Hrvatski ‘grad rotora’: U centru se već gradi jedan, a uskoro stiže i 14., vrijedan gotovo milijun eura
Za grad Umag zna se da je turistički biser, ali i mjesto s neuobičajeno velikim brojem kružnih raskrižja. U središtu ove istarske teniske meke već je u tijeku izgradnja jednog rotora, a uskoro će još jedan niknuti na križanju Novigradske ulice, Ulice Ruđera Boškovića i Ulice žrtava fašizma. Investicija vrijedna gotovo milijun eura trenutačno je u fazi pronalaska izvođača radova.

grad Umag, novi rotor | Foto: Grad Umag, EOJN
Grad Umag slobodno bi se mogao nazvati i ‘gradom rotora’. Trenutačno ih je u funkciji čak 12, jedan je u izgradnji, a sada je raspisan i javni natječaj za 14. kružni tok. Posebno zanimljivo, Umag tijekom ljeta zbog velikog priljeva turista broji višestruko više ljudi nego u ostatku godine, no prema posljednjem popisu stanovništva grad ima 13.467 stanovnika.
Novi kružni tok gradit će se u Novigradskoj ulici, na raskrižju s ulicama Ruđera Boškovića i Žrtava fašizma. Prema podacima iz Elektroničkog oglasnika javne nabave, vrijednost zahvata procijenjena je na gotovo milijun eura, točnije 970.000 eura.
Prometne površine i oborinska odvodnja
Projekt predviđa rekonstrukciju Novigradske ulice izvedbom dvosmjernog kolnika, biciklističkih staza i nogostupa, u ukupnoj duljini od oko 300,67 metara. U sklopu zahvata postojeće križanje pretvorit će se u kružni tok, uz djelomičnu rekonstrukciju svih priključnih prometnica.
Oborinske vode s prometnih površina prikupljat će se putem slivnika i perforiranih rubnjaka s integriranim odvodnim kanalom. Zatim će se zatvorenim sustavom odvoditi do krajnjeg recipijenta, odnosno ispusta u more.

grad Umag, novi rotor | Foto: Grad Umag, EOJN
Što sve obuhvaća rekonstrukcija?
Rekonstrukcija Novigradske ulice dio je šireg projekta uređenja prometnice u duljini od oko 1.000 metara, od križanja s Ulicom žrtava fašizma prema Novigradu. Plan uključuje obnovu kolnika i nogostupa te izgradnju biciklističke staze. Dva velika klasična križanja bit će pretvorena u kružna.
Projekt je podijeljen u pet faza, a aktualnim natječajem obuhvaćena je druga faza, duga oko 300 metara. U njezinu središtu nalazi se četverokrako križanje koje će se preurediti u kružni tok vanjskog promjera 28 metara.
Modernizacija javne rasvjete
U sklopu rekonstrukcije prometnice planirana je i potpuna obnova javne rasvjete kako bi bila usklađena s novim građevinskim rješenjem i važećim normama. Nova rasvjeta mora se izvesti prema normi HRN EN 13201:2015, sa svjetiljkama koje smanjuju svjetlosno onečišćenje, na čeličnim stupovima s podzemnim kabelskim napajanjem.
Trenutačno se u zoni zahvata nalazi javna rasvjeta s LED svjetiljkama boje svjetla 4.000 kelvina, na stupovima visine 10-12 metara. Zbog velikog odmicanja novih stupova od prometnice, tri metra ili više, ne bi bilo moguće postići propisane uvjete osvijetljenosti, a postojeća boja svjetla ne odgovara sadašnjim standardima (umjesto 4.000 kelvina trebala bi biti 3.000 kelvina). Stoga će postojeće svjetiljke i stupovi biti uklonjeni te predani investitoru, odnosno zbrinuti ako ih investitor neće dalje koristiti.
Jedan rotor već u izgradnji
Podsjećamo, krajem listopada započela je izgradnja još jednog velikog rotora u središtu Umaga. Riječ je o projektu iz Plana razvoja grada 2021.-2030., kojim se želi trajno poboljšati protočnost prometa te omogućiti lakši pristup velikom gradskom parkiralištu uz rivu.
Novi kružni tok gradi se u Ulici Ernesta Miloša i omogućit će dvosmjerno prometovanje od postojećeg rotora na križanju Trgovačke ulice, Ulice E. Pascalija i Ulice E. Miloša prema novom križanju. Projekt će značajno smanjiti gužve u centru grada, skratiti vrijeme vožnje, povećati sigurnost i pridonijeti energetskoj učinkovitosti. Završetak radova predviđen je za početak travnja 2026. godine.