Pretraga

Izgradnja švicarskog mega tunela od tri milijarde: Trasu napadaju ‘krtice’ koje buše stijene

A- A+

Nastavlja se izgradnja drugog cestovnog tunela St. Gotthard u Švicarskoj. Projekt vrijedan gotovo tri milijarde eura dosegao je važnu točku napretka – započelo je korištenje dva velika stroja za bušenje kompanije Implenia. TBM-ovi će bušiti 7,3 kilometra tunela sljedeće dvije godine, dok bi sve trebalo biti završeno 2030. godine. Nakon toga, krenut će i velika rekonstrukcija prvog tunela, koji je jedan od najdužih na svijetu.

Tunel st. Gotthard | Foto: Tiktok screenshot

Jedan od najdužih cestovnih tunela na svijetu, švicarski St. Gotthard, trenutačno je u fazi izgradnje drugog cestovnog tunela. Kako su se na društvenim mrežama pohvalili radnici i inženjeri kompanije Implenia, na redu su velike ‘igračke’ – strojevi za bušenje tunela (TBM) započeli su probijanje svoga puta kroz stijenu.

Važan napredak

U petak je održana ceremonija pokretanja stroja za bušenje nazvanog Paulina u Airolu, koji je dugačak 150 metara i ima glavu bušilice promjera više od 12 metara. S druge strane, u poslijepodnevnim satima program u Göschenenu uključivao je ceremoniju inauguracije stroja koji se probija kroz Gotthard sa sjevera. Dva stroja proizvedena su u Njemačkoj i sastavljaju se na licu mjesta od prošlog ljeta. Stroju za bušenje u Göschenenu trebat će dvije godine da izbuši 7,3 kilometra u smjeru planine prema jugu.

Valja napomenuti da su radovi na pristupnom tunelu započeli u rujnu 2021., a veliki ugovor za projekt dodijeljen je u kolovozu 2022. Zajedničko ulaganje između kompanija Frutiger, Implenia i Webuild & CSC SA angažirano je za izgradnju nove cijevi i paralelnog pristupnog tunela.

@implenia We celebrated a huge milestone in the second Gotthard tube project last week! Xavier takes you with him during the celebration 🎉 #gotthard #gotthardtunnel #göschenen #implenia #construction #constructionsite #celebration ♬ Originalton – Implenia

Projekt predložen 2014. godine

Švicarska vlada objavila je u rujnu 2013. da je odobrila plan nadogradnje drugog tunela u puni cestovni tunel kako bi se omogućila neophodna rekonstrukcija prvog cestovnog tunela. Nakon završetka radova na prvom tunelu, švicarska vlada planira pustiti promet jednim trakom u svakom tunelu (promet prema sjeveru u novoizgrađenom tunelu, promet prema jugu u obnovljenom) kako bi se održao trenutni ukupni kapacitet tunela, u skladu sa švicarskom ustavnom normom koja zabranjuje daljnje povećanje kapaciteta prometa.

U ožujku 2014. godine švicarska vlada odobrila je zakon koji omogućuje izgradnju drugog cestovnog tunela. Izgradnja je trebala započeti 2020. godine, a troškovi su procijenjeni na gotovo 3 milijarde švicarskih franaka. Tunel dugačak 17 kilometara trebao bi biti iskopan do 2027. godine, a dovršen 2030. godine. U početku će tri godine prometovati dvosmjerno kako bi se prvi tunel, otvoren 1980. godine, mogao obnoviti. Kasnije će se promet kroz dva tunela odvijati jednom trakom.

Izdvojeni članak

Još jedna švicarska inovacija: Solarni paneli na željezničkim prugama

Dio materijala za autoceste

Izgradnju drugog tunela prethodio je referendum na kojem su glasači 2016. rekli ‘da’ velikom projektu. Riječ je o investiciji koja će biti važna i za švicarski kanton Ticino koji više neće biti izoliran, piše swissinfo.ch.

Zanimljivo je da je uz velike strojeve za bušenje, izgrađena i postrojenja za preradu velikih količina stijena koje se kopaju iz Gottharda. Dio iskopanog materijala koristit će se u Airolu za pokrivanje autoceste, čime će se poboljšati dno doline kojom ide promet, dok će se dio izliti u jezero Uri za mjere renaturacije. Osim toga, iskopani materijal se na licu mjesta prerađuje u beton i koristi za izgradnju tunela. Pogledajte ovdje kako teče izgradnja tunela, koji će ispod Alpa povezivati Torino i Lyon.

Copy link
Powered by Social Snap