Klasični asfalt odlazi u prošlost, ceste od grafena već se uvelike testiraju i puno obećavaju
Ceste bi uskoro mogle biti dugotrajnije i održivije nego ikad prije zahvaljujući inovaciji iz Ujedinjenog Kraljevstva. Upravo je testirana nova cestovna površina poboljšana grafenom na javnoj cesti u Teessideu, u sjeveroistočnoj Engleskoj, a rezultati su obećavajući. Naime, ovo poboljšanje najavljuje produljenje životnog vijeka ceste, smanjenje rupa i stvaranje glađe podloge za vozila.

novi asfalt | foto: Freepik
Prva u svijetu cesta od grafena rezultat je suradnje između tvrtke za grafen sa sjedištem u Redcaru, Universal Matter GBR Ltd, u partnerstvu s vodećom tvrtkom za izgradnju cesta u Velikoj Britaniji, Tarmac i Redcar & Cleveland Borough Council.
Grafen pomiješan s asfaltom
Grafen je super jak, vrlo vodljiv i svestran materijal napravljen od jednog sloja ugljikovih atoma u obliku saća. Ovaj nanomaterijal na bazi ugljika ima mnoge potencijalne upotrebe u elektronici i drugim naprednim materijalima. Navodno, inovativni aditiv Genable™ Pavement tvrtke Universal Matter besprijekorno integrira grafen u asfaltnu smjesu.
Ovaj aditiv s mješavinom grafena dizajniran je za poboljšanje svojstava standardnog asfalta. Poboljšava izdržljivost i dugovječnost cestovnih površina. Kao rezultat toga, cesta postaje daleko manje osjetljiva na habanje koje obično dovodi do rupa i pukotina.
Materijal na bazi grafena također promovira održivu izgradnju cesta. Smanjuje potrebu za čestim popravcima i zamjenama, što dovodi do manjeg ugljičnog otiska. Štoviše, poboljšani asfalt pruža glatkiju i ravnomjerniju površinu za vozače, piše advancedcarbonscouncil.org.
Modifikacija asfalta
Da bi se stvorila površina ceste poboljšana grafenom, obrađena je velika količina materijala. Čak 165,35 tona standardnog asfalta kombinirano je s grafenskim aditivom Genable™ Pavement tvrtke Universal Matter u tvornici asfalta Tarmac Coxhoe, koja se nalazi u Durhamu. Potom je ovaj temeljito izmiješani, modificirani asfalt je zatim prevezen na svoje odredište – Flatts Lane Country Park, smješten na periferiji Middlesbrougha.
Nakon toga, materijal je korišten za izgradnju potpuno nove ulazne ceste, označavajući prvu globalnu primjenu ove tehnologije na javnoj cesti. Očekivanja su velika, prije svega kada je riječ o smanjenju troška održavanja cesta.

novi asfalt | foto: Freepik
Popravak rupa košta puno
Prije ovog razvoja, asfalt poboljšan grafenom bio je podvrgnut testiranju u kontroliranim okruženjima kao što su parkirališta i testne staze u Sjedinjenim Državama i Kanadi. Proces je pokazao praktičnu, široku primjenu asfalta poboljšanog grafenom u infrastrukturnim projektima u stvarnom svijetu.
– Kao dio naše težnje da istražimo i razvijemo nova rješenja za naše klijente, posebno fokusirajući se na izdržljivost i održivost, bili smo sretni što smo sudjelovali u ovom projektu koji pruža priliku za procjenu performansi i potencijalne daljnje upotrebe, rekao je Brian Kent, tehnički direktor A&A za Tarmac, za thenorthernecho.co.uk.
Skupe rupe na cesti
Financijski teret štete od rupa na cesti za vozače u Velikoj Britaniji dramatično eskalira. Prema izvješću theguardian.com, samo u 2024. potrošeno je 579 milijuna funti na popravak vozila oštećenih rupama. Problem s rupama na cestama u Ujedinjenom Kraljevstvu također je veliki ekonomski teret, koji košta zemlju 143,5 milijuna funti godišnje.
Rupe počinju kao male pukotine na cesti. Kontinuirani prometni pritisak tada razbija oslabljeno područje, stvarajući rupu. Istraživači diljem svijeta aktivno rade na smanjenju stvaranja rupa na cesti.
Doznajte ovdje kako je PUR pjena od omiljenog materijala postala veliko ‘NE’ i koliko će to sada kućevlasnike koštati.