Pretraga

Umjetnost u podzemlju: Ovako izgleda metro u Napulju koji je dobio prestižnu arhitektonsku nagradu

A- A+

Uvijek je lijepo vidjeti vrhunska svjetska ostvarenja koja izazivaju divljenje, a nerijetko i čuđenje. Jedna od najpoznatijih nagrada na području jugoistočne Europe svakako je BIG SEE nagrada. Dodijeljena je i ove godine, a jednu od nagrada osvojio je i izniman dizajn novouređene metro stanice San Pasquale u Napulju. Autor dizajna je talijansko-slovenski arhitekt Boris Podrecca, uz umjetničke instalacije austrijskog umjetnika Petera Koglera.

Metro stanica San Pasquale | Foto: WeBuild

Arhitektonska ostvarenja nerijetko oduševljavaju, provociraju ili u potpunosti mijenjaju doživljaj prostora. Jedna od najprestižnijih nagrada koja prepoznaje takve projekte u jugoistočnoj Europi svakako je BIG SEE Architecture Award. Ovogodišnji dobitnik u kategoriji arhitekture je novo uređena metro stanica San Pasquale na liniji 6 napuljskog metroa.

Stanica, koju je izgradio građevinski div Webuild, a dizajnirao renomirani talijansko-slovenski arhitekt Boris Podrecca, oplemenjena je i impresivnim instalacijama austrijskog umjetnika Petera Koglera. Projekt je prepoznat po svojoj vizionarskoj izvedbi i sposobnosti da spoji funkcionalnost, umjetnost i snažan vizualni identitet.

Izdvojeni članak

Ljepši i sigurniji put do vlaka: Pothodnik na Glavnom kolodvoru vraća se u funkciju u novom ruhu

Jedinstven identitet

San Pasquale jedan je od najnovijih dodataka napuljskoj mreži ‘Umjetničkih stanica’, koje obogaćuju gradski metro sustav od srpnja 2024. Dio je linije 6, koja se proteže 5,5 kilometara i povezuje četvrt Fuorigrotta s Piazza Municipio putem 8 stanica.

Unutrašnjost stanice prostire se na pet razina, duga je 100 metara i visoka 35 metara. Njezin dizajn evocira spuštanje u more, podsjećajući na potopljeni brod. Ovu sliku pojačavaju veliki, obojeni paneli u tri nijanse plave koji simuliraju oceanske valove duž zidova. Središnja struktura obložena je korten čelikom – materijalom koji se obično koristi u brodogradnji – s simuliranim prozorima koji pojačavaju podvodnu temu i služe kao izvori svjetlosti na razini perona.

– Raznolikost površinskih obrada i polifonija materijala uspostavljaju dijalog između ove tehnološki napredne strukture i njezine povijesne okoline, dajući lokaciji jedinstven identitet. Izlazi su integrirani u dizajn otvorenog trga, koji kulminira strukturom koja se proteže pet katova ispod razine mora, stoji u obrazloženju nagrade.

Metro stanica San Pasquale | Foto: WeBuild

Metro stanica San Pasquale | Foto: WeBuild

Preuređen i trg

Izgrađena od tvrtke Webuild u suradnji s partnerom Moccia Irme, stanica San Pasquale nalazi se uz središnji dio Riviere di Chiaia. Njena izgradnja dovela je i do preuređenja Largo Pignatelli, uz istoimenu vilu, koja je pretvorena u gostoljubiv novi trg sa sjedećim mjestima i zelenilom, uključujući novo zasađeno drveće.

San Pasquale je jedna od 14 stanica metroa tvrtke Webuild u Napulju. Grupa je odigrala ključnu ulogu u razvoju linije 1, izgradivši 10 od 20 operativnih stanica, uključujući nekoliko najznačajnijih ‘umjetničkih stanica’, kao što su nagrađivane stanice Toledo, Università, Dante, Museo i Materdei. Webuild trenutno gradi stanicu Capodichino na liniji 1 i stanicu Monte Sant’Angelo – dio nove linije 7 ili ‘Bretella di Monte Sant’Angelo’ – na kojoj su izložena djela britansko-indijsko-iračkog kipara Anisha Kapoora. Grupa također radi na stanici Parco San Paolo i udvostručuje 5-kilometarski dio željezničke pruge Cumana između stanica Dazio i Cantieri, koja povezuje Napulj s Pozzuolijem.

Metro stanica San Pasquale | Foto: WeBuild

Podzemna u Rimu

U ‘centru svijeta’, gradu Rimu, provodi se jedan od najvećih infrastrukturnih projekata – dogradnja gradske podzemne željeznice i izgradnja buduće stanice Venezia. Radovi napreduju planiranom dinamikom, a na gradilištu je angažiran i golemi stroj – hidroglodalica, koja je dovršila izgradnju panela predviđenih u prvoj fazi. Ti paneli činit će rubne zidove podzemne kutijaste konstrukcije unutar koje će se stanica nalaziti.

Projekt je, uz inženjerske izazove, usmjeren i na očuvanje te valorizaciju bogate kulturne baštine Rima. Povijesna jezgra grada od 1980. godine zaštićena je kao svjetska baština pod okriljem UNESCO-a. U neposrednoj blizini gradilišta, na području Piazza Venezia, privode se kraju i radovi na arheološkim stanicama Porta Metronia i Colosseo-Fori Imperiali.

Prva faza radova uspješno je dovršena zahvaljujući primjeni građevinske ‘grdosije’ hidrogletalice, dok se uskoro na gradilištu očekuje dolazak velikih strojeva za bušenje tunela. Paralelno s građevinskim radovima, i dalje se intenzivno provode i arheološka istraživanja.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap