Pretraga

Ratno inženjerstvo: Bailey mostovi hit II. svjetskog rata, HV ih gradi kao po špagi od 90-ih

A- A+

Tijekom Drugog svjetskog rata britanski inženjer Donald Coleman Bailey osmislio je praktičan čelični most koji se, zahvaljujući modularnom principu, pokazao iznimno učinkovitim za brzo prebacivanje vojnika i vojne mehanizacije. Njegova jednostavna montaža, čvrstoća i prilagodljivost učinile su ga nezamjenjivim ne samo u ratnim, već i u civilnim kriznim situacijama poput poplava. Hrvatska vojska koristi Bailey mostove još od kraja devedesetih, postavljajući ih kako u zemlji, tako i u inozemstvu.

Bailey most | Foto: MORH

Početkom Drugog svjetskog rata bilo je presudno pronaći brzo i učinkovito rješenje koje bi omogućilo prelazak vojnika i teške mehanizacije preko rijeka i potoka na bojištima. Tada je britanski inženjer Donald Coleman Bailey osmislio genijalno rješenje – montažni čelični most koji se može brzo sastaviti od standardiziranih dijelova. Taj most, nazvan Bailey most, ušao je u povijest kao jedno od ključnih inženjerskih postignuća ‘ratnog inženjerstva’.

Baileyjev most bio je revolucionaran zbog svoje modularne konstrukcije, jednostavne montaže i iznimne čvrstoće. Sastoji se od čeličnih panela koji se mogu povezivati u sekcije, ovisno o širini rijeke ili terenu. Takav dizajn omogućio je savezničkim snagama brzu izgradnju mostova na mjestu, bez potrebe za teškom mehanizacijom. Koncept se pokazao toliko uspješnim da se koristi i danas, ne samo u vojnim, već i u civilnim situacijama poput sanacija i poplava.

Bailey mostovi u Hrvatskoj vojsci

Bailey mostovi postali su sastavni dio i Hrvatske vojske (HV), čiji su inženjerci tijekom godina izgradili više ovakvih konstrukcija. Prvi su postavljeni još krajem devedesetih, a jedan od najpoznatijih i najdužih bio je postavljen u blizini Karlovca.

Osim u Hrvatskoj, HV je svoje znanje pokazala i u inozemstvu, primjerice u Sloveniji, gdje su hrvatski vojnici pomogli u izgradnji Bailey mosta tijekom borbe s poplavama prije dvije godine. Takvi mostovi izuzetno su funkcionalni, brzi za montažu i jednostavni za demontažu i premještanje, što ih čini idealnim rješenjem u kriznim situacijama.

Bailey most | Foto: MORH

Najduži Bailey most u Hrvatskoj

Prije četiri godine, 40 inženjeraca Hrvatske vojske lansiralo je tada najduži Bailey most u zemlji. Most se protezao preko rijeke Korane, povezujući naselja Logorište i Turanj. Njegova je svrha bila olakšati prijevoz materijala za izgradnju važnih protupoplavnih nasipa, dok je promet državnom cestom D1 tekao neometano.

Most je bio dug 42,7 metara, a nosivost mu je iznosila 40 tona za gusjeničko i 48 tona za osovinsko opterećenje. Riječ je o konstrukciji trozidne, dvokatne izvedbe s čak 14 polja, što je bilo prvi put da se u Hrvatskoj koristi tako složena varijanta Bailey mosta.

Bailey most | Foto: MORH

Montaža u rekordnom roku

Proces ‘lansiranja’ mosta bio je dojmljiv. Konstrukcija je najprije sastavljena na obali, postavljena na valjke, a zatim uz pomoć strojeva doslovno gurnuta preko rijeke. Cijela operacija bila je dio redovite obuke Pontonirsko-mostne satnije, a most je uspješno postavljen za manje od pola sata.

Izgradnja i postavljanje mosta trajali su samo tjedan dana, što potvrđuje učinkovitost i stručnost hrvatskih inženjeraca. Po završetku radova i izgradnje nasipa, most je demontiran i premješten, baš kako je Bailey i zamislio svoj izum. Da bude brzo i jednostavno.

Bailey most | Foto: MORH

Most u Zagorju dobio novu lokaciju

Prije godinu dana pripadnici Inženjerijske pukovnije Hrvatske kopnene vojske ponovno su pokazali svoju stručnost i spremnost za pomoć lokalnim zajednicama. Na zahtjev Općine Marija Bistrica, postavili su konstrukciju Bailey mosta M-2 na novu lokaciju u naselju Selnica, preko rijeke Krapine u Krapinsko-zagorskoj županiji.

Radovi su trajali svega dva dana, a izveli su ih pripadnici Pontonirsko-mostne satnije uz pomoć specijalizirane vojne opreme i elemenata mosta. Općina je osigurala betonske prihvate i druge građevinske komponente, dok su inženjerci precizno lansirali most, koristeći provjerenu tehniku spajanja čeličnih sekcija i potiskivanja konstrukcije preko rijeke.

Most je dugačak oko 30 metara i ima nosivost do devet tona. Većina njegovih dijelova potječe od mosta koji je još 1999. godine, nekoliko stotina metara nizvodno, postavila tadašnja 33. inženjerijska brigada Hrvatske vojske. Nakon što ga je MORH 2013. godine donirao Općini, most je služio lokalnom stanovništvu sve do travnja 2023., kada je teško oštećen zbog prelaska vozila koje je znatno premašilo dopuštenu masu.

Bailey most | Foto: MORH

Hrvatska pomogla susjedima

Treći primjer vrijednog angažmana Hrvatske vojske s Bailey mostovima dolazi izvan granica zemlje. U kolovozu 2023. godine, nakon katastrofalnih poplava koje su pogodile Sloveniju, hrvatski su inženjerci postavili lansirni most Bailey M-1 preko rijeke Drete u mjestu Lačja Vas, općina Nazarje.

Ovaj most, dug 27 metara i širok 3 metra, ima gusjeničnu nosivost 36 tona i osovinsku 42 tone, te je izgrađen na mjestu urušenog mosta koji je stradao u velikom nevremenu. Ovo je bio prvi put da je Hrvatska vojska postavila Bailey most izvan državnog teritorija.

U pomoći Sloveniji sudjelovali su pripadnici Hrvatske kopnene vojske i Zapovjedništva za potporu, raspoređeni u više pogođenih općina – Ljubno, Nazarje, Luče i Rečica. Njihove aktivnosti obuhvatile su utovar i prijevoz materijala, izgradnju i sanaciju nasipa, iskopavanje naplavljenog kamenog materijala, čišćenje prometnica te radove na sanaciji područja uz rijeku Savinju. Posebnu ulogu imalo je i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, čiji su pripadnici helikopterom Mi-171Sh sudjelovali u prenošenju betonskih blokova radi izgradnje barijera za suzbijanje poplava na rijeci Muri.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap