New York je dobio novi pokretni most: Ima posebnu konstrukciju, a gradio se u čak 10 faza
Bronx je dobio novu prometnu dominantu. Riječ je o modernom Unionport most koji mijenja način kretanja kroz jedan od najopterećenijih dijelova New Yorka. Nakon gotovo osam godina radova, stari most iz 1950-ih zamijenjen je suvremenom pokretnom konstrukcijom koja donosi sigurniji, brži i održiviji promet. Time je grad dobio ključnu infrastrukturu koja će služiti generacijama koje dolaze.

most Unionsport, New York | Foto: Webuild
Bronx je dobio novu infrastrukturnu ikonu – potpuno obnovljeni Unionport most preko Westchester Creeka, dio jednog od najprometnijih koridora u New Yorku. Projekt vrijedan 232 milijuna eura zamijenio je dotrajali most iz 1950-ih godina te donio sigurnije i učinkovitije prometno rješenje za desetke tisuća ljudi koji ga svakodnevno koriste. Riječ je o jednom od najzahtjevnijih infrastrukturnih zahvata u tom dijelu grada, kojim je Lane, američka podružnica grupacije Webuild, dodatno učvrstila svoju poziciju u sektoru kompleksne prometne gradnje.
Nova generacija pokretnog mosta
Novi Unionport most projektiran je za čak 75 godina trajanja te je izgrađen kao dvostruka konstrukcija s dva usporedna jednoplošna pokretna krila (bascule spans), od kojih svako nosi tri prometne trake. Time je osiguran znatno veći kapacitet i stabilnost u odnosu na originalni most.
Uz cestovni promet, posebno se vodilo računa o održivoj mobilnosti, most uključuje zaštićenu biciklističku stazu i odvojeni pješački hodnik, u skladu s programom Vision Zero kojim New York želi povećati sigurnost svih sudionika u prometu. Most je opremljen naprednim mehaničkim i električnim sustavima koji omogućuju brzo podizanje pokretnog dijela te nesmetanu i sigurnu plovidbu, a nova rasvjeta, signalizacija i sigurnosni sustavi dodatno poboljšavaju vidljivost i doživljaj korisnika.

most Unionsport, New York | Foto: Webuild
Gradnja u deset faza
Jedan od najvećih izazova bio je izgraditi novi most, a pritom ne zaustaviti ni cestovni ni riječni promet. Kako bi se to postiglo, radovi su podijeljeni u deset faza, uključujući izgradnju dvaju privremenih mostova koji su preuzimali promet dok su se pojedini segmenti uklanjali i postavljali.
Najzahtjevniji dio izveden je podizanjem završnog pokretnog krila u otvorenom položaju, tehnički iznimno složen zahvat koji je zahtijevao preciznu koordinaciju maritimnih, konstrukcijskih i prometnih operacija. Radovi su započeli krajem 2017. godine, a završeni su krajem 2025. godine, uz stalnu suradnju s New York City Department of Transportation.

most Unionsport, New York | Foto: Webuild
Ključna prometna arterija za 60.000 vozila dnevno
Unionport most je daleko više od lokalnog prijelaza. Svakodnevno ga koristi između 50.000 i 60.000 vozila, uključujući brojne autobusne linije i regionalni promet.
Povezuje nekoliko ključnih prometnica, Bruckner Expressway, Cross Bronx Expressway i Hutchinson River Parkway, te predstavlja jedini cestovni spoj između Brucknera i Cross Bronxa prema destinacijama na sjeveru. U funkcionalnom smislu, njegov značaj nadilazi granice Bronxa jer osigurava protočnost jedne od najvažnijih prometnih osi grada i cijele regije.
Potvrda svjetskog inženjerskog iskustva
Projekt Unionport mosta dodatno je učvrstio poziciju Lane Constructiona na tržištu njujorških infrastrukturnih projekata, a istovremeno je još jedna potvrda globalne stručnosti grupacije Webuild, koja iza sebe ima više od 1.000 kilometara mostova i vijadukata izgrađenih diljem svijeta.
Uz monumentalne projekte poput mosta San Giorgio u Genovi, Long Beach International Gateway Bridgea u Kaliforniji, drugog Bosporskog mosta u Turskoj ili viadukta Sydney Metro Northwest u Australiji, Unionport most postao je još jedan primjer kako suvremeno inženjerstvo može poboljšati svakodnevni život cijele zajednice.