Između najdražih ‘stajališta’ prema moru kreće rekonstrukcija 10 kilometara važne ceste
U srcu turističke sezone, Hrvatske ceste pokreću izvanredno održavanje gotovo 10 kilometara državne ceste DC1 kod Slunja, vrijedno šest milijuna eura. Radovi obuhvaćaju obnovu kolnika, sanaciju autobusnih stajališta, izgradnju 2,6 kilometara nogostupa te zamjenu sustava odvodnje i rubnjaka. Kolnik će dobiti novi reciklirani nosivi sloj, vezan bitumenom i cementom, te svježe asfaltne slojeve koji će znatno poboljšati sigurnost i udobnost vožnje. Radovi će se izvoditi pod prometom, uz naizmjenično propuštanje vozila, a završetkom zahvata očekuje se dugotrajnija stabilnost i bolja prometna protočnost na jednoj od ključnih cestovnih dionica u Hrvatskoj.

Rekonstrukcija državne ceste D1, Slunj | Foto: Booking.com, Canva, ilustracija
Ni u ljetnim mjesecima ne prestaju građevinski radovi diljem Hrvatske. Nakon što smo ranije pisali o velikim projektima na prostoru Plitvičkih Jezera, sada stiže vijest o još jednom zahvatu, ovaj put u neposrednoj blizini – kod grada Slunja, nadomak slapova i turističkog bisera Rastoka.
Hrvatske ceste raspisale su natječaj za izvođača radova na izvanrednom održavanju državne ceste DC1, na dionici Hrvatski Blagaj – Donje Taborište. Radovi će obuhvatiti dionicu od kilometra 17+400 do kilometra 27+000, ukupne duljine približno 9,6 kilometara. Osim obnove kolnika, planirana je i izgradnja nogostupa na dionici Nikšić – Taborište, u duljini od 2,6 kilometara. Cjelokupna investicija vrijedna je čak šest milijuna eura.
Državna cesta D1 proteže se u smjeru sjever-jug, od graničnog prijelaza Macelj sa Slovenijom, preko Krapine, Zagreba, Karlovca, Gračaca, Knina i Sinja, sve do Splita, u ukupnoj duljini od 421,2 kilometra. Prometno opterećenje na brojačkom mjestu BM 3105 Blagaj iznosi 5.411 vozila dnevno, a u ljetnim mjesecima prosjek raste na 9.946 vozila dnevno. Zbog prometa većeg od 3.000 vozila dnevno, ova je dionica svrstana u drugu kategoriju cesta, opisano je u tehničkoj dokumentaciji.
Postojeće stanje ceste
Trasa zahvaćene dionice nalazi se dijelom u nasipu, a dijelom u zasjeku, s početkom na kilometru 17+400 i završetkom na kilometru 27+000. Cesta prolazi kroz naselja Hrvatski Blagaj, Pavlovac, Nikšić i Donje Taborište.
Riječ je o cesti s dva prometna traka širine između 6,4 i 7,1 metar (minimalno 2 × 3,20 metara), s rubnim trakama širine 0,2 do 0,3 metra. Na trasi se nalaze dva para autobusnih stajališta, oba asfaltirana. Odvodnja je riješena otvorenim sustavom – voda se s kolnika odvodi preko bankina niz pokose ili preko asfaltnih rigola do propusta, a na nekim mjestima se ispušta po pokosu na završecima rigola.
Asfaltni kolnik pokazuje brojna oštećenja: gubitak veziva, mrežaste pukotine, ispuhivanje materijala te pojavu kolotraga. Takvo stanje izravno utječe na sigurnost i udobnost vožnje. Još u listopadu 2018. godine tvrtka CSS iz Zagreba provela je terenska i laboratorijska ispitivanja. Utvrđeno je da debljina asfaltnih slojeva varira od 19 do 53,8 centimetara, dok sloj drobljenog kamenog materijala ima debljinu od 16 do 45 centimetara. Analizirani su granulometrijski sastav, optimalna vlaga, maksimalna prostorna masa, kalifornijski indeks nosivosti (CBR) i granice plastičnih stanja.

Rekonstrukcija državne ceste D1, Slunj | Foto: EOJN
Planirani zahvat
Planirana obnova obuhvatit će postojeću kolnu površinu, pri čemu će se radovi prilagoditi postojećim tlocrtima i visinskim elementima ceste, kako bi se zadržala njena osnovna geometrija, ali uz značajno poboljšanje kvalitete i sigurnosti. Predviđa se potpuna obnova horizontalne signalizacije, dogradnja nasipa i proširenje bankina te strojno glodanje asfaltnih slojeva u debljini od 5 do 15 centimetara. Na tako pripremljenu podlogu ugradit će se novi nosivi sloj asfalta debljine sedam centimetara i završni habajući sloj debljine 3,5 centimetra, dok će se ispod njih postaviti reciklirani sloj debljine 20 centimetara, vezan upjenjenim bitumenom i cementom.
Postojeći asfaltni rigoli zamijenit će se novima širine pola metra, s nagibom od 15 posto, postavljenima na podlogu od drobljenog kamenog materijala granulacije 0-32 milimetra. Na mjestima kolnih ulaza i priključaka nagib će se prilagoditi radi nesmetanog pristupa, a autobusna stajališta bit će sanirana ugradnjom novog nosivog i habajućeg sloja asfalta.

Rekonstrukcija državne ceste D1, Slunj | Foto: EOJN
Izvedba radova
Radovi će se izvoditi pod prometom, uz naizmjenično propuštanje vozila jednim trakom. Najprije će se postaviti privremena prometna signalizacija prema projektnim nacrtima. Potom slijedi demontaža odbojnih ograda koje će se zamijeniti ili pomaknuti zbog sigurnosnih i tehničkih razloga.
Nakon toga kreće strojno frezanje postojećih asfaltnih slojeva u predviđenim debljinama. Uklonit će se i dio nosivog sloja kolničke konstrukcije (oko 10 centimetara) radi ugradnje recikliranog sloja. Istodobno će se ukloniti postojeći rigoli i rubnjaci. Na mjestima gdje je nosivost podloge nedovoljna, izvršit će se potpuna zamjena materijala.
Reciklirani sloj, nakon ugradnje, ostavit će se da odstoji 72 sata, a zatim će se površina poprskati kationskom bitumenskom emulzijom u količini od 0,35 kg/m². Prije toga, površina mora biti potpuno suha i čista. Na tako pripremljenu podlogu ugradit će se nosivi sloj asfalta, a potom, uz međusloj za sljepljivanje, i završni habajući sloj. Zahvat će osigurati dugotrajnu stabilnost kolnika, učinkovitiju odvodnju, veću sigurnost prometa te poboljšane uvjete za pješake zahvaljujući novom nogostupu.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.