Bajka postaje stvarnost! Zatvoren natječaj, Kaštelanski most bit će dug 1,5 km, promijenit će zauvijek vizuru grada
Iako se mnogima činilo kako je Kaštelanski most samo jedna od bajki ili prazno predizborno obećanje, ispalo je drugačije. Hrvatske ceste zaključile su projektni natječaj za tehničko – oblikovno rješenje ovog mega projekta koji bi se trebao graditi na prometnici Novi ulaz u Split, čvor Vučevica – Tunel Kozjak – čvor na DC8 – Trajektna luka Split. Sada je pred ocjenjivačkim sudom da u roku 90 dana odluči kako će izgledati nova vizura najvećeg dalmatinskog grada. No, neke su parametri ‘grdosije’ već poznati.

maritimni most preko Kaštelanskog zaljeva | Foto: Hrvatske ceste
Na veliko iznenađenje svih koji su sumnjali (a bilo ih je!) Kaštelanski most polako postaje stvarnost. Hrvatske ceste su u procesu odabira idejnog rješenja za ovaj projekt koji će na splitskom području promijeniti sve kada je u pitanju prometovanje.
Rok za dostavu natječajnih radova je bio 27. listopad 2025. godine. Podaci o zaprimljenim radovima, sudionicima i broju pristiglih radova su tajni. Ocjenjivački sud će ocijeniti natječajne radove i utvrditi poredak istih u roku od 90 dana. Rezultate natječaja Hrvatske ceste će objaviti nakon pregleda ostalih dokumenata traženih dokumentacijom o nabavi.
– Projekt Novog ulaza u Split pripremaju i grade Hrvatske ceste, kao državni investitor i upravitelj mreže državnih cesta. Predložena rješenja ocijenit će deseteročlani ocjenjivački sud, sastavljen od eminentnih stručnjaka s područja, građevine, prostornog planiranja i arhitekture. Po provedenom natječaju sva rješenja će biti javno prikazana, uz obrazloženja ocjenjivačkog suda, koja prate rangiranje, kažu iz Hrvatskih cesta.
Dio velikog projekta
Most preko Kaštelanskog zaljeva dio je novog cestovnog pravca, državne spojne ceste od čvora Vučevica do trajektne luke Split i predstavlja jedan od tri ulaza u splitsku aglomeraciju s autoceste A1 (uz brzu cestu Dugopolje – Solin i županijsku cestu Prgomet – Plano). Projekt se razvija više od dva desetljeća, s ciljem bolje povezanosti i mobilnosti ljudi, smanjenja prometnog opterećenja zapadnog ulaza u grad te povezivanja Dalmatinske zagore sa središtem aglomeracije.
Trasa buduće prometnice utvrđena je kroz Studiju izvedivosti Novi ulaz u Split – čvor Vučevica (A1) – čvor na DC8 – Trajektna luka Split, koju je za Hrvatske ceste u srpnju 2020. dovršila zajednica ponuditelja Trafficon i Pro Urbe Ltd. Položaj budućeg mosta utvrđen je idejnim rješenjem koje je razrađeno u sklopu studije.
Za samu lokaciju mosta načinjena je Maritimna studija Izgradnja mosta preko Kaštelanskog zaljeva, (prosinac 2023., Sveučilište u Rijeci, Pomorski fakultet), prema kojoj tehničko rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva mora zadovoljavati uvjet slobodnog plovnog puta širine 200 i visine 55 metara, kako bi se osigurali uvjeti za daljnji razvitak Sjeverne luke.
Dio europske prometne mreže
Projekt je zasnovan kao nacionalni, u vrijeme prije pristupanja Hrvatske Europskoj uniji, a naknadno je dobio službenu potvrdu europske značajnosti, budući da će nova cestovna spojnica postati dijelom TEN-t mreže europskih prometnica.
Koncept razvitka transeuropske mreže prometnica (Trans-European Network – Transport, TEN-T) definiran je uredbama Europskog parlamenta iz 2013. godine, a 2023. godine usvojeno je proširenje mreže kojim je potvrđena vrijednost geoprometnog položaja Hrvatske i otvorena mogućnost daljnjih ulaganja i razvoja prometnog sustava.
Naime, ova će cesta postati dijelom cestovne sastavnice europskog koridora Baltičko more – Jadransko more, koji je revizijom TEN-T uredbe proširen sve do Splita. Time je potvrđeno da su Split i Dalmacija čvrsto pozicionirani u europsku prometnu mrežu cesta, željeznica, zračnih i morskih luka.
3 faze
Projekt Novi ulaz u Split se provodi u tri faze: prva obuhvaća dvotračnu cestu od čvorišta Vučevica do čvorišta na DC8 u Kaštelima, duljine 7,92 kilometra, s tunelom kroz Kozjak. Druga faza obuhvaća spoj od Kopilice, duljine 9 kilometara, koji uključuje most preko Kaštelanskog zaljeva, koji će biti projektiran kao četverotračni. Treća faza prolazi kroz grad, od Kopilice do Trajektne luke Split, koristeći postojeće koridore u tkivu grada, na kojima će biti potrebno napraviti značajne intervencije.
Lokacija mosta je usvojena na osnovi analize prostorno-prometnih parametara, inženjersko – građevinskih razmatranja opcija kao i ekonomskih analiza. Trenutno traju radovi na dijelu prve faze projekta, na cesti od čvora Vučevica do Kaštela, vrijednosti oko 80 milijuna eura.

faze projekta | Foto: Hrvatske ceste
Prostorni planovi
Trasa mosta preko Kaštelanskog zaljeva ucrtana je u grafičkim prilozima Prostornog plana Splitsko-dalmatinske županije čime je ostvaren osnovni preduvjet za daljnje aktivnosti na zahvatu. Prema Zakonu o prostornom uređenju županijski prostorni planovi su provedbeni za zahvate državnog značaja te će se temeljem istog zakona planovi nižeg reda uskladiti sa županijskim planom.
U skladu s navedenim, pokrenute su izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Grada Splita kojima se most uvodi u plan. Dodatno će se ovim projektnim natječajem ići u daljnju razradu studijsko-projektne dokumentacije i preciznije definiranje zahvata u prostornim planovima svih razina.
Moderna četverotračna prometnica
Predmet oblikovno – tehničkog natječaja je most preko Kaštelanskog zaljeva, od upornjaka na strani Kaštela do upornjaka na poluotoku. Na području Grada Splita most se uklapa u postojeću četverotračnu cestu Stinice, a sa strane Kaštela uklapa se na DC 8 novim čvorom (planirana pristupna cesta od mosta do spoja na DC8 nije predmet natječaja). Oblikovanje prometnice na prijelazu Kaštelanskog zaljeva zadano je prema idejnom rješenju iz travnja 2025., koje je načinjeno u birou Geoprojekt iz Splita.
Poprečni presjek prometnice na mostu sadržavat će dva kolnika sa po dvije prometne trake široke po 3,5 metara, s rubnim trakama širine 0,5 metara i razdjelnim pojasom širine 3 metra. Budući da most spaja dva grada, na njemu je predviđen i pješačko-biciklistički promet u zasebnim, odvojenim trakama. Zadatak oblikovno – tehničkog natječaja sadrži tlocrtni i visinski položaj prometnice, u duljini mosta koja iznosi 1.594 metara. Točne lokacije početka i kraja građevine moći će se odrediti nakon što se na oblikovnom natječaju odabere rješenje.
Na mostu su predviđene pješačko-biciklističke trake koje omogućuju prijelaz jednog pješaka i jednog biciklista u svakom smjeru. Projektant nije ograničen u smještanju biciklističko-pješačkih staza na mostu. One se mogu nalaziti uz kolnike (obostrano), ali i van razine predviđene za motorni promet vozila (npr. ispod kolnika). To znači da će okvirno širina mosta biti oko 22 metara, s tim da su zbog mogućnosti izmicanja pješačkih i biciklističkih staza moguća odstupanja.

most | foto: Freepik
Utjecaj odvodnje, mora i seizmičkih aktivnosti
Predviđen je zatvoren sustav odvodnje na mostu, kako voda s kolnika ne bi ugrozila Kaštelanski zaljev. Voda iz slivnika se prihvaća u sabirne cijevi i odvodi na krajevima objekta.
Obzirom da se traži rješenje mosta u morskom okolišu, odabir materijala, koncepcije mosta i oblikovanje detalja treba biti prikladno za uvjete agresivne morske sredine. Utjecaj mora posebno treba uzeti u obzir kod odabira zaštitnih slojeva betona, antikorozivne zaštite metalnih dijelova, te svih ostalih elemenata i detalja.
S jednakom pažnjom rješenje, sklopovi i detalji mosta moraju biti prilagođeni seizmičnosti područja, a zbog blizine zračna luke vodit će se računa i o zahtjevima zračnog prometa.
Osnovna linija prometnice
Projektni natječaj proveden je sukladno Zakonu o javnoj nabavi, kako bi se transparentnim i stručno utemeljenim postupkom iznašlo rješenje koje će optimalno zadovoljiti prometne, oblikovne i ekonomske kriterije za odabir mosta. Natječaj je usmjeren na optimalno rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva na unaprijed određenoj lokaciji s prethodno utvrđenom niveletom (osnovnom linijom prometnice) i širinom prometne plohe, u punoj duljini mosta, bez pristupnih cesta.
– Nakon provedbe postupka nabave, Hrvatske ceste će pokrenuti pregovarački postupak javne nabave, radi sklapanja ugovora o izradi Idejnog projekta i ishođenju lokacijske dozvole za most. Vrijednost ove usluge procijenjena je na 500.000 eura. Dok ukupna procijenjena vrijednost javne nabave pod nazivom Projektni natječaj za tehničko-oblikovno rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva iznosi 685.000 eura.
Najboljem radu 60.000 eura
U iznos od 685.000 eura ulazi i nagradni fond za najbolje projekte u sklopu natječaja za izradu Idejnog projekta, te naknade članovima ocjenjivačkog suda, stoji u priopćenju HC-a. Tako je u sklopu natječaja predviđena je isplata nagrada za pet prvoplasiranih natječajnih radova.
Ukupna vrijednost nagradnog fonda iznosi 150.000 eura. Najbolji rad bit će nagrađen sa 60.000 eura, drugi sa 37.500 eura, treći sa 22.500 eura. Nagrada za četvrti rad iznosi 18.000 eura, a za peti 12.000 eura.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.
 
                 
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                    