Pothvat koji uzima dah: Uzdiže se ogromni montažni most u sred Dalmacije, težak je 65 tona
U središtu Trogira, kao i na plovnom putu od vranjičkog brodogradilišta do ove lokacije prava je atrakcija jučer bio novi pješački most koji će biti postavljan preko Foše. Konstrukcija mosta teška je 65 tona, najveća širina iznosi 10,40 metara, a visina je nešto preko 4 metra. Raspon je 25, a ukupna dužina 30 metara. Prema najavama specijalnom će dizalicom biti podignut u jednom danu. Vrijednost investicije iznosi približno milijun eura.
Novi pješački most preko Foše stigao je u Trogir iz vranjičkog brodogradilišta. Most je dopremljen posebnim tegljačem, a ruta od nekoliko nautičkih milja trajala je nešto više od četiri sata. Putovanje je s velikim zanimanjem pratilo lokalno stanovništvo jer je prizor uistinu bio nesvakidašnji. Pogledajte galeriju:
Galerija 10 Fotografija
OtvoriNakon uplovljavanja mosta i radnji koje prethode montaži, postupak prenošenja mosta na kopno specijalnom dizalicom je upravo u tijeku, a prema najavama ovaj bi posao trebao biti završen u jednom danu. U narednim danima slijedi postavljanje gumirane podloge, rasvjete, sjedalica i druge opreme te bi most trebao biti otvoren za prolaz pješaka za dva tjedna.
Robusna konstrukcija
Sama konstrukcija ukupno će biti teška 65 tona. Najveća širina mosta iznosi 10,40 metara, a visina je nešto preko 4 metra. Raspon je 25 metara, a ukupna dužina 30.
– Svi dijelimo zadovoljstvo što je most napokon u Trogiru. Iako smo redovno posjećivali radionicu u kojoj se izrađivao i sve to kontinuirano pratili, ovo je sasvim drugačiji i poseban osjećaj. Nedostajao nam je ovaj most posljednje tri godine. Suvišno je reći koliko će smanjiti gužve oko tržnice i koliko je potreban stanovnicima jezgre, a tome svjedoči i velik broj sugrađana koji su došli vidjeti i snimiti ovaj trenutak, rekao je gradonačelnik Ante Bilić.
Istaknuo je i da je ovaj projekt proveden prema svim stručnim procedurama i najvišim europskim standardima, od javnog arhitektonskog natječaja na koji je stiglo 26 radova, pa do dobivanja svih potrebnih suglasnosti, provođenja javne nabave i realizacije.
– Trajalo je malo duže, ali vrijedilo je. Vrijednost investicije je oko milijun eura, sigurno da nije jeftino, no to je jedan objekt koji treba trajati 50-60 godina i sigurno će se pokazati opravdanim. Osim funkcionalne, dat će i jednu dodatnu vrijednost gradu u smislu estetike i novih sadržaja. Moderni objekt koji će i budućim generacijama služiti i koje će moći proučavati njegovu vrijednost, zaključio je gradonačelnik.
Projekt izvan okvira
Cijelim putem most je pratio i njegov projektant, arhitekt Luka Cvitan iz ureda Prostorne taktike, čiji je rad ocijenjen najboljim na javnom arhitektonskom natječaju.
– Ovaj projekt u mnogočemu se razlikuje od standardnih projekata. Prva stvar za pohvaliti je javni natječaj i stručni žiri koji je birao rješenje. Imali smo tu sreću da je naš rad odabran kao pobjednički, što je sigurno razlika u odnosu na situacije kada projekti samo dođu na stol investitoru, rekao je Cvitan, te dodao kako je lokacija mosta specifična jer je izložena oku javnosti. Kao i zbog činjenica da UNESCO-va ‘markica’ također u nekoj mjeri diktira kako intervenirati u prostor, da se poštuje tradicija, a bude u suvremenom duhu.
– Zadatkom je traženo da se most ne tretira isključivo kao infrastrukturna građevina nego i točka u prostoru za okupljanje i zadržavanje, na što smo odgovorili s dvije dodatne teme. To su grupa sjedalica koja može ‘isprovocirati’ jedno manje događanje na parkingu koje bi se gledalo s mosta te velika rupa u samoj konstrukciji u koju će se postaviti mreža za izležavanje, igru i spontano zadržavanje, objasnio je arhitekt Cvitan te dodao kako je bilo fascinantno vidjeti s kakvom lakoćom su radnici izradili jednu asimetričnu i složenu konstrukciju.
Skladno se uklapa u okolinu
Podizanju konstrukcije mosta nazočio je i predsjednik ocjenjivačkog suda koji je izabrao ovo rješenje, Ivan Radeljak, te je govorio o kriterijima prema kojim je idejno rješenje izabrano.
– Osnovni kriterij pri odabiru pobjedničkog rješenja bio je da most mora biti korisna i funkcionalna građevina, odnosno da se može proći ispod i iznad njega. No, ono što je najvažnije da se most skladno uklopi u kontekst, da poštujemo povijesno naslijeđe, ali i da nije anakronizam ni faksimil nego rješenje 21. stoljeća. Dugo sam živio u Trogiru i kao članu žirija mi je donijeti odluku svakako bilo emotivno. Mislim da je ovo najkvalitetnije i jedno jako uspješno rješenje te da će građani u konačnici biti zadovoljni, rekao je Radeljak.
U Trogiru se radi i nova štenica, doznajte ovdje detalje.