Metro u Splitu? Grad je već imao ‘podzemnu’, bila je ukopana ispod zemlje, a koridori postoje i danas
U novom bauštela.hr podcastu gostovao je izvanredni profesor s FGAG-a i predsjednik Hrvatskog geotehničkog društva, Goran Vlastelica. Govorio nam je o geotehnici i tajnama tla te o radovima koji bi trebali prethoditi svakom ozbiljnijem projektu, ali se često zanemaruju. Dotaknuli smo se i jedne vrlo zanimljive teme, a to je izgradnja metroa u Splitu.

Goran Vlastelica u bauštela.hr podcastu | Foto: baustela.hr
Kad prolazimo pored novih zgrada, prometnica i mostova, naš pogled često zaluta prema fasadama i arhitekturi. Rijetko tko razmišlja o onome što je skriveno ispod – tlu, stijeni i podzemnim vodama. No upravo ta ‘podloga’ odlučuje hoće li objekt biti stabilan i dugotrajan. Geotehnika, odnosno preciznije geotehnički istražni radovi i geotehničko projektiranje, predstavlja sustav ispitivanja i analiza koji prethodi svakoj ozbiljnoj gradnji.
O važnosti ovih istraživanja, ali i problemima u praksi, u novom bauštela.hr podcastu govorio je izvanredni profesor i šef Katedre za geotehniku na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu, Goran Vlastelica, koji je ujedno i član Hrvatskog geotehničkog društva. Otvorio je nove horizonte, ali i pokazao broj pitanja o temi koja je, nažalost, još uvijek nedovoljno zastupljena u građevinskom i arhitektonskom svijetu.
Što je to geotehnika?
Kako kaže Vlastelica, geotehnika je grana građevinarstva koja povezuje geologiju, inženjersku geologiju i istraživanje tla najbližeg površini Zemlje. Riječ je o kombinaciji dviju disciplina – građevinarstva i geologije – koja se dijeli na mehaniku stijena i mehaniku tla. Problemi se rijetko javljaju isključivo u tlu ili stijeni; gotovo uvijek su kombinirani. Upravo ta kompleksnost čini ovu disciplinu izazovnom i zahtijeva suradnju više stručnjaka.
U podcastu smo ga upitali kako bi geotehniku pojasnio jednom petogodišnjaku. Odgovor je bio jednostavan, ali slikovit.
– Djeca se vole igrati na plaži i graditi kule u pijesku. Zamislite da naše zgrade i prometnice predstavljaju te kule. Pitanje je kako ih izgraditi na sigurnom tlu, odnosno koji pijesak ili šljunak koristiti. Na taj način čak i malo dijete može razumjeti osnovnu logiku geotehničkih istraživanja, slikovito je poentirao Vlastelica.

Klizište, Geotehnika, Ilustracija | Foto: Geotech Rijeka
Metro u Splitu?
Kako se geotehnički radovi ponajviše bave mehanikom stijena i tla, jedno od zanimljivijih pitanja koje se pritom nameće jest mogućnost izgradnje metroa u najvećim hrvatskim gradovima. Dok se o zagrebačkom metrou već godinama intenzivno raspravlja, zanimalo nas je kakva je situacija na jugu zemlje, u Splitu. Odgovor je pritom prilično zanimljiv, Split je već imao svojevrsni oblik podzemne željeznice. Naime, dio splitske željeznice ukopan je ispod poluotoka.
– Nekada je prolazila površinom, a 1970-ih izvedena je metodom cut and cover, usječena u stijenu i prekrivena velikom pločom. Po toj ploči danas prolaze gradske šetnice i prometnice. Bila je to inicijativa koja je služila kao koncept metro linije, iako bez podzemnih stanica, pojasnio je Vlastelica.
Kako je istaknuo, u starim regulacijskim planovima predviđena je kružna linija kroz cijeli poluotok, s dijelom slobodnih rezerviranih koridora, od kojih su mnogi već izgrađeni. Ako bi se nastavila ista ideja, moguće je usjeći ispod ceste i pokriti pločom ili izvesti tunel većom dubinom. Geotehnički gledano, takve izvedbe su realne i moguće, ali njihovu isplativost i sigurnost potrebno je detaljno procijeniti na terenu.