Pretraga

Staje promet na žili kucavici središnje Dalmacije, kreće milijunska sanacija legendarnog mosta

A- A+

Neupitna je prometna važnost mosta izad Cetine u Omišu koji se nalazi na državnoj cesti D8. No, koliko god bili očajni, Omišani i drugi putnici morat će se pomiriti da će 200 dana dvije trake iznad Cetine biti obuhvaćene radovima. Zbog dotrajalosti, most će za nešto više od 3 milijuna eura sanirati građevinska tvrtka MAR.

most Omiš | Foto: Dokumentacija za nadmetanje, most Omiš (EOJN)

Most u Omišu preko rijeke Cetine nalazi se na državnoj cesti D8, na dionici duljine 19 kilometara. Sagrađen je prije više od 60 godina, a zbog trenutnog lošeg stanja mora u sanaciju.

Zbog prometne važnosti radovi na mostu zasigurno će uzbuniti građane, no održavanje mehanizma i obnova konstruktivnih elemenata su neizbježni. Taj će posao za 3.096.919,40 eura obaviti tvrtka MAR radovima u trajanju do 200 dana.

Izdvojeni članak

Pothvat koji uzima dah: Uzdiže se ogromni montažni most u sred Dalmacije, težak je 65 tona

Izvanredno održavanje

Predmet javne nabave obuhvaća radove izvanrednog održavanja mosta Omiš na državnoj cesti. Most je izgrađen 1961. prema projektu Inženjerskog projektnog zavoda iz Zagreba, a sagradila ga je Mostogradnja iz Beograda. Iako je riječ o elementu infrastrukture velike prometne važnosti, zub vremena napravio je svoje tako da je sanacija neodgodiva.

Trenutno nije funkcionalan da bude pokretani te je u lošem stanju, ponajviše zbog dotrajalosti konstruktivnih elemenata i opreme u agresivnom okolišu. Svoje je napravilo i loše održavanje mehanizma.

Omiš ostaje bez dva traka

Ukupna dužina građevine je 102 metra, a rijeku Cetinu premošćuje kroz sedam raspona. Širok je 10,5 metara i izveden u pravcu te se niveleta prometnice na prilazima mostu nalazi tek 180 centimetara iznad srednje razine vode.

Prometna površina mosta obuhvaća dva vozna traka za vozila i dva pješačka hodnika širine1,5 m. Rasponska konstrukcija je oslonjena preko stupišta lociranih u koritu rijeke Cetine, dok je temeljenje konstrukcije izvedeno je preko armiranobetonskih pilota te preko njih oslonjenih naglavnih greda.

Izdvojeni članak

Brza cesta Split-Omiš tek 2030., kasni li zbog predizbornog obećanja o porastu plaća?

Piloti pak su dijelom izvedeni na gradilištu, a dijelom su izvedeni centrifugalni piloti dopremljeni iz tvornice betona i ugrađeni nabijanjem. Na gornjem dijelu, piloti su povezani armiranobetonskom naglavnom gredom visine 130 cm, dok su iznad naglavne grede izvedeni stupovi mosta obloženi kamenom.

Upornjaci su također obloženi kamenim blokovima, te su na njih postavljeni ležajevi i dijelovi uređaja potrebni za funkcioniranje sustava za pokretanje mosta. Na stupove su postavljeni ležajevi čelične rasponske konstrukcije mosta, te dijelovi uređaja potrebni za funkcioniranje sustava za pokretanje mosta. Spojna sredstva na čeličnom dijelu konstrukcije su zakovice i varovi.

Cjeline radova

Sanacija će krenuti od donjeg ustroja objekta te će se izvoditi u cjelinama. Poznato je da će se u okviru prve cjeline izvoditi sanacija betonske konstrukcije – nadmorskog dijela, a potom će se krenuti u sanaciju kamenih površina, također u nadmorskom dijelu pa stupova, u podvodnom.

Uslijedit će sanacija betonske konstrukcije, opet u podvodnom dijelu, sanirati betonski piloti, a potom jaružati morsko dno. Na trećoj se ne izvode radovi, već će se u tom stadiju zapunjavati šupljine u unutarnjem tijelu kamenih površina, što će se postići injektiranjem u nadvodnom dijelu.

Na četvrtoj i petoj cjelini, radi prihvatljivog stanja konstrukcije i neekonmičnosti izvedbe radova sanacije neće se izvoditi opsežni radovi, osim lokalne reprofilacije betona u podvodnom dijelu – radit će se samo na mjestima ustanovljenih lokalnih oštećenja.

Nedavno je otvoren i drugi most iznad Cetine, nakon brojnih peripetija i odgađanja. Što je bilo sporno, pročitajte ovdje.

Copy link
Powered by Social Snap