Pretraga

Gradilište iz zraka: Novu liniju metroa u europskom velegradu kopa 185 tona teška hidrogletalica

A- A+

U Rimu je u tijeku izgradnja nove stanice Venezia, kao dio proširenja metro linije C. Riječ je o zahtjevnom inženjerskom pothvatu koji se odvija na iznimno osjetljivom području – povijesnom središtu starom više od 3.000 godina, koje se nalazi pod zaštitom UNESCO-a. Prva faza radova uspješno je dovršena zahvaljujući primjeni građevinske ‘grdosije’ hidrogletalice, dok se uskoro na gradilištu očekuje dolazak velikih strojeva za bušenje tunela. Paralelno s građevinskim radovima, i dalje se intenzivno provode i arheološka istraživanja.

Hidrogletalica | Foto: WeBuild

U ‘centru svijeta’, gradu Rimu, provodi se jedan od najvećih infrastrukturnih projekata – dogradnja gradske podzemne željeznice i izgradnja buduće stanice Venezia. Radovi napreduju planiranom dinamikom, a na gradilištu je angažiran i golemi stroj – hidroglodalica, koja je dovršila izgradnju panela predviđenih u prvoj fazi. Ti paneli činit će rubne zidove podzemne kutijaste konstrukcije unutar koje će se stanica nalaziti.

Projekt je, uz inženjerske izazove, usmjeren i na očuvanje te valorizaciju bogate kulturne baštine Rima. Povijesna jezgra grada od 1980. godine zaštićena je kao svjetska baština pod okriljem UNESCO-a. U neposrednoj blizini gradilišta, na području Piazza Venezia, privode se kraju i radovi na arheološkim stanicama Porta Metronia i Colosseo-Fori Imperiali, objavio je izvođač radova Webuild na svojoj službenoj stranici.

Izdvojeni članak

Dva tunela, stotine milijuna, jedan cilj: Rasteretiti usko prometno grlo u srcu Bavarske

Trase linije C

Projekt metro linije C donosi Rimu suvremenu infrastrukturu u području urbane mobilnosti, dok je izgradnja ovakvog objekta predstavlja izniman inženjerski izazov. Tlo Rima specifično je zbog slojeva ljudske povijesti – riječ je o gradu starijem od 3.000 godina, čije su brojne civilizacije, epohe i generacije ostavile svoj trag. Gradnja linije C uključuje povezivanje sadašnjosti i budućnosti, uz neizostavno poštovanje prošlosti. Linija prolazi od jugoistočnog do sjeverozapadnog dijela grada, povezujući njegova predgrađa s povijesnom jezgrom.

Trasa prolazi kroz povijesne gradske četvrti sve do Piazzale Clodio. Duljina linije iznosi 26 kilometara – 17 kilometara podzemno i 9 nadzemno, s ukupno 29 postaja, od Monte Compatri/Pantano do Clodio/Mazzini.

Također, projekt je organiziran po funkcionalnim segmentima. Dionica od Pantana do San Giovannija već je završena – 19 kilometara podzemne pruge, 22 postaje i jedan depo već su u potpunosti operativni.

Trasa metro linije C | Foto: WeBuild

Različite tehnike iskopavanja

Tuneli metroa su građeni pomoću dviju metoda: tradicionalnog iskopa i mehaniziranog iskopa tunelogradnom bušilicom, odnosno strojevima za bušenje tunela (TBM), o kojima smo pisali ovdje. S obzirom na povijesne i strukturne uvjete lokacija, izbor metode temeljen je na preciznim inženjerskim i geološkim analizama.

Za mehanizirani iskop korištena su četiri TBM stroja tipa EPB (Earth Pressure Balance). Riječ je o sofisticiranim strojevima koji stabiliziraju čelo iskopa i istovremeno ugrađuju oblogu tunela, čime se znatno štedi vrijeme. Stanica Venezia, jedna od najsloženijih i najdubljih u Europi, imat će šest podzemnih razina i omogućiti izravan pristup ključnim kulturnim lokacijama – Palazzo Venezia, Vittoriano i Fori Imperiali. Zanimljivo, bit će to i ‘arheološka stanica’ jer će prve razine služit će kao muzejski prostor s nalazima otkrivenima tijekom radova.

Hidrogletalica | Foto: WeBuild

Grdosija od 24,5 metara

Što se tiče najveće zvijezde gradilišta, hidroglodalica visoka 24,5 metara i teška 185 tona zadužena je za iskop obodnih zidova kutijaste konstrukcije buduće stanice, i to do rekordne dubine od 85 metara. Nakon dovršetka vanjske konstrukcije, slijedi iskop unutrašnjeg prostora gdje će stanica biti izgrađena. Ovakav pristup omogućava minimalan utjecaj na površinske strukture i štiti vrijedne arheološke nalaze. Od početka rada do danas, hidroglodalica je dovršila 124 dijafragme – obodne zidove stanice. Ukupno je predviđena izgradnja 352 podzemna panela, uključujući 170 dijafragmi, raspoređenih kroz tri faze iskopa.

Trenutno je stroj premješten na drugu stranu trga, točnije na Via dei Fori Imperiali, ispod Vittoriana, gdje se otvara novo gradilište. Tijekom nadolazeće jeseni ondje će se izvesti arheološka iskapanja i započeti gradnja prve faze krovne ploče. To će omogućiti ponovno uspostavljanje prometa na sjevernoj strani trga kod Palazzo Venezia te nastavak radova na preostalim dijafragmama.

Hidrogletalica | Foto: WeBuild

Veliki projekti

Paralelno s radovima na stanici Venezia, u tijeku su testiranja na dionici dugoj oko tri kilometra, između stanice San Giovanni (koja je već u funkciji) i buduće stanice Colosseo/Fori Imperiali. Sigurnosni i operativni testovi započeli su u veljači. Na toj trasi izgrađene su dvije nove arheološke stanice – Porta Metronia i Colosseo/Fori Imperiali, koje će uskoro biti predane naručitelju na završna ispitivanja. Preostale planirane stanice – Chiesa Nuova, San Pietro, Ottaviano i Clodio/Mazzini, još su u fazi projektiranja.

Za kraj valja naglasiti kako WeBuild ima bogato međunarodno iskustvo u gradnji metro sustava, s čak 891 kilometar novih linija izgrađenih diljem svijeta. Nedavno su završeni radovi na posljednjoj dionici milanskog metroa M4, solunskom metrou (prvom grčkom metrou bez vozača) te narančastoj liniji 3 u Rijadu – najdužoj liniji saudijskog metroa. Među aktualnim projektima su linije 15 West i 16 Grand Paris Expressa u Francuskoj, linije 2 i 4 limeanskog metroa u Peruu, projekt Sydney Metro – Western Sydney International Airport i Suburban Rail Loop East u Melbourneu. U Italiji je u završnoj fazi i stanica Capodichino na liniji 1 napuljskog metroa.

Hidrogletalica | Foto: WeBuild

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap