Ovo je kineski prometni projekt koji je oborio deset nesvakidašnjih rekorda, među kojima je i najširi tunel na svijetu
Prometna veza koja uključuje mostove, umjetne otoke i uronjeni tunel preko estuarija jedne od najdužih rijeka u zemlji? Zvuči kao gotovo nedostižan projekt. No riječ je o dovršenom velikom kineskom pothvatu – 24 kilometra dugoj prometnici Shenzhen-Zhongshan. Još zanimljivije, ovaj infrastrukturni projekt oborio je deset rekorda, među kojima je i onaj za najširi tunel na svijetu.

Prometna veza Shenzhen-Zhongshan, Kina | Foto: Kineska Vlada
Na svijetu postoji veliki broj impresivnih tunela koji fasciniraju svojom dužinom, visinom i širinom, a jedan od najzanimljivijih je kineski tunel Shenzhen-Zhongshan. Ovaj podvodni tunel, dio cjelokupne cestovne veze koja uključuje mostove, umjetne otoke i potopljeni tunel preko estuarija Biserne rijeke, oborio je deset svjetskih rekorda. Njegova najšira točka doseže 55,6 metara, a 5 kilometara tunela leži pod vodom.
Tunel povezuje posebnu ekonomsku zonu Shenzhen sa Zhongshanom i Jiangmenom, smanjujući vrijeme putovanja i povezujući ključne ekonomske centre u području zaljeva Guangdong-Hong Kong-Macao. Cjelokupna prometna veza duga je oko 24 kilometra, uključujući 6,84 kilometra podvodnog tunela i 17 kilometara mosta s glavnim rasponom od 1.666 metara i tornjem visokim 270 metara, piše na službenoj stranici jednog od izvođača radova, kompanije Hempel.
Tehnologija i konstrukcija potopljenog tunela
Uronjeni tunel izrađen je metodom potopljenih cijevi. Čelični i betonski moduli proizvedeni su u suhim dokovima, transportirani morem i precizno postavljeni na pripremljene temelje. Svaki modul obuhvaća hidroizolaciju, završnu obradu i sustave nadzora prije spajanja na sljedeći segment, a najširi modul smješta osam prometnih traka te središnju galeriju za tehničku cirkulaciju i sigurnosnu opremu.
Potopljeni segment dug je 5.035 metara i sastoji se od 32 glavna modula ispunjena s ukupno oko 29 tisuća kubičnih metara samozbijajućeg betona. Svaki modul težak je do 80 tisuća tona i precizno poravnan pomoću senzora i navigacijskih sustava. Tijekom izgradnje posebna se pažnja posvetila stabilizaciji morskog dna, kontroliranju oceanske struje, plime i oseke, te integraciji sustava ventilacije, nadzora i evakuacije.
Dugotrajna estetika i zaštita od korozije postignute su specijaliziranim premazima. Hempel je koristio temeljni premaz s aktiviranim cinkom koji štiti od korozije, dok završni fluorougljični premaz zadržava boju i svjetlost unatoč zagađenju okoliša. Smanjenje emisija hlapljivih organskih spojeva dodatno doprinosi održivosti projekta.

Prometna veza Shenzhen-Zhongshan, Kina | Foto: ISSU

Prometna veza Shenzhen-Zhongshan, Kina | Foto: TEC tunel
Deset rekorda ovog megaprojekta
Projekt Shenzhen-Zhongshan oborio je i deset svjetskih, a može se reći, i neobičnih rekorda. Most sadrži najveći raspon za potpuno offshore viseći most s čeličnom kutijastom gredom, dug 1.666 metara, dok je mostovna ploča postavljena na visini od 91 metra, pružajući najveći navigacijski razmak za morski promet. Sidrište mosta, najveće takve vrste za offshore konstrukcije, sadrži 344.000 kubičnih metara betona, a testovi otpornosti na vjetar dosegli su rekordnu brzinu od 83,7 metara u sekundi.
Površina čelične mostovne ploče prekrivena je vruće miješanom epoksidnom smjesom i popločana na 378.800 četvornih metara, što je najveće takvo postrojenje na svijetu. Podvodni segment tunela dvosmjerne konfiguracije dug je 5.035 metara i predstavlja najširi podvodni uronjeni tunel od čelika i betona, s najvećim volumenom samozbijajućeg betona korištenim u jednom modulu, približno 29.000 kubičnih metara. Završni spoj tunela opremljen je najvećom višekratno sklopivom M-oblikovanom barijerom duljine tri metra, a projekt uključuje i prvo podvodno čvorište za brze ceste povezano sa zračnim lukama na svijetu.

Prometna veza Shenzhen-Zhongshan, Kina | Foto: Cargo Partner
Utjecaj na mobilnost i regionalnu integraciju
Nova prometna veza smanjuje vrijeme putovanja između Shenzhena i Zhongshana na otprilike pola sata. Izravna veza omogućit će preraspodjelu prometa, smanjenje opterećenja na drugim prijelazima estuarija te olakšati pristup industrijskim i logističkim centrima.
Projekt je dio strategije integracije područja Velikog zaljeva Guangdong-Hong Kong-Macao, koja ima za cilj povezati prometne sustave i povezati ekonomski komplementarna urbana središta. Očekuje se da će nova veza potaknuti povećano kretanje radnika, zaliha i proizvoda među gradovima povezanima ovim koridorom.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.