Susjedi grade 8 kilometara dugu petlju u blizini granice, dio je paneuropske trase koja prolazi kroz Hrvatsku
Jadransko-jonski koridor jedan je od najvažnijih prometnih pravaca jugoistočne Europe, dug oko 1.080 kilometara od Trsta do Igoumenitse. Povezuje sedam država i ima ključnu ulogu u spajanju regije od 60 milijuna stanovnika sa Srednjom Europom i Jadranom. Posebno važnu ulogu imaju spojne dionice i petlje koje autocestu povezuju s glavnim cestama. Tako iz susjedne BiH stižu nove vijesti. Tvrtke Integra Mostar i IGH Mostar dobili su posao izrade dokumentacije za dionicu kod Stoca, nakon što je poništena ranija odluka kojom je bio izabran drugi izvođač.

ilustracija, autocesta, karta Jadransko – jonski koridor u BiH | Foto: Canva, Autoceste FBiH
Jadransko-jonski koridor predstavlja jednu od najvažnijih cestovnih poveznica jugoistočne Europe. Riječ je o prometnom pravcu međunarodnih oznaka E-61, E-65 i E-80, koji se proteže uz istočnu obalu Jadrana i Jonskog mora, od Trsta u Italiji do grčke luke Igoumenitse, u duljini od oko 1.080 kilometara.
Iako nije dio osnovne TEN-T mreže, koridor ima stratešku važnost za Jadransko-jonsku regiju, prostor od približno 450.000 kilometara kvadratnih u kojem živi oko 60 milijuna ljudi. U longitudinalnom smjeru povezuje države istočne obale Jadranskog i Jonskog mora, dok u transverzalnom stvara prometne i gospodarske veze sa Srednjom Europom i Sjevernim Jadranom. Koridor prolazi kroz sedam država: Italiju, Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Albaniju i Grčku.
Nakon žalbi, izabrani izvođači
U vezi s izgradnjom dijela Jadransko-jonske autoceste stižu novosti iz susjedne Bosne i Hercegovine. Javno poduzeće Autoceste Federacije BiH dodijelilo je ugovor za izradu projektne dokumentacije na osam kilometara dugoj spojnoj cesti, od petlje autoceste do magistralne ceste M17.3. Posao je dobila zajednica ponuđača Integra Mostar i IGH Mostar.
Vrijednost ugovora procijenjena je na 415.000 eura s PDV-om i popustom. Do promjene je došlo nakon što je Ured za razmatranje žalbi BiH prihvatio prigovor Integre i IGH-a te poništio raniju odluku kojom je ugovor bio dodijeljen grupi predvođenoj tvrtkom Radis iz Istočnog Sarajeva, uz partnere Routing, GIBL i Mides iz Banje Luke. Budući da prvoplasirani ponuđač nije dostavio potrebnu dokumentaciju, ugovor je, u skladu sa zakonom, dodijeljen drugorangiranoj grupi.
Na natječaj, raspisan u rujnu 2024. godine, pristiglo je ukupno 11 ponuda, a jedini kriterij bila je najniža cijena. Ugovor će postati pravovaljan nakon što odabrani izvođači u roku od pet dana dostave originalnu ili ovjerenu dokumentaciju, kako nalaže Zakon o javnim nabavama.

Cesta Neum-Stolac | foto: JP Ceste Federacije BiH
Što obuhvaća projekt?
Dionica predstavlja ključnu vezu između Jadransko-jonske autoceste i glavnih magistralnih pravaca. Projekt uključuje i dio zapadne obilaznice Stoca u dužini od oko dva kilometra, a cijela dokumentacija mora se izraditi u koordinaciji s JP Ceste FBiH i Gradom Stocem.
Tijekom ranijih analiza razmatran je položaj nove petlje Kruševo na dionici Stolac-Počitelj. Nakon pregleda četiri moguće varijante, tehnički najpovoljnijom ocijenjena je varijanta broj 1, koju je Grad Stolac službeno usvojio.
Hrvatske poddionice i problem cijene
Jadransko – jonski autoput u Hrvatskoj još uvijek nije u potpunosti izgrađen. Jedna od posljednjih i najzahtjevnijih dionica jest ona između Dubrovnika i Metkovića. Nedavno su otvorene ponude za gradnju dviju poddionica dionice Rudine-Osojnik na autocesti A1.
Za prvi dio na natječaju je pristiglo sedam ponuda, a za izgradnju drugog javilo se pet zainteresiranih gospodarskih subjekata. No, čini se da je cijena veliki problem. Naime, sve ponude u oba slučaja uvelike premašuju procjene pa čak i najjeftinije ponude po više desetaka milijuna eura odskaču od procijenjene vrijednosti radova.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.