Mega projekt na Himalaji: Njemačka tunelska ‘krtica’ završila je probijanje tunela od 20 kilometara
Na indijskoj Himalaji dovršen je tunelski sustav dug više od 20 kilometara, koji povezuje Rishikesh i Karnaprayag te skraćuje putovanje sa sedam sati na nešto više od dva. Dva Herrenknechtova TBM-a probila su paralelne cijevi kroz geološki mlade i nestabilne planine, izazov koji je dosad rijetko uspijevao. Tijekom radova primijenjene su brojne građevinske inovacije, zahvaljujući kojima su svladani ekstremni uvjeti i postavljen novi standard tuneliranja u Himalaji.

Izgradnja tunela na Himalaji, Indija | Foto: Herrenknecht
Mega tuneli grade se diljem svijeta, no posebno je dojmljivo vidjeti ih na najvišoj planini svijeta – Himalaji. Ondje je nedavno dovršen veliki željeznički tunel, nakon što je drugi od dva Herrenknecht Single Shield TBM stroja uspješno završio probijanje trase za novu prugu između Rishikesha i Karnaprayaga u indijskoj Himalaji. Prvi stroj stigao je do cilja još sredinom travnja, a sada su obje paralelne cijevi, duge više od 20 kilometara, potpuno završene.
Himalaja, kao geološki mlada planina, dugo se smatrala gotovo neprohodnom za tuneliranje. Samo je mali broj projekata u složenim uvjetima ove regije uspio, što čini proboj drugog stroja krajem lipnja još značajnijim. Kada pruga bude dovršena, putovanje će se skratiti sa sedam na nešto više od dva sata, što je velika promjena za područje koje je ključna polazna točka hinduističkih hodočašća prema svetim svetištima Char Dham. Danas milijuni hodočasnika prolaze uskim i vijugavim cestama kroz duboke klisure, često blokirane odronima i klizištima u seizmički aktivnoj zoni.
Pionirski radovi na Himalaji
Vlasnik projekta, Rail Vikas Nigam Limited (RVNL), povjerio je izgradnju središnjeg dijela pruge, dvocijevnog tunela dugog 10,5 kilometara, tvrtki Larsen & Toubro Limited (L&T). Iako indijski rudari imaju bogato iskustvo u klasičnom tuneliranju, dugo su bili skeptični prema mehaniziranoj tehnologiji, objašnjava Sumit Gaur, voditelj projekta iz Herrenknechta na terenu.
Razlog tog nepovjerenja leži u povijesti – strojna tehnologija rijetko je donosila uspjeh u Himalaji. Ovaj projekt trebao je promijeniti tu percepciju, pa se L&T odlučio za dva jednoštitna TBM-a promjera 9.110 milimetara, posebno prilagođena zahtjevima himalajske geologije.

Izgradnja tunela na Himalaji, Indija | Foto: Herrenknecht
Složena geologija traži inovativna rješenja
Najveći izazov predstavljala je glavna vrsta stijene – filit. Iako mekan i stabilan, filit se raspada u dodiru s vodom te se pod velikim pritiskom skuplja, što može blokirati reznu glavu i usporiti rad.
Dodatnu poteškoću stvarala je mlada, aktivna stijenska masa koja se još uvijek pomiče, što može izazvati slijeganje i taloženje materijala oko stroja. Kako bi se to izbjeglo, u dizajn rezne glave ugrađeni su posebni cilindri momentne kutije. Ovaj sustav, prvi put korišten u Indiji, omogućuje horizontalno i vertikalno podešavanje glavnog pogona te po potrebi povećanje promjera iskopa do 100 milimetara.
Visokotehnološka konfiguracija za ekstremne uvjete
Uz momentne kutije, TBM-ovi su opremljeni Herrenknecht ISP sustavom, koji odašilje površinski val duž stijenke tunela i pretvara ga u prostorni val. Podaci o mjerenjima i iskopu prate se u stvarnom vremenu, a ako se otkrije anomalija, provodi se dodatno bušenje kako bi se provjerila sumnjiva zona rasjeda. Time se značajno povećava sigurnost i osigurava nesmetan rad, naglašava Sumit Gaur.
Sustav mjerenja konvergencije stalno prati razmak između štita i stijene, a u slučaju prevelikog približavanja, operater odmah dobiva upozorenje. Specifikacije strojeva su impresivne: dva jednoštitna TBM-a, promjera 9.110 milimetara, snaga pogona rezne glave od 4.200 kW, dok je okretni moment 24.304 kNm. Kako funkcioniraju tunelske ‘krtice’ možete doznati ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.