Top 7: Ovo su najveće građevine koje nisu dovršene, glomazne grdosije još čekaju završetak
Kroz povijest, čovječanstvo je izgradilo brojne grandiozne građevine – od piramida i Eiffelovog tornja do Burj Khalife. No, ponekad ambicije nadmaše mogućnosti. Tako su diljem svijeta niknule monumentalne betonske građevine koje nikada nisu dovršene. Donosimo vam popis sedam najvećih i najimpresivnijih projekata koji i dalje čekaju svoj završetak.

Najveće nedovršene građevine | Foto: Canva
Kroz povijest, ljudi su stvarali neke od najveličanstvenijih i najspektakularnijih građevina, poput egipatskih piramida ili Eiffelovog tornja u Parizu. No, ponekad su ljudske ambicije nadmašile stvarne mogućnosti. Diljem svijeta mogu se pronaći brojni nedovršeni građevinski projekti – neki su napušteni, dok drugi još uvijek imaju šansu za dovršetak. U nastavku vam donosimo sedam najvećih i najupečatljivijih građevina koje, unatoč svemu, ni danas nisu dovršene.
7. Katedrala u Sieni
Smještena u srcu Toskane, katedrala u Sieni jedno je od najljepših ostvarenja gotičke arhitekture. Njezini zamršeni mozaici na mramornim podovima, koje je više od 200 godina stvaralo četrdesetak umjetnika, pričaju biblijske priče kroz kamen. No, iako očarava dovršenim dijelom, priča o njoj zapravo je priča o onome što nikada nije izgrađeno.
Početkom 14. stoljeća zamišljeno je ambiciozno proširenje koje bi udvostručilo veličinu katedrale. Međutim, crna kuga koja je 1338. godine pogodila grad srušila je demografsku i ekonomsku sliku: broj stanovnika pao je sa 100.000 na samo 30.000. Gradilište je napušteno, a radovi nikada nisu nastavljeni. Danas, gotovo sedam stoljeća kasnije, nedovršeni zidovi na istočnoj strani još uvijek svjedoče o ambiciji prekinutoj epidemijom. S druge strane, djelomično dovršeni brod katedrale danas služi kao muzej i parkiralište.

Siena katedrala | Foto: Operaduomo Siena
6. Kalifornijska brza željeznica
U eri klimatskih izazova i prenapučenih autocesta, kalifornijska brza željeznica trebala je biti revolucionarno rješenje. Vlakovi koji prometuju brzinom većom od 350 km/h trebali su povezati Los Angeles i San Francisco u manje od tri sata, uz ekološki prihvatljiv prometni model. Projekt je 2008. godine dobio ‘blagoslov’ od vladajućih i početni budžet od 33 milijarde dolara, s ambicioznim planom dovršetka do 2020.
Danas, više od petnaest godina kasnije, priča izgleda znatno drugačije. Troškovi su narasli na preko 128 milijardi dolara, a prvi funkcionalni segment, između gradova Merced i Bakersfield – neće biti otvoren prije 2030. godine. Na putu su stajali problemi s otkupom zemljišta, brojni sudski procesi, politički otpor i tehničke poteškoće.

Kalifornijska brza željeznica | Foto: CA gov
5. Torre de David, Caracas
Dizajniran kao sjedište financijske grupacije Confinanzas, Torre de David zamišljen je kao simbol gospodarskog uspona Venezuele početkom 1990-ih. No, nakon bankarske krize i smrti glavnog investitora Davida Brillembourga, gradnja je zaustavljena 1994. godine.
Danas toranj od 45 katova nosi nadimak ‘najviša favela na svijetu’ – nedovršena zgrada bez prozora, dizala i osnovne infrastrukture koju su 2007. preuzeli beskućnici i obitelji, pretvorivši je u improvizirano naselje s trgovinama, vrtićima, pa čak i teretanom. Neboder je 2012. godine privukao međunarodnu pažnju kroz nagrađeni dokumentarni projekt Urban-Think Tank, koji je pokazao kako i napuštene građevine mogu dobiti novi život u urbanom krajoliku.

Torre de David | Foto: YT screenshot
4. Podzemna željeznica u Cincinnatiju
Ispod ulica Cincinnatija nalazi se jedan od najvećih prometnih neuspjeha u povijesti SAD-a – podzemna željeznica. Odnosno, gotovo tri kilometra tunela i nekoliko nedovršenih stanica izgrađenih između 1920. i 1927. godine – bez ijedne tračnice, struje ili putnika. Inflacija nakon Prvoga svjetskog rata udvostručila je početne troškove, a političke razmirice zaustavile su daljnje financiranje.
Iako su tijekom desetljeća pokretani brojni pokušaji oživljavanja projekta, tuneli su ostali neiskorišteni, osim za komunalne instalacije. Danas služe kao upozorenje da se i najbolje namjere mogu urušiti bez stabilne političke i ekonomske podrške.

Podzemna željeznica Cincinnati | Foto: YT screenshot
3. Ghost Tower, Bangkok
Sathorn Unique Tower, poznata i kao Ghost Tower, jedno je od najpoznatijih arhitektonskih sablasti Tajlanda. Početkom 1990-ih zamišljen kao luksuzni stambeni kompleks s 49 katova, njegova je gradnja zaustavljena tijekom azijske financijske krize 1997. godine, ostavivši konstrukciju 80 posto dovršenom.
Godinama je neboder bio meta urbanih istraživača i pustolova, ali i simbol nerealiziranih ambicija. Iako pristup više nije dopušten, građevina i dalje dominira panoramom Bangkoka – kao podsjetnik na krizu koja je promijenila lice grada.

Ghost Tower | Foto: YT screenshot
2. Hotel Ryugyong, Pjongjang
Sa svojih 330 metara i 105 katova, hotel Ryugyong je najviša zgrada u Sjevernoj Koreji – i jedna od najviših nenaseljenih građevina na svijetu. Izgradnja je započela 1987. godine s ciljem otvaranja hotela 1992., povodom 80. rođendana Kim Il Sunga. No, raspadom Sovjetskog Saveza – ključnog gospodarskog partnera – nestala su i sredstva, a gradnja je zamrznuta.
Unatoč povremenim pokušajima dovršetka, uključujući radove na fasadi i ugradnju tehnologije, hotel nikada nije otvoren. Stručnjaci procjenjuju da bi za njegovo dovršenje bilo potrebno izdvojiti i do pet posto BDP-a zemlje – iznos koji si izolirani režim ne može priuštiti. Ipak, građevina i dalje izaziva globalnu znatiželju kao simbol megalomanske arhitekture bez funkcije.

Hotel Ryugyong | Foto: YT screenshot
1. Sagrada Familia, Barcelona
Sagrada Familia, monumentalna crkva koju je osmislio katalonski arhitekt Antoni Gaudí, gradi se više od 140 godina. Izgradnja je započela 1882. godine, a Gaudí je ubrzo preuzeo projekt i radikalno izmijenio njegov dizajn. Nakon njegove smrti 1926. i Španjolskog građanskog rata, projekt je godinama stagnirao. Mnogi Gaudijevi nacrti i modeli uništeni su, pa su današnji radovi vođeni na temelju rekonstruiranih planova.
Danas se crkva približava završetku – očekuje se da će biti dovršena do sljedeće godine, iako se ranije pričalo da bi se to moglo dogoditi i 2032. godine. Iako još nije gotova, UNESCO ju je već proglasio svjetskom baštinom, a milijuni posjetitelja svake godine dolaze svjedočiti ovom remek – djelu u nastajanju.

La Sagrada Familia je remek-djelo arhitekta Antonija Gaudíja | foto: Unsplash
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.