Pretraga

Švicarci uz jezero i vinograde grade tunel od 200 milijuna eura: Za miniranje koriste bio-eksploziv i posebne strojeve

A- A+

Na obali jezera Biel, među vinogradima i povijesnim selima, gradi se ključni infrastrukturni projekt koji će povezati istok i zapad Švicarske. Riječ je o dvokolosiječnom tunelu Ligerz, strateškom zahvatu koji uklanja posljednje prometno usko grlo na pruzi Lausanne-Biel. Unatoč iznimno zahtjevnim uvjetima gradnje, projekt se ističe inovativnim i održivim rješenjima, poput biorazgradivog eksploziva i prijevoza materijala brodovima.

Izgradnja tunela Ligerz, jezero Biel | Foto: Implenia

Usred osamljenih vinograda i slikovitih vinogradarskih sela, njemačka građevinska tvrtka Implenia u partnerstvu sa Švicarskim saveznim željeznicama (SBB) realizira pionirski infrastrukturni projekt na obali jezera Biel. Riječ je o proširenju južnog podnožja željezničke linije Jura izgradnjom dvokolosiječnog tunela Ligerz – ključne karike za jačanje prometne povezanosti između njemačkog govornog područja i zapadne Švicarske. Ovaj projekt značajno će unaprijediti stabilnost voznog reda, smanjiti kašnjenja i omogućiti uvođenje regionalnih linija u polusatnom intervalu, čime se dodatno modernizira i osnažuje švicarska željeznička mreža.

Biorazgradivi eksploziv za rudarske radove

Tunel Ligerz, dug 2,1 kilometar, jedan je od najsloženijih infrastrukturnih zahvata u sklopu dionice Lot 2, uz pripadajuće istočno i zapadno ‘portalno’ područje. Njegova izgradnja uključuje širok spektar specijaliziranih građevinskih radova – od tunelogradnje, niskogradnje i specijalnih temelja, do pomorskih zahvata i željezničke tehnologije.

Izdvojeni članak

Veliki posao u srcu Njemačke: Krenula izgradnja nove S-Bahn trase s tunelima i modernom postajom

Radovi se izvode u izuzetno izazovnim uvjetima: na uskom prostoru, u neposrednoj blizini aktivne željezničke pruge i državne ceste, uz stroga vremenska i sigurnosna ograničenja. Unatoč kompleksnosti, završetak projekta predviđen je do kraja 2029. godine.

Jedan od posebnih aspekata gradnje je upotreba inovativnog, biorazgradivog emulzijskog eksploziva pri miniranju tunela. Ova tehnologija ne proizvodi štetne dušikove okside i znatno smanjuje emisiju CO₂, što je posebno važno s obzirom na osjetljivi prirodni kontekst. Projekt se, naime, provodi u području nacionalnog značaja, u blizini zona zaštite podzemnih voda, ribogojilišta i arheoloških nalazišta uz jezero Biel – što zahtijeva maksimalnu preciznost, pažnju i održiv pristup u svakom koraku.

Izgradnja tunela Ligerz, jezero Biel | Foto: Implenia

Uklanjanje uskog grla

Cilj izgradnje tunela Ligerz jest otkloniti posljednje usko grlo na pruzi koja povezuje Lausanne i Biel, u podnožju Jure. Novi dvokolosiječni tunel gradi se zbog izrazito ograničenog prostora između jezera i padine, gdje već prolaze državna cesta N5 i kantonalna prometnica – što onemogućuje proširenje postojeće trase.

Tunel će se izvoditi u dvije tehnike: oko 1.850 metara rudarskom metodom, dok će se preostalih 250 metara realizirati metodom usjeka i pokrivanja. Obložen armiranim betonom i opremljen potpunom željezničkom infrastrukturom, tunel će uključivati i četiri dodatna tunela za evakuaciju, 114 metara dug vijadukt za izlaz s autoceste N5, te više tehničkih objekata. Iskopani materijal transportirat će se brodovima, dok će se postojeća pruga ukloniti i potom obnoviti. Ukupna vrijednost projekta iznosi 220 milijuna eura, pri čemu Implenia sudjeluje s oko 150 milijuna eura.

Izgradnja tunela Ligerz, jezero Biel | Foto: Implenia

220 volti ispod zemlje

Dok se razvijaju nove željezničke veze, paralelno se ostvaruje i revolucionaran spoj prometne i energetske infrastrukture. U sklopu izgradnje druge tunelske cijevi jednog od najpoznatijih cestovnih tunela na svijetu, St. Gottharda,  švicarska energetska kompanija Swissgrid započela je polaganje 220-kilovoltnog visokonaponskog voda unutar tunela.

Riječ je o najdužem podzemnom visokonaponskom kabelskom sustavu u Švicarskoj, ukupne dužine od oko 18 kilometara. Vod će biti smješten u servisnom kanalu ispod zaustavnog traka tunela, između lokaliteta Airola i Göschenen. Projekt, koji se provodi u suradnji s Saveznim uredom za ceste (FEDRO), vrijedan je više od 100 milijuna eura te predstavlja europski presedan u integraciji cestovne i elektroenergetske infrastrukture.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap