220 kilovolti ispod zemlje: Mega projekt jednog od najvećih tunela u izgradnji dobio nastavak priče
Izgradnja druge cijevi jednog od najvećih cestovnih tunela na svijetu – St. Gottharda – dobila je tehnološki nastavak. Švicarska energetska kompanija Swissgrid započela je integraciju 220-kilovoltnog visokonaponskog voda u novu tunelsku cijev, čime se prvi put u Europi povezuju elektroenergetska i cestovna infrastruktura. Riječ je o najdužem podzemnom visokonaponskom kabelskom vodu u Švicarskoj, dugom oko 18 kilometara, koji će biti položen u servisnom kanalu ispod zaustavnog traka, između Airola i Göschenena. Projekt se provodi u suradnji s FEDRO-om, a vrijednost radova premašuje 100 milijuna eura.

St. Gottard | Foto: Swissgrid, Canva
Izgradnja druge cijevi jednog od najdužih cestovnih tunela na svijetu – švicarskog tunela St. Gotthard – dobila je svoj epilog. Nacionalna kompanija za upravljanje prijenosnom mrežom električne energije, Swissgrid, integrirat će 220-kilovoltni visokonaponski vod u drugu cijev cestovnog tunela Gotthard, objavljeno je u službenom dokumentu. Time će po prvi put u Europi biti povezane dvije ključne nacionalne infrastrukture – elektroenergetska i cestovna.
Riječ je o najdužem podzemnom visokonaponskom kabelskom vodu u Švicarskoj, dugom oko 18 kilometara, koji će predstavljati značajan izazov za stabilnost mreže. Istodobno, postojeća nadzemna linija koja prelazi preko prijevoja Gotthard bit će uklonjena.
Tunel za promet i struju
U suradnji sa Saveznim uredom za ceste (FEDRO), Swissgrid će unutar servisnog kanala tunela – ispod zaustavnog traka – postaviti kabelski vod koji će povezivati Airolo (kanton Ticino) i Göschenen (kanton Uri). Budući da podzemni kabeli uzrokuju veće naponske varijacije u mreži nego nadzemni vodovi, projekt uključuje izgradnju kompenzacijskih sustava na obje strane tunela kako bi se osigurala stabilnost elektroenergetske mreže.
Projekt je odobrila Savezna inspekcija za jake strujne instalacije (ESTI), a radovi će započeti 2028. godine i trajati do 2030, dok ukupni trošak projekta za kabel i pripadajuće sustave premašuje 108 milijuna eura. Kao prvi takav projekt u Švicarskoj i Europi, Gotthardska kabelska linija pružit će dragocjene uvide u primjenu visokonaponskih kabela u dugim tunelima. Realizacija je moguća zahvaljujući istodobnoj provedbi dvaju velikih infrastrukturnih projekata – izgradnji cestovnog tunela i kabelske trase. Samostalna gradnja tunela isključivo za elektroenergetske potrebe bila bi financijski neisplativa.

St. Gottard | Foto: Swissgrid, Canva
Povrat prirodi
Stavljanjem novog voda u funkciju omogućit će se demontaža postojećeg 23-kilometarskog nadzemnog voda koji prelazi prijevoj Gotthard. Četiri stupa u blizini samog vrha bit će djelomično zadržana za potrebe švicarskih željeznica (SBB), dok će ostatak biti uklonjen. Time će se znatno smanjiti vizualni utjecaj na osjetljiva područja poput klanca Schöllenen, povijesne ceste Tremola i okolnih šumskih predjela.
Iako podzemni kabeli smanjuju utjecaj na okoliš, njihova izgradnja i održavanje znatno su skuplji u odnosu na nadzemne vodove. Također generiraju jalovu snagu, što dovodi do povećanja napona i dodatnog opterećenja mreže – zbog čega je nužna instalacija kompenzacijskih sustava. U slučaju oštećenja, podzemne instalacije zahtijevaju dulje vrijeme za sanaciju, što predstavlja dodatni izazov u osiguravanju pouzdane opskrbe električnom energijom.
Tunel buše ‘divovske krtice’
Nedavno smo pisali o objavama radnika i inženjera kompanije Implenia na društvenim mrežama, gdje su se pohvalili napretkom radova. Sada je na red došla teška mehanizacija – strojevi za bušenje tunela (TBM) započeli su probijanje kroz stijenu. Tim povodom održana je i svečana ceremonija pokretanja stroja za bušenje nazvanog Paulina u Airolu. Ovaj kolos dug je 150 metara, a glava bušilice ima promjer veći od 12 metara.
S druge strane, u poslijepodnevnim satima program u Göschenenu uključivao je ceremoniju inauguracije stroja koji se probija kroz Gotthard sa sjevera. Dva stroja proizvedena su u Njemačkoj i sastavljaju se na licu mjesta od prošlog ljeta. Stroju za bušenje u Göschenenu trebat će dvije godine da izbuši 7,3 kilometra u smjeru planine prema jugu.
Valja napomenuti da su radovi na pristupnom tunelu započeli u rujnu 2021., a veliki ugovor za projekt dodijeljen je u kolovozu 2022. Zajedničko ulaganje između kompanija Frutiger, Implenia i Webuild & CSC SA angažirano je za izgradnju nove cijevi i paralelnog pristupnog tunela.

Tunel st. Gotthard | Foto: Tiktok screenshot
Dio materijala za autoceste
Izgradnju drugog tunela prethodio je referendum na kojem su glasači 2016. rekli ‘da’ velikom projektu. Riječ je o investiciji koja će biti važna i za švicarski kanton Ticino koji više neće biti izoliran, o čemu smo pisali ovdje.
Zanimljivo je da je uz velike strojeve za bušenje, izgrađena i postrojenja za preradu velikih količina stijena koje se kopaju iz Gottharda. Dio iskopanog materijala koristit će se u Airolu za pokrivanje autoceste, čime će se poboljšati dno doline kojom ide promet, dok će se dio izliti u jezero Uri za mjere renaturacije. Osim toga, iskopani materijal se na licu mjesta prerađuje u beton i koristi za izgradnju tunela. Pogledajte ovdje kako teče izgradnja tunela, koji će ispod Alpa povezivati Torino i Lyon.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.