Bauštelska reportaža: Gradilište šibenskih ‘turbo’ rotora koji će rasteriti najvažniji dio magistrale
Na križanju Jadranske magistrale i Ulice Velimira Škorpika u Šibeniku punom parom grade se dva velika ‘turbo’ rotora, koji će značajno smanjiti nesnosne gužve tijekom ljetne turističke sezone. Radovi su započeli u travnju prošle godine, a projekt vrijedan gotovo sedam milijuna eura izvodi poznata tvrtka Sarađen. Glavni infrastrukturni element gradilišta je nadvožnjak duljine 102 metra, dok radovi obuhvaćaju brojne zahvate ispod i iznad zemlje. Bili smo na gradilištu, evo kako ovaj veliki posao napreduje.
Dalmatinski biser, grad Šibenik, u 2025. godini doživljava intenzivan razvoj. Na više lokacija provode se građevinski radovi, a jedan od najvećih projekata, koji bi uskoro trebao biti dovršen, jest izgradnja dvaju velikih rotora na križanju Jadranske magistrale i Ulice Velimira Škorpika, u neposrednoj blizini najvećeg trgovačkog centra Dalmare. Radovi traju već desetak mjeseci i cilj im je rasteretiti ovaj prometno ključan dio grada te učiniti Šibenik prohodnijim za stanovnike i posjetitelje. Bili smo na gradilištu, evo kako ovaj veliki posao napreduje.
Grad će prodisati
U veljači 2024. godine Hrvatske ceste i tvrtka Sarađen potpisali su ugovor o realizaciji projekta koji je službeno zove ‘Rekonstrukcija raskrižja državne ceste D8 i Ulice Velimira Škorpika’, vrijedan 6,89 milijuna eura bez PDV-a. Na tom mjestu ‘izrast’ će čvor u dvije razine s dva kružna toka. Jedan denivelirani kružni tok nalazit će se na mjestu današnjih semafora, a drugi u spomenutoj ulici s odvojcima preka trgovačkom centru Dalmare, gradskoj četvrti Mandalina i novom Vatrogasnom domu.
Novi kružni tokovi će zaista promijeniti prometovanje gradom. Riječ je o cesti koja je žila kucavica u žiži turističke sezone. Od smjera Brodarice prema gradu i obratno, svakog dana vozači se nalaze u ogromnim gužvama koje će napokon nestati. Prema dostupnima informacijama Hrvatskih cesta iz 2022. godine, riječ je o jednom od najopterećenijih dijelova legendarne Jadranske magistrale. Prosječni godišnji dnevni promet je na ovom križanju, odnosno na južnom i zapadnom cestovnom ulazu u grad – gotovo 14.000 vozila, a prometni ljetni promet iznosio je i preko 23.000 vozila.
Kako nam je ispričala gospođa Marina, koja dolazi iz naselja izvan grada Šibenika, zadovoljna je što će se izgraditi rotori jer često odlazi u trgovački centar u kupnju. Također, napokon će ljudi dolaziti brže i do gradskih plaža.
– Nadam se da će biti dobro i da će biti u roku, trebalo bi rasteretiti promet koji je jako gust. Ljeti je oko tih centara uvijek velika gužva. Ljudi će prije dolaziti do gradskih plaža na Brodarici, na Rezalištu. Neće morati čekati u kolonama. Drago mi je da se uložilo u takav projekt, ispričala je.
Izgradnja ‘turbo’ rotora
Za ‘turbo’ brojke najbolje rješenje su turbo rotori ili kružni tokovi. Uvijek se priča o izgradnju zgrada, kuća, tunela i mostova, a rijetko o rotorima. Koliko su zahtjevni radovi potvrdio nam je inženjer gradilišta Josip Furčić, dok na projektu rade i glavni inženjer Viktor Bašić te Toni Šprljan iz ‘domaće’ tvrtke Sarađen. Kako je rekao, ne radi se tu o ‘običnim’ rotorima, već o kompletnom čvoru koji nije lako izvesti. Zapravo, cijela važnost leži u činjenici da se gradi nadvožnjak kao najdelikatniji dio projekta.
– Kad pričamo o projektu, važno je naglasiti da se tu ne radi samo o jednom u nizu ‘običnih’ rotora, već o kompletnom čvoru koje obuhvaća dva rotora, od kojih je jedan u dvije razine, tj. preko jednog, većeg, izvodi se nadvožnjak kojim prolazi magistrala D8. Na takav način dobiva se glavna cesta koja se ne prekida ili usporava – ni rotorom ni semaforima, kako je dosad bilo. Na temelju navedenog, projekt je sam po sebi prilično zahtjevan, a pogotovo kad se uzme u obzir činjenica da je to najprometnije raskrižje u županiji te da se uz raskrižje nalazi velika većina trgovačkih centara u gradu. I sav taj promet mora funkcionirati za vrijeme trajanja radova, objasnio nam je Furčić.
Napomenuo nam je da je i estetika samog čvora, u ovom slučaju, vrlo bitna jer se radi o prilično frekventnom čvorištu. Dakle, tu se nalazi prilaz i mnogim drugim turističkim mjestima u županiji, a u blizini je izlaza možda i najpoznatije autoceste – A1. Koliko je zahtjevan projekt govori i podatak da je u periodima najznačajnije dinamike potrebno od 80 do 100 djelatnika.
Ispod i iznad zemlje
Tijekom izgradnje čvorišta, troše se razne vrste materijala. Od glavnih, kao što su asfalt, beton i armatura do raznih kamenih frakcija i ostalih materijala za zemljane radove. Uz to, postavljaju se cijevi za instalacije – vodovod, oborinska i sanitarna odvodnja te gotovi betonski elementi, kao što su rubnjaci, opločnici, kanali za odvodnju. Vrši se hidroizolacija objekta te postavljaju čelične ograde i javna rasvjeta.
Izgradnja ovakvih rotora, ovakvo čvorišta nije samo iskop, betonizacija i postavljanje signalizacije. Kako nam je ispričao Furčić, radovi su puno kompliciraniji od toga. Osim onog što se vidi iznad zemlje, obavljaju se i radovi ispod zemlje. Ne treba zanemariti ni funkcioniranje prometa za vrijeme izvođenja radova. Pred Božić je bio organiziran i privremeni kružni tok. U jednom trenutku je bilo vrlo zanimljivo voziti se kroz ‘obilaznicu’ koja je praktički prolazila uz parkiralište velikih trgovina. Osjećaj je bio kao da prometujete nekakvim labirintom, dok je s vaše lijeve ili desne strane veliko gradilište.
– Pored svih radova koji će na kraju biti vidljivi, a koji su i sami po sebi dosta zahtjevni, tu se izvode kompletne podzemne instalacije koje prolaze kroz čvorište (HEP kabeli, nova trafostanica, DTK mreža, javna rasvjeta), a treba uzeti u obzir da u isto vrijeme sve postojeće instalacije koje se mijenjaju moraju funkcionirati. Kroz gradilište prolazi glavna optička mreža koja spaja Istru i jug Dalmacije, a koju je prije početka radova trebalo izmjestiti. I kao bitan faktor u izvođenju radova dodao bi i funkcioniranje kompletnog prometa za vrijeme izvođenja radova, rekao je Furčić.
Nadvožnjak od preko 100 metara
Kao je napomenuto više puta – zvijezda gradilišta je nadvožnjak koji će promijeniti i vizuru tog prometnog dijela grada. Njegova ukupna duljina s krilima iznosit će 102 metra, dok je osnovna debljina ploče 100 centimetara.
Prema opisu koji nam je dao Furčić, nadvožnjak je projektiran kao monolitna poluokvirna armiranobetonska konstrukcija. Ima pet raspona, dok je glavni nosivi sustav za prihvaćanje horizontalnih sila čine stupišta S2 i S3, koja su kruto vezana za rasponsku konstrukciju. Zanimljivo, rasponski sklop objekta projektiran je kao puna monolitna armiranobetonska ploča širine preko šest metara s konzolama, na uzdužnim rubovima je duljine 1,2 metra, dok je osnovna debljina ploče jedan metar. Spomenute konzole su na mjestu upetosti debljine 35 centimetara, dok se prema slobodnom kraju stanjuju na 22 centimetra. Također, predviđena je izvedba rasponske konstrukcije na klasičnoj skeli, u jednoj fazi.
Nema sumnje da će nadolazećeg ljeta uz ‘turbo’ rotore Šibenik prodisati. Već neko vrijeme postoji i novi izlaz s autoceste preko Industrijske zone ‘Podi’, a sada će i magistrala dobiti novo ruho. Iz Grada su najavili još nekoliko kapitalnih projekata – moderni putnički terminal, novi vatrogasni dom i bolnica, Batižele, centar za mlade, itd. Nama, a i svim Šibenčanima preostaje za vidjeti što će se od toga ostvariti. Jedno je sigurno – Krešimirov grad će i u novoj godini biti ‘bauštelski’ itekako zanimljiv.
Obilazimo sva važna i zanimljiva gradilišta u Hrvatskoj, potražite još bauštelskih reportaža.