Skandalozna istraga kod susjeda: Tunel od 5 km grade već 8 godina, ‘ulupano’ 200 milijuna eura
Tužilaštvo Kantona Sarajevo intenziviralo je istragu potencijalne kriminalne radnje vezane uz izgradnju tunela Hranjen koja je u realizaciji već osam godina, bez da se radovima nazire kraj. Riječ je o povijesnom projektu obzirom da bi izgradnja ove trase trebala dionicu Sarajevo-Goražde smanjiti sa 95,6 na 56 kilometara, odnosno skratiti vožnju između ova dva grada na samo 45 minuta.

tunel Hranjen | foto: Autoceste FBiH
Istraga iskopa tunela Hranjen formirana je 2021. godini nakon što je tada ustanovljeno da je novac predviđen za izgradnju, približno 50 milijuna eura, potrošen, a da je obavljena tek trećina posla. Planirana dužina tunela iznosi 5,5 kilometara.
U međuvremenu, tunel je ‘pojeo’ prema procjenama gotovo 200 milijuna eura, a to su sredstva koja su najviše dolazila od Vlade FBiH, i to u transferima od 2018. godine do danas. Prema posljednjima informacijama iz siječnja, šest godina od početka radova, probijeno je tek nešto više od 50 posto tunela, piše fokus.ba.
Kako su u aktu odaslanom Parlamentu FBiH odgovorili iz Tužilaštva KS, u prethodnom razdoblju provedena je sveobuhvatna analiza dokaza koji su obuhvatili čak 26 građevinskih knjiga, 31 građevinski dnevnik, 150 zapisnika. Također saslušani su brojni svjedoci i vještaci. Zaključak je da se pod nadzorom tužilaca planira provođenje daljnjih istražnih radnji, te po potrebi dodatnih vještačenja.

tunel Hranjen | foto: Autoceste FBiH
Zamršeno klupko financiranja
Autoceste FBiH raspisale su u travnju 2018. godine natječaj za najpovoljnijeg ponuđača radova na probijanju tunela Hranjen. Rok za završetak radova je bio 36 mjeseci, odnosno do travnja 2021. godine. Sredstva za realizaciju projekta osiguranu su iz akumulirane dobiti BH Telecoma.
Na natječaj se javila samo jedna tvrtka, sarajevski Euroasfalt koji je i izabran za izvođača radova. Na čelu Vlade FBiH tada je bio Fadil Novalić, a na čelu Autocesta FBiH Adnan Terzić. Izvršni direktor za projektovanje i gradnju Autocesta FBiH bio je Jasmin Bučo, koji je kasnije prešao u Euroasfalt.
Nakon što je na čelu Autocesta FBiH došao Elmedin Voloder napravljen je izvještaj o neregularnostima koji je dostavljen i Vladi FBiH. U tom izvještaju se propusti pripisuju Euroasfaltu. Riječ je o pomjeranju dispozicije tunela na područje koje je veći hidrološki rizik, a sve radi skraćivanja tunela na nekoliko stotina metara. Iz Euroasfalta su tada tvrdili da je tunel od početka većim dijelom bio na granici izvodivosti zbog niza nepredviđenih događaja poput iskakanja podzemnih jezera.
U ljeto 2021. godine obustavljeni su radovi, i to zbog potrošenog novca. S Euroasfaltom se nastavilo potpisivanje ugovora i to 2022. u iznosu približno 20 milijuna eura, a Vlada je paralelno izdvajala i dodatne milijunske iznose za ovaj projekt. U 2023. godini su se u financiranje s približno 15 milijuna eura uključile i Autoceste FBiH. U travnju prošle godine potpisan je novi ugovor s Euro-asfaltom vrijedan približno 72 milijuna eura, a u istoj godini je probijanje tunela ponovo bilo mjesecima u zastoju.

tunel Hranjen | foto: Autoceste FBiH
Radovi trenutno u dvije smjene
Premijer Bosanskopodrinjskog kantona (BPK) Goražde, Edin Ćulov ističe da u potpunosti podržava istragu koju provodi Tužiteljstvo Kantona Sarajevo o mogućim neregularnostima u izgradnji tunela Hranjen. No, izvještava i da se trenutno radovi na izgradnji tunela odvijaju bez problema.
– Mogu reći da se ovih dana intenzivno radi i sve ide dobro. Angažirana su 104 čovjeka koji rade u dvije smjene i imamo odličnu suradnju i komunikaciju s tim ljudima. Vjerujem da neće doći do zaustavljanja radova i da ćemo vrlo brzo tunel završiti. Više od 50 posto tunela je iskopano, sredstva se redovno plaćaju po ugovoru od 144 milijuna KM (72 milijuna eura) koji je potpisan u septembru prošle godine i ne treba da brinemo, rekao je Ćulov za bljesak.info.
Podsjeća da je, prema posljednjem ugovoru, rok za probijanje tunela 30 mjeseci.
– Sve ide kako treba, s tim da ima i dodatnih radova. Iskopavanje se vrši s južne strane gdje se izašlo na nekih oko 2,2 kilometra. Velika je to dužina tunela i obiman posao, od same ventilacije, iskopa, odvoza materijala. Pripreme se vrše i sa sjevernog dijela, od strane Prače i mislim da će se uskoro početi probijanje i sa te strane. Predviđena sredstva trebala bi biti dovoljna, ali to ne znači da će biti potpuno urađen tunel zbog toga što će, na otprilike jednoj trećini, ostati završne obloge i elektromehaničke instalacije i slično, istaknuo je Ćulov.

tunel Hranjen | foto: Autoceste FBiH
Originalni projekt
Prema javno dostupnim informacijama Autocesta FBiH, tunel Hranjen bi trebao biti dug 5,5 kilometara i sastojati se dvije cijevi. Jedna će biti namijenjena za prometovanje motornih vozila i kroz nju će prolaziti dvije trake, za svaki smjer po jedna. Druga cijev će biti servisna i koristit će se za održavanje tunela, kao i za slučaj eventualnih nesreća u tunelu.
Radi sigurnosti sudionika u prometu tunel bi trebao imati 16 prolaza za evakuaciju pješaka, pet poprečnih prolaza za interventna vozila (u slučaju požara) kao i 10 parkirnih niša za zaustavlja vozila u kvaru. Sam projekt izgradnje brze ceste duge 19,4 kilometara koja će spojiti Sarajevo i Goražde u poluprofilu prema originalnom projektu bio je vrijedan oko 95 milijuna eura i podijeljen je u dvije faze.
Doznajte ovdje sve o dodatnim milijunskim izdvajanjima za trasu Koridora V c kroz Bosnu i Hercegovinu.