Pretraga

Nevjerojatna tehnologija u podvodnom tunelu: Ovaj stroj teži 5.000 tona i buši ispod rijeke Yangtze

A- A+

U Kini se ‘u tišini’ odvija mega projekt izgradnje jednog od najvećih podvodnih tunela ispod najduže kineske rijeke Yangtze. Projekt je sada doživio novi važan trenutak – postavljen je 5.000 tona težak stroj za bušenje nazvan Jianghai. Zanimljivo, tunel će biti dugačak gotovo 40 kilometara, od čega će više od 11 kilometara biti ispod vode, dok će stroj iskopati gotovo cijeli tunel.

stroj za bušenje tunela | Foto: Jiangsu government

U istočnoj kineskoj provinciji Jiangsu, ispod površine najduže kineske rijeke Yangtze, odvija se izgradnja monumentalnog infrastrukturnog projekta – jednog od najdužih podvodnih tunela na svijetu. Radovi se odvijaju gotovo u tišini, ali njihov značaj je ogroman: novi tunel povezat će grad Haimen u Nantongu s gradom Taicangom u Suzhouu, čime će se osigurati nova cestovna veza ključna za razvoj cijele delte rijeke Yangtze, objavile su vlasti na službenoj stranici provincije.

U središtu ovog kompleksnog pothvata nalazi se impozantan stroj za bušenje tunela (TBM) nazvan Jianghai, koji je upravo postavljen na gradilištu. Stroj teži nevjerojatnih 5.000 tona, dugačak je oko 145 metara, a njegov maksimalni promjer iskopa iznosi 16,6 metara.

Izdvojeni članak

Izgradnja švicarskog mega tunela od tri milijarde: Trasu napadaju ‘krtice’ koje buše stijene

Gigantski tunel

Cijeli tunel imat će ukupnu duljinu od 39,07 kilometara, od čega će podvodna dionica iznositi 11,185 kilometara. Unutar te dionice, 9315 metara bit će iskopano pomoću TBM-a Jianghai. Tunel je projektiran kao dvosmjerni cestovni spoj s ukupno šest prometnih traka, a maksimalna dozvoljena brzina iznosit će 100 km/h.

Posebno zahtjevan dio gradnje odvijat će se ispod samog riječnog korita, gdje će tunel prolaziti kroz geološki nestabilan teren, prepun mulja i finog pijeska. Najdublja točka tunela dosezat će 75 metara ispod površine, pri čemu će tlak iznositi čak 75 tona po četvornome metru – izazov koji zahtijeva najsuvremenija inženjerska rješenja. Kako je objasnio glavni inženjer projekta, You Shaoqiang, riječ je o iznimno kompleksnim uvjetima koji su zahtijevali poseban pristup u dizajnu i opremanju TBM-a.

Izdvojeni članak

Maestralni inženjerski pothvat: Otvoren pješački tunel u stijeni dug 200 metara, koštao 31 milijun dolara

Tehnologija budućnosti

Kako bi se uspješno nosio s ekstremnim uvjetima ispod rijeke, TBM Jianghai opremljen je naprednim tehnološkim rješenjima. Ugrađena rezna glava koristi tehnologiju uravnoteženog tlaka, dok sustav za nadzor u stvarnom vremenu omogućuje precizno praćenje rada stroja, otkrivanje kvarova i brzu zamjenu alata – sve unutar podvodne radne kabine.

Jedna od ključnih inovacija je sustav za ubrizgavanje gnojnice, koji značajno poboljšava učinkovitost bušenja. Kako je istaknuo Meng Defeng, jedan od vodećih inženjera projekta, posebna pažnja posvećena je sigurnosti – razvijen je sustav za odimljavanje koji minimizira rizik od požara unutar tunela. Osim toga, izgrađen je i zaseban pristupni tunel za spasilačka vozila, povezan s glavnim koridorom, što omogućava brzo reagiranje u slučaju nesreće bez ometanja prometa.

Izdvojeni članak

Jedan od najprometnijih tunela na tromeđi alpskih država kreće u obnovu vrijednu 34 milijuna eura

Pametna infrastruktura

Projekt se ističe i po brojnim ekološkim i sigurnosnim inovacijama. Voditelj projekta Chen Junwei naglasio je da tunel uključuje niz naprednih rješenja – od sustava za zaštitu od katastrofa i pametnih upravljačkih tehnologija, do zelene opreme i materijala. Cjelokupna gradnja dizajnirana je s ciljem što veće održivosti i smanjenja ugljičnog otiska, čime se projekt približava standardima ugljične neutralnosti.

Dovršetak izgradnje planiran je do 2028. godine, a očekuje se da će tunel igrati ključnu ulogu u integraciji gradova unutar delte rijeke Yangtze – jednog od najvažnijih gospodarskih područja u Kini. Ova infrastrukturna arterija ne samo da će poboljšati regionalnu prometnu povezanost, već će i značajno potaknuti gospodarski rast, razvoj gradova i mobilnost stanovništva.

Izdvojeni članak

Gradi se najduži tunel ispod Temze, Britancima odobren projekt vrijedan milijarde

Tunelske ‘krtice’

Izgradnja i probijanje najvećih tunela ne može proći bez korištenja megastrojeva za bušenje, poznatih kao TBM (Tunnel Boring Machine). Riječ je o strojevima koji mogu težiti više od 6.000 tona i doseći duljinu veću od 150 metara. Izrazito su skupi – njihova se cijena kreće između 11 i 25 milijuna eura.

Osim što služe za iskop, TBM-ovi se koriste i za postavljanje potpornih sustava, odnosno zaštitnih mehanizama koji osiguravaju stabilnost iskopanih tunela. Ovi strojevi mogu se podijeliti u više kategorija, a za razliku od strojeva za bušenje zidova, TBM koristi rotirajuću glavu umjesto dodatne zglobne ruke s tarnim šiljcima. Više o svemu pročitajte ovdje.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap