Pretraga

Nesvakidašnje na baušteli: Amerikanci rekonstruirali tunel vrijedan 450 milijuna eura dvije godine prije roka

A- A+

U svijetu građevine rijetko se događa da projekt završi prije roka, no u Baltimoreu se upravo to dogodilo. Rekonstrukcija tunela Howard Street, vrijedna 450 milijuna dolara, dovršena je gotovo dvije godine ranije od planiranog. Projekt zajednički provode švedska Skanska i američka tvrtka Fay, a njegov uspjeh već se smatra inženjerskim podvigom. Također, u tijeku su i pripreme za izgradnju novog mosta Francis Scott Key, koji bi trebao biti dovršen do 2028. godine.

Howard Street tunel, Baltimore | Foto: Skanska

U građevinskoj industriji kašnjenja su česta pojava, rokovi se produžuju, troškovi rastu, a nepredviđeni faktori mogu lako poremetiti planove. No, iz Sjedinjenih Američkih Država stiže iznimno rijetka i pozitivna vijest: zajedničko ulaganje u rekonstrukciju tunela Howard Street u Baltimoreu završeno je gotovo dvije godine prije planiranog roka. Projekt, vrijedan 450 milijuna dolara, smatra se jednim od najznačajnijih infrastrukturnih uspjeha u regiji.

Nositelji projekta su švedska građevinska tvrtka Skanska i američka infrastrukturna kompanija Fay, koje su oformile zajedničko ulaganje za modernizaciju tunela željezničkog operatera CSX. Fay djeluje kao podružnica tvrtke S&B USA Construction iz Pittsburgha, dijela globalne građevinske grupe Shikun & Binui sa sjedištem u Izraelu.

Izdvojeni članak

Zamjena tunelskih vrata na autocesti A1: Važan posao ‘težak’ gotovo milijun eura

Ključni infrastrukturni projekt za Baltimore

Projekt ima izniman značaj za luku Baltimore i širu srednjoatlantsku regiju. Modernizacija tunela povećat će kapacitet i učinkovitost željezničkog prometa, smanjiti troškove prijevoza tereta te produljiti vijek trajanja postojeće infrastrukture bez potrebe za gradnjom nove. Povećanjem propusnosti pruge očekuje se i poboljšanje opskrbnih lanaca prema srednjem zapadu SAD-a.

Predstavnici Skanske istaknuli su kako je završetak projekta prije roka rezultat preciznog planiranja, tehničke stručnosti i snažne suradnje između investitora i izvođača. Uspješna isporuka, kažu, pokazuje što se može postići kada se inženjerska znanja usklade sa strateškom vizijom, donoseći konkretne koristi lokalnom gospodarstvu i logistici cijele regije.

Howard Street tunel, Baltimore | Foto: Skanska

Rekonstrukcija povijesnog tunela iz 1895. godine

Jedan od najvećih izazova bio je povećati visinu tunela od opeke i kamena, dugog 2,67 kilometara, kako bi mogao primiti moderne teretne vagone s dvostrukim kontejnerima. Visina svoda podignuta je za 60 centimetara, s 5,9 na 6,4 metra, bez oštećenja izvornog luka iz 1895. godine.

Zajednički tim Skanska-Fay surađivao je s projektantom Hatch i inženjerskom tvrtkom WRA iz Baltimorea. Umjesto da ruše stari svod, inženjeri su uklonili i iskopali izvorni pod, koristeći posebno dizajniranu portalnu dizalicu montiranu na vagone, pomoću koje je postavljeno gotovo 1200 prefabriciranih betonskih ploča. Svaka ploča širine do 5,9 metara čini dio novog donjeg sloja, čime je tunel uspješno prilagođen suvremenim potrebama, a povijesna struktura sačuvana.

Predstavnici kompanija ističu da su tijekom radova nailazili na nepredviđene izazove koji su zahtijevali agilnost i inovativnost. Zahvaljujući iskustvu i timskom pristupu svih uključenih, 130 godina stara građevina pretvorena je u moderan, funkcionalan i trajan infrastrukturni objekt.

Izdvojeni članak

Hrvatski rudari ispisali povijest: Ispod Alpa probili cijev budućeg najdužeg tunela na svijetu i spojili Austriju i Italiju

Obnova mosta Francis Scott Key

Baltimore se istodobno priprema za još jedan veliki infrastrukturni pothvat – rekonstrukciju mosta Francis Scott Key, koji se urušio 2023. godine. Novi most trebao bi biti dovršen do jeseni 2028. godine, a troškovi projekta procjenjuju se na 1,7 do dvije milijarde dolara. Cjelokupno financiranje osigurava savezna vlada SAD-a.

Radovi na pripremi terena već su započeli početkom 2025. godine i uključuju uzorkovanje tla te ispitivanja u aerotunelu. Novi most bit će izgrađen na blago izmještenoj lokaciji, uz primjenu suvremenih sigurnosnih i konstrukcijskih standarda koji bi trebali osigurati njegovu otpornost i dugoročnu stabilnost.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap