10 najdužih cestovnih tunela u Europi: Žile kucavice koje spajaju nespojivo
5. Arlberg, Austrija, 13,97 km
Cestovni tunel Arlberg, dužine od 13,97 kilometara najduži je cestovni tunel u Austriji. Kada je svečano otvoren 1978. godine, bio je najduži cestovni tunel na svijetu. Prolazi kroz njemačku ‘Arlberšku autocestu’ ispod masiva Arlberg od Tirola do Vorarlberga. Ovaj tunel je 1.318 metara iznad razine mora.
Tunel se gradio između srpnja 1974. i prosinca 1978., a troškovi su iznosili približno 300 milijuna eura. Projektiran za protok od 1.800 vozila na sat, te opremljen sa 4 ventilacijska centra, 12 ventilacijskih otvora, 43 kamere za nadzor prometa i 16 niša. Gotovo 20 posto prometa duž tunela odnosi se na teretna vozila.
4. Mount Ovit, Turska, 14,34 km
Tunel Mount Ovit je dio autoceste na planini Ovit između İkizdere, provincija Rize i İspir, te provincije Erzurum u sjeveroistočnoj Turskoj. Sa svojom duljinom od 14,34 kilometara i dvije cijevi, to je drugi najduži tunel u Turskoj nakon tunela New Mount Zigana. U svojoj dužini sadrži 1.369 metara usječenog i natkrivenog lavinskog tunela.
Tunel je projektiran da povezuje Erzurum s Rizeom kako bi se Istočnoj Anatoliji omogućio pristup Crnom moru. Izgradnja tunela Mount Ovit i njegovih spojnih cesta započela je 2012. godine. Planirano je da tunel bude pušten u promet 2015. godine, ali se to ipak dogodilo tri godine kasnije. Tunel Mount Ovit je sedmi najduži tunel za autoceste na svijetu.
3. Ryfylke, Norveška, 14,4 km
Ovaj tunel je podmorski cestovni tunel u okrugu Rogaland u Norveškoj. Dio je norveške nacionalne ceste 13 koja prolazi između Stavangera i Ryfylkea, te ispod Horgefjorda. Izgradnja tunela je započela 2013., a otvoren je 30. prosinca 2019. godine.
Dug je 14,4 kilometra, te je projektiran za protok od 10.000 vozila dnevno. Izgrađen je s jednom cijevi za svaki prometni smjer i dvije kolske trake u svakoj cijevi. Ulaz sa strane Ryfylke nalazi se oko jedan kilometar sjeverno od Solbakka u općini Strand. Drugi ulaz nalazi se na otoku Hundvåg u općini Stavanger.
2. St. Gotthard, Švicarska, 16,84 km
Od kada je St. Gotthard otvoren 1980., sve do 2000., bio je to najduži cestovni tunel na svijetu. Povezuje sela Göschenen u kantonu Uri s Airolom u kantonu Ticino, te omogućuje prelazak masiva Gotthard daleko brže nego preko prijevoja. Gradnja cestovnog tunela trajala je deset godina, od svibnja 1970. do rujna 1980.
Godine 2016. na referendumu je 57 posto Švicaraca glasalo za izgradnju paralelnog tunelskog okna. Druga tunelska cijev bit će provučena kroz masiv Gotthard paralelno s postojećim tunelom dugim oko 17 kilometara na razmaku od oko 70 metara. Iskoristit će se dvije portalne strukture u Göschenenu i Airolu, kao i četiri postojeća ventilacijska okna. Drugo okno St. Gottharda trebalo bi biti u funkciji do kraja 2027. godine.
1. Lærdal, Norveška, 24,51 km
Najduži cestovni tunel u Europi, ali i na svijetu, nalazi se u zapadnoj Norveškoj, između Lærdala i Aurlanda. Izgradnja je započela 1995. godine, a završena je 2000. godine, kada je i službeno otvoren za promet. Probijanje tunela zahtijevalo je vađenje oko 2,5 milijuna kubičnih metara stijene. Izgradnja tunela koji ima dva otvora koštala je više od milijardu norveških kruna. Odluka o izgradnji ovoga tunela od povijesnog je značaja za Norvešku s obzirom na to da je njom norveški parlament napravio presedan, te izabravši gradnju tunela u odnosu na nadogradnju postojećih cesta.
Prolazak kroz tunel traje približno 20 minuta što nije zanemarivo. Stoga je velika pažnja posvećena cestovnoj rasvjeti kako bi se umanjile neugodnosti i stres za vozače. Kao rezultat toga, vožnja kroz tunel pruža vozaču osjećaj kao da se vozi po danjem svijetlu.
Pogledajte ovdje kojih su 10 najviših nebodera na svijetu promijenili vizure urbanih sredina.