radovi se izvode na način da se neposredna zona kaptaže osigura od negativnih utjecaja s gradilišta tijekom cijelog izvođenja, uz provedbu redovitih uzorkovanja vode. Imali smo priliku nakratko vidjeti špilju s izvorom pitke vode koja napaja Opatiju, Ičiće, Lovran i okolna naselja. Učka ima mnogo sličnih kaverni, a jedna od najvećih poznatih duga je više od 200 metara i visoka preko stotinu metara.
– Treba spriječiti ulazak procjedne vode koja bi inače dospjela kroz okolne puteve i normalne cijevi. Primjenjuju se hidroizolacija i posebni betoni s komponentama koje osiguravaju vodonepropusnost. Pazi se na svaki detalj kako bi se kroz cijeli proces gradnje osiguralo da nijedna kap vode koja treba ostati u izvoru ne prođe dalje, saznali smo na gradilištu od izvođača radova.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
Najmodernija sala komandi
Dovršetkom druge cijevi te nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi, tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU direktive koja definira tehničke zahtjeve za cestovne tunele. U sklopu projekta dovršena su 24 poprečna prolaza koji povezuju tunelske cijevi, predstavljajući evakuacijske puteve. Obje cijevi opremit će se najsuvremenijim sustavima videonadzora i senzorike, dodatno podižući sigurnosne standarde.
Santaleza je istaknuo zanimljivu činjenicu – otkako je tunel Učka izgrađen 1981. godine, ne postoji zapis o ijednom smrtnom slučaju unutar tunela. To je rezultat iznimne predanosti tima koji 24 sata dnevno prati sva zbivanja u tunelu. S novom tehnologijom, razina sigurnosti bit će podignuta na još višu razinu.

Stara cijev tunela Učka | Foto: Bauštela.hr
Radovi na kvarnerskoj strani tunela Učka
Na kraju našeg putovanja izašli smo iz tunela i ugledali svjetlo, a onda i veliko gradilište punog profila autoceste od tunela Učka do čvora Matulji. Sve se odvija brzim tempom, do su trenutačno u tijeku zahtjevna miniranja i radovi iskopa, uz posebnu prometnu regulaciju za sigurnost i protočnost prometa. Dionica od 10 kilometara spojit će tunel Učku i Matulje, a rok za dovršetak radova je 2027. godine.
Dupliranjem dionice Matulji–tunel Učka omogućit će se bolji pristup naseljima Benčinići i Kolavići, te povećanje sigurnosti i protočnosti prometa. Na tom dijelu autoceste, gdje je prosječni dnevni promet iznad 10.000 vozila, a ljeti do 18.000 vozila, izgradit će se zidovi za zaštitu od buke i zatvoreni sustav odvodnje. Vrijednost projekta iznosi 101 milijuna eura.

Čvor Matulji| Foto: Bauštela.hr
Ipsilon će postati iks
Silić je najavio da će Istarski ipsilon uskoro postati ‘iks’, a u sklopu toga planira se ulaganje od novih 400 milijuna eura u izgradnju dijela autoceste koji će povezivati Žminj i Labin. Kako je istaknuo, održani su već sastanci u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, no na realizaciju samog projekta još ćemo morati pričekati.
Projekt obuhvaća izgradnju oko dvadeset kilometara autoceste kroz zahtjevni teren, a najizazovniji dio bit će izgradnja velikog vijadukta s 60-metarskim stupovima preko doline Raše. Ovim projektom revitalizirat će se područje Istre u kojem trenutno radi više od 16.000 ljudi. Također, projekt ‘Iks’ trebao bi smanjiti gužve na Krčkom mostu, dok bi dio vozila koji putuje prema Cresu i Lošinju mogao koristiti trajekte iz manjih mjesta na obali.
Ovdje pročitajte još zanimljivih bauštelskih reportaža.