Pretraga

Tunel se minira, cesta gradi, a natječaj za monitoring okoliša još uvijek u tijeku

A- A+

Hrvatske ceste provode javnu nabavu za praćenje stanja okoliša i ekološke mreže za čvor na državnoj cesti oznake DC8 i spojnu cestu čvor Vučevica na autocesti A1. Riječ je o poslu vrijednom 360.000 eura. Natječaj je objavljen 15. studenog 2024. godine s predviđenim rokom dostave ponuda 27. siječnja 2025., no postupak je još uvijek u tijeku, a dokumentacija je do sada doživjela pet izmjena i dopuna. U međuvremenu, projekt je već u realizaciji, a konkretno miniranje tunela Kozjak započelo je lani kolovozu.

miniranje tunela Kozjak | screen shot Hrvatske ceste

U natječajnoj dokumentaciji za javnu nabavu za praćenje stanja okoliša i ekološke mreže za čvor na državnoj cesti oznake DC8 i spojnu cestu čvor Vučevica ističe se kako je za zahvat proveden postupak procjene utjecaja na okoliš te je ishođeno Rješenje o prihvatljivosti zahvata na okoliš i ekološku mrežu. Uz primjenu zakonom propisanih i rješenjem utvrđenih mjera zaštite okoliša i mjera ublažavanja utjecaja na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže te provedbe programa praćenja stanja okoliša i ekološke mreže.

No, prema spomenutom rješenju, prije izgradnje, za vrijeme izgradnje te tijekom korištenja zahvata, potrebno je provesti program praćenja stanja okoliša i ekološke mreže. Program obuhvaća tri cjeline, monitoring početnog stanja okoliša i ekološke mreže prije izgradnje, za vrijeme izgradnje i nakon završetka zahvata odnosno za vrijeme korištenja. Dakle dva od tri segmenta koja su već u tijeku.

Treba i reći da dok se prva cjelina odnosi na praćenje staništa orlova i vukova, drugi dio ima daleko veći obuhvat. Uz nadzor životinja podrazumijeva biospeleološki nadzor prilikom proboja tunela Kozjak, te praćenje pojave i širenja invazivnih biljnih vrsta jednom godišnje tijekom izgradnje u zoni građevinskih radova.

HC: Izrađena studija utjecaja na okoliš

Upitani o ovom natječaju iz Hrvatskih cesta koje su investitor kažu nema ništa sporno u činjenici da javna nabava za monitoring stanja okoliša i ekološke mreže još uvijek traje, iako su radovi već počeli.

– Hrvatske ceste d.o.o. kao nositelj zahvata i investitor projekta izgradnje čvora na državnoj cesti DC8 i spojne ceste čvor Vučevica na autocesti A1 – čvor na državnoj cesti DC8 ugovorile su izradu Studije o utjecaju na okoliš za predmetni zahvat. Na temelju izrađene studije pokrenut je postupak procjene utjecaja na okoliš. Tijekom izrade Studije o utjecaju na okoliš, postupkom Prethodne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu Rješenje Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja uputilo je na provođenje postupka glavne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu. S tim u vezi za potrebe izrade Glavne ocjene obavljena su prethodna istraživanja i prikupljeni potrebni podaci, kažu iz Hrvatskih cesta.

Dodaju i kako je po završetku postupka ishođeno je Rješenje od strane Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja

– Ishođeno je Rješenje da je zahvat prihvatljiv za okoliš i ekološku mrežu uz primjenu Zakonom propisanih i Rješenjem utvrđenih mjera zaštite okoliša i mjera ublažavanja negativnih utjecaja na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže i provedbu programa praćenja stanja okoliša i ekološke mreže. Podaci koji se odnose na analizu početnog stanja postoje te će biti relevantni tijekom daljnjeg provođenja monitoringa, zaključuju iz Hrvatskih cesta.

Što je trebalo obaviti prije početka radova

U prvoj fazi nadzora, prije početka radova, bilo je potrebno utvrditi status gniježđenja surog orla, odnosno postojeće stanje o lokacijama i statusu gniježđenja para surog orla na napuštenom teritoriju Klis Kozjak. Status gniježđenja treba je biti potvrđen od strane ornitologa.

Također, trebalo je utvrditi i početno stanje prijelaza vukova preko zelenog mosta Osmakovac s ciljem utvrđivanja eventualnog smanjenja stupnja funkcionalnosti zelenog mosta. Uz napomenu kako se praćenje prijelaza vukova na zelenom mostu Osmakovac provodi od njegove izgradnje i puštanja autoceste u promet.

gradilište spojna cesta Vučevica tunel Kozajk

gradilište spojna cesta Vučevica tunel Kozajk | foto: Ivana Solar

Što bi se trebalo raditi trenutno

U drugoj fazi nadzora je praćenje stanja okoliša i ekološke mreže tijekom izgradnje, a uključuje biospeleološki nadzor tijekom proboja tunela. Uz napomenu kako je u slučaju nailaska na neke speleološke objekte (špilja, jama, ponor, kaverna) ili njegov dio na području izvođenja radova, potrebno odmah zaustaviti radove u neposrednoj blizini i o tome izvijestiti središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode te postupiti po rješenju nadležnog tijela.

Također, u slučaju otvaranja novog speleološkog objekta u što kraćem roku potrebno je osigurati stručne osobe za istraživanje geomorfoloških karakteristika i živog svijeta objekta te procjenu razine utjecaja prije nastavka radova i predlaganje zaštitnih mjera. O dobivenim rezultatima izvijestiti središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode. Potrebno je iste pregledati te izraditi izvještaj. Ujedno podatke o izvršenom nadzoru treba dostaviti tijelu državne uprave nadležnom za poslove zaštite prirode.

U djelu koji podrazumijeva monitoring biološke raznolikost i ekološke mreže nalazi se praćenje pojave i širenja invazivnih biljnih vrsta jednom godišnje tijekom izgradnje u zoni građevinskih radova. Kao i praćenje prijelaza vukova preko zelenog mosta Osmakovac –  tijekom izvođenja radova metodom fotozamki, s ciljem utvrđivanja eventualnog smanjenja stupnja funkcionalnosti zelenog mosta.

Montoring nakon završetka radova

Treća faza realizacije obuhvaća praćenje stanja okoliša i ekološke mreže nakon izgradnje, odnosno tijekom korištenja u segmetima: buka, stradavanje životinja, ptice grabljivice, ptice, vukovi i voda. Potrebno je provesti kontrolna mjerenja buke (na 2 lokacije) nakon puštanja prometnice u promet. Mjerenje buke potrebno je provesti na kritičnim točkama imisije, u skladu s glavnim projektom zaštite od buke. Mjerenje je potrebno provesti uz istovremeno brojanje prometa. Ovlaštena osoba koja provodi mjerenja buke može ovisno o situaciji na terenu, odabrati i druge mjerne točke.

Treba se i pratiti učestalosti i distribucije stradavanje životinja (ptica, sisavaca, gmazova). Nakon praćenja dvanaest puta tijekom prve godine dana korištenja ceste, valja izvršiti analizu o mjestima stradavanja i taksonomskoj pripadnosti stradalih životinja te izvršiti eventualne korekcije u smislu zaštite.

Izdvojeni članak

Kaštelani protiv Kozjaka okupili se na gradilištu i prekinuli radove, pozvana i policija

Za vrijeme korištenja prometnice treba pratiti smrtnost ptica grabljivica te na temelju rezultata i u konzultacijama s ornitologom propisati eventualno potrebne dodatne mjere ublažavanja. Također, po završetku izgradnje provoditi godinu dana (godišnji ciklus) praćenja ptica na užem i širem području obuhvata zahvata kako bi se ustanovio intenzitet utjecaja izgradnje prometnice na lokalni ekosustav te utjecaj promjene u lokalnom ekosustavu na cjelovitost ekološke mreže.

Kao i tijekom prve dvije faze treba provoditi praćenje prijelaza vukova preko zelenog mosta Osmakovac, i to 6 mjeseci nakon izvođenja radova metodom fotozamki s ciljem utvrđivanja eventualnog smanjenja stupnja funkcionalnosti zelenog mosta. Dodatno, potrebno je provoditi mjerenje kakvoće pročišćenih kolničkih otpadnih voda na kontrolnom oknu nakon separatora ulja i masti u vodozaštitnoj zoni pored COKP-a u km 7+750, a prije ispuštanja u recipijent, četiri puta godišnje na sljedeće pokazatelje: suspendirana tvar, ukupni ugljikovodici (mineralna ulja), olovo, cink i kloridi.

vuk

vuk | foto: Freepik

Nova vrata Splita

Spojna ceste čvor Vučevica na autocesti A1 dio je projekta Hrvatskih cesta koji se još naziva i Novi ulaz u Split – čvor Vučevica na A1 – tunel Kozjak – čvor na DC 8 – Trajektna luka Split. Ova bi prometnici trebala rasteretiti lokalne ceste, posebno u ljetnim mjesecima.

Ugovoren izvođač radova ovdje je tvrtka koja je gradila i Pelješki most – China Road and Bridge Corporation (CRBC). Ugovor je vrijedan približno 93 milijuna eura, a ponuda ove kineske kompanije odabrana je kao ekonomski najpovoljnija na javnom natječaju. Izvođač je u posao uveden u travnju 2024., a miniranja tunela započela su četiri mjeseca kasnije.

Doznajte ovdje sve o hitnoj sanaciji mosta u Makarskoj.

Copy link
Powered by Social Snap