Svjetski prepoznati dizajner otkrio tajnu zanata: Za Karima Rashida inovativnost je garancija uspjeha
Karim Rashid uspio je nakon što je kao mladi dizajner otkrio spoj kojim će zavesti tržište. Predstavio je proizvod koji spaja estetiku, formu i funkcionalnost, no njegovom radu nikada nije manjkalo originalnosti. U svom predavanju na Masters of Building Fair konferenciji u Rovinju otkrio je kako je ovo jedan element koji danas nerijetko izostaje iz stvaralaštva. Upozorio je kako inovativnost pokreće industriju i donosi promjene.
Karim Rashid svjetski je prepoznati industrijski dizajner interijera iza čije karijere je preko 4.000 proizvoda i brojne nagrade, a čija su djela dijelom stalnih i privremenih postava diljem svijeta. Njegov brand u posljednjih 15 godina nametnuo se kao jedan od najuspješnijih u ovom poslu te nudi širok spektar dizajnerskih usluga.
Rashid je egipatskog porijekla, ali je odrastao u Kanadi, dok njegov dizajn pokriva širok asortiman proizvoda, od luksuznih dobara, namještaja, osvjetljenja i mnogo više. Također, Times ga je svojevremeno prozvao ‘najpoznatijim industrijskim dizajnerom obiju Amerika’ i ‘Princom plastike’ zbog inovativnih umotvorina.
Što je uopće dizajn?
Ipak, može se reći kako titula ‘Princa plastike’ stvara pogrešnu sliku o Rashidu koji je žestoki protivnik jednokratne plastike. Gostujući na ovogodišnjoj konferenciji Masters of Building Fair u Rovinju, dizajner je govorio na temu budućnosti dizajna i tome kako odmicanje od trenda plastike također traži dizajniranje.
– Danas svi sve zovu dizajnom, no na počecima, moja zadaća bila je da Amerikanci zavole moj dizajn. Morao sam razumjeti ‘branding’, iako mi se ova riječ nikad nije sviđala. Branding je zapravo komunikacija između vas i ljudi. Danas se sve mora dobro ‘brendirati’ – pa tako i Rovinj, Hrvatska, … Branding je jedini način da se ispromovirate, rekao je Rashid prisjetivši se svojih početaka kada se kao tridesetogodišnjak nastojao probiti na natrpanoj sceni New Yorka, gdje konkurencije nije manjkalo.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Iako će se zbog prirode njegove profesije očekivati da je u Rashidovom životu estetika na prvom mjestu, objasnio je kako je dizajnerski put nekada zapravo prilično pragmatičan. Rashid se tako na američko tržište, a zatim i šire probio vodeći se prije svega željom da njegovi proizvodi budu funkcionalni. Stoga zna da osim brandinga i funkcionalnosti dizajn prije svega mora biti vođen originalnošću.
– Za mene je lijepo ono što je funkcionalno, holističko i što inspirira. Zapravo se vrlo često iznenadim koliko je svijet loše dizajniran. Na primjer, u današnje automobile teško je ući i teško je iz njih izaći, prokomentirao je Rashid.
Kako originalno stvarati
Gledajući svijet oko sebe, Rashid je osvijestio kako je njegova okolina sklona kopiranju, oslanjanju na postojeća tješenja te da upravo autentičnost stvara razliku između onih koji uspješno i manje uspješno dizajniraju.
– Svoj idući zaključak zovem ‘sameness’, ‘metooism’. Želiš li doći na tržište, ali nađeš jednu stvar po kojoj ćeš se razlikovati. Na primjer, malo smanjiti cijenu. Tisuće kompanija se međusobno kopiraju. S jedne strane ovo je uspješno jer ste nešto poznato viđali godinama. Danas je svaki hotel u koji odem isti. Gdje je originalnost? Zašto svi gradovi na ulazu imaju ista slova, pitao se Rashid osvrnuvši se na ona djela koja su u povijesti uzdrmala čovječanstvo.
Uspjeh se nalazi sa sasvim druge strane od ‘preslikavanja’ tuđih ideja – tu su tako projekti i proizvodi koji su šokirali svijet upravo stoga što ranije nije viđeno ništa slično. Budući da originalnost znači okretanje od tradicije, Rashid koji se s jedne strane divi tradiciji ipak preporučuje da se na nju ne oslanja u stvaralaštvu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Inovativnost je dobar posao
Ona rješenja koja su kroz godine napravila ekonomski boom i turistički razvitak ranije neposjećenim lokacijama ‘remetila’ su ranije poznato i na neki način se kompletno izdvajala iz svega dotad viđenog – potresala neko područje.
– Dizajn nije samo kreativan nego donosi i dobar posao, ima važan ekonomski element. Guggenheim muzej godišnje posjeti 12 milijuna turista, a grad je nekada bio uspavan. Frank Gehry, osnivač je napravio nešto neobično. Jednako s Eiffelovim tornjem. Godišnje ga posjećuje 26 milijuna posjetitelja! Zašto ga ljudi posjećuju? Bila je to prva takva čelična struktura tolike visine, u tome leži važnost Eiffelovog tornja, rekao je Rashid.
Doba transparentnosti
Iako su nekada šokirale materijalne stvari, kroz promjene i inovacije originalni dizajn sve više se temelji na onome što nije materijalno ili opipljivo. Tako se Rashid putujući jednom prilikom u Pekingu našao u hotelskoj sobi na 98. katu i shvatio da potpuna ostakljenost hotela može predstavljati transparentnost doba u kojem živimo.
– Ako postoji kompanija koja ima maloljetnu radnu snagu, doznat će se. Svaka tvrtka mora biti transparentna. Kupiš li nešto luksuzno, vrijedi li to uistinu ove cijene. Za što plaćam? Kao i je li luksuz kao u 20. stoljeću i dalje isto. Danas, to je više nematerijalno. Slobodno vrijeme možeš provesti kako želiš, ali to je luksuz. Stare vrste luksuza gube svoj status, rekao je Rashid.
Nematerijalni luksuzi
Konačno, uz brendiranje i ostalo, smatra da je budućnost transparentna, originalna, ali i korisna te se sam vodi svim navedenim pravilima. Iako govori da obožava materijalnost i estetiku, Rashid obavezno vodi računa o nematerijalnim luksuzima za koje smatra da su neodvojivi kako bi uspješno predstavio tržištu svoj proizvod i najzad uspio na tržištu. Opisao je i kako se ‘probio’ na temelju ‘običnog potrošača te da mu je ovaj parametar zapravo i nešto važniji od drugog.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
– Trenutno na primjer radim na bolnici. Sam sam si dizajnirao program. Želim da se ljudi u bolnici osjećaju jako dobro i da mentalno mogu biti bolje. Za mene je to agenda za bolnicu. Ako dizajniram subway poput onog na kojem sam radio u Napulj, želim da u četiri minute koliko ondje provedu, želim da netko dobije od mog rada nešto pozitivno i seamless. Ista stvar trebala bi biti i sa zračnim lukama. To je sve za mene dizajn. Ako se mene pita, dizajn je unaprjeđivanje svakog koraka svakodnevnog života, iznio je svoj stav Rashid.
U budućnosti, vidi da je napredak i briga o nematerijalnom luksuzu i najveći put naprijed. Estetika ipak u nama izaziva određene osjećaje. Mislim da svi imamo mogućnost biti kreativni u vlastitim profesijama i da na neki način praveći iskorak možemo postajati bolji i dizajnom unaprijediti svoje, a nekada i tuđe živote.
Ovi hoteli neki su od uspješnijih dizajnerskih smještaja na obali koje bismo zbog ljepote lake duše posjetili i van sezone. Neki od njih mogu se nazvati dizajnerskim rajem.