Obnova najstarijih tračnica u Zagrebu: Dotrajale su, tramvaj bi na nekim mjestima mogao iskočiti
Vožnje tramvajem u Zagrebu nerijetko su ‘uljepšane’ zvukovima škripanja ili ljuljanjem tramvaja na tračnicama. Jedan od razloga takvih pojava u vožnji mogao bi biti ozbiljno dotrajao kolosijek. No, ZET je u posljednjim mjesecima najavio rekonstrukcije najstarijih dijelova tramvajske mreže u Zagrebu što bi trebalo riješiti probleme na barem nekim dionicama. Za radove su pripremljeni milijuni.

Tramvajski kolosijek na Zvonimirovoj ulici | screenshot GoogleMaps
Nije tajna da su tramvajski putevi u Zagrebu u prilično lošem stanju. Dovoljno je da se dva puta provezete tramvajem Centrom, ili po nekoj drugoj starijoj dionici da biste isto osjetili i na svojoj koži.
No, čini se da je ZET sada naumio vratiti život nekima od najstarijih dionica tramvajske mreže. Na nekoliko lokacija gdje je željezo dotrajalo, a podloge nespremne za zamjenu materijala, spremaju se ozbiljni radovi na tramvajskom kolosijeku. Dapače, poslije najave rekonstrukcije četiri trase u širem centru, koje doduše tek trebaju krenuti, nastavljaju se planovi o zamjenama i posljednjeg dotrajalog elementa strukture na još dvije trase.
Radi se o jednoj duljoj trasi u Ulici kralja Zvonimira, te raskrižju sa Šubićevom. Radovi su podijeljeni u dvije grupe, a izvedba obje obnove prema procjeni će koštati 3,3 milijuna eura. Podsjećamo, već su ugovoreni radovi vrijedni oko 14 milijuna eura na još četiri dionice, što znači da se sveukupno zasad troši preko 17 milijuna eura.
Čitava ulica i jedno raskrižje
U sustavu javne nabave netom je objavljen postupak za modernizaciju dvije dionice tramvajske pruge u Zagrebu, obje nadomak centru grada i, u stvari, na jednom potezu tramvaja. Radi se o dva kilometra kolosijeka duž Zvonimirove od Trga žrtava fašizma do Ulice Vjekoslava Heinzela, te o raskrižju koje se računa kao zasebni projekt.
U postupku nabave stoji procjena kako bi se prvi dio radova mogao odraditi za 2,2 milijuna, a drugi dio za okvirno 1,1 milijuna eura. Obje zamjene predviđene su zbog dotrajalosti tračnica, a u svrhu podizanja kvalitete tramvajskog prometa.
– Modernizacija tramvajske pruge na raskrižju Ulice kralja Zvonimira i Šubićeve ulice izvode se radi zamjene dotrajalog tramvajskog kolosijeka u svrhu podizanja kvalitete i sigurnosti tramvajskog prometa u gradu Zagrebu, otkriva projektna dokumentacija.
Skoro 30 godina nebrige
Prvim dijelom projekta predviđena je modernizacija tramvajske pruge u dužini od 1.848 metara tramvajske mreže od Trga žrtava fašizma do Heinzelove. S druge strane, zasebna dokumentacija opisuje radove na raskrižju, koje u stvari također prolazi ovom trasom. Svaka od dvije dionice koju će zahvatiti radovi ima svoje probleme, no u suštini u oba slučaja problem je zastarjelost materijala, budući da kolosijek nije obnavljan niz godina.

Tramvajski kolosijek na Zvonimirovoj ulici | screenshot GoogleMaps
U prvom slučaju, na trasi od skoro dva kilometra, posljednji veliki popravak izveden je 1991. godine internom dokumentacijom za održavanje tramvajske pruge. U to vrijeme na prijelazima i uz stajališta izvedena je betonska podloga, a tračnica pričvršćena jednostruko elastičnim sistemom, te je kolosijek vraćen na podlogu od tucanika.
A iako su na manjem dijelu dionice izvedeni popravci 1998. i 2005. godine, 30 godina eksploatacije nakon posljednjeg većeg popravka neminovno je dovelo prugu u vrlo loše stanje. Što, između ostalog, pokazuje činjenica da je kvalitetna ugradnja novih tračnica na dotrajaloj tucaničkoj podlozi trenutno nemoguća misija.
Istrošenost tračnica je rizik
Isto vrijedi i na raskrižju Šubićeve i Zvonimirove ulice. Na dijelu predviđenom za modernizaciju došlo je do istrošenosti tračnica, te skretnica koje bi valjalo zamijeniti za optimizaciju kretanja vozila i sigurnost odvijanja prometa.
Strategijom razvoja kolosijeka u gradu Zagrebu predviđeno je da se svi kolosijeci na obje predmetne dionice zamijene sa kolosijecima na nosivoj armiranobetonskoj ploči, kao i da se tramvajske tračnice pričvrste za podlogu s jednostruko ili dvostruko elastičnim pričvrsnim priborom. Isto, naravno, vrijedi i u nova dva projekta.
Tako da će se na dijelovima gdje se kolosijek nalazi na tucaničkoj podlozi, nakon demontaže kolosiječne ispune ukloniti tračnice s poprečnim spojnicama da bi ih se odvelo u tramvajsko spremište Dubrava. Isto tako, na dijelu gdje se kolosijek nalazi na postojećoj nosivoj AB ploči, nakon demontaže, uklonit će se postojeći pričvrsni pribor, demonrtirati i odvesti tračnice u spremište Dubrava i uklonici da bi se naknadno mogla izvršiti kvalitetna ugradnja novih tračnica.

17-ica je potpuno obnovljena; foto: David Mandić | baustela.hr
Na dionicama se sprema i zamjena kolosiječnog pričvrsnog pribora, predvodničkih uređaja kao i kolosiječnih sklopova. Na raskrižju, očekivano, posebnu ulogu igrat će zamjena skretnica.
Najstarije dionice gradske mreže
Podsjećamo, ovo nije jedini plan za modernizaciju tramvajske pruge u Zagrebu. Prošle godine u lipnju, pokrenuta je nabava za četiri odvojene grupe radova na zagrebačkoj tramvajskoj pruzi. Radovi, otkriveno je po odabiru izvođača i potpisu ugovora, će ukupno koštati, a uključivat će i kopanje na dvijema najstarijim dionicama tramvajske pruge.
– Početak radova na Ksaverskoj cesti i Ribnjaku očekuje se po završetku ove školske godine, odnosno sredinom lipnja s rokom završetka do kraja kolovoza 2025. godine, dok bi se na jesen trebale obnavljati pruga u Branimirovoj ulici od Glavnog kolodvora do Draškovićeve, te raskrižje Savske i Tratinske ulice.
Valja napomenuti, kako smo već u par navrata pisali, Ribnjak, Ksaverska i Zvonimirova najstarije su dionice tramvajske pruge u Zagrebu. Tako da će se najnovijim postupkom rekonstrukcije na neki način dobro zaokružuje postupak obnove kolosijeka gradske tramvajske mreže.
Ovdje pročitajte više o tri nove stanice koje bi Zagreb trebao dobiti.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.