Pretraga

Top 5: Mostovi koji ne vode nikamo, građeni za budućnost, a ostali u prošlosti

A- A+

Kada se danas pokreću veliki projekti, poput izgradnje mosta, čija se vrijednost broji u milijunima, pa i milijardama eura, investitorima nije ni na kraj pameti da bi u visokom stupnju završenosti mogli postati tek napuštene betonske gromade. No, to u prošlosti nije bio tako nepoznat koncept pa se tako globalno, na svim stranama svijeta mogu susresti mostovi koji ne vode nikamo. Istražili smo koji su najfascinantniji primjeri, te kako su se našli u situaciju da od velikog pothvata za budućnost postanu zaboravljeni.

mostovi u nikamo

mostovi u nikamo | foto: screen shot you tube

Zamislite da se za pedesetak godina američkom Golden Gateu, portugalskom Vasco da Gami ili naše gore listu, Pelješkom mostu, ne može ni prići, a kamo li se njima koristiti. Iako je puno apokaliptičnih, SF scenarija koji sugeriraju da je takvo što moguće, ipak je u to teško povjerovati.

Izdvojeni članak

Otvoren most Drava, preko 4.000 tona teške konstrukcije do Zagreba za samo jedan sat

Ipak, upravo takva je sudbina zadesila brojne, u svoje vrijeme važne mostove diljem svijeta koji danas žive u suživotu s prirodom ili u urbanoj džungli, te kojima se ne prometuje. Evo pet najzanimljivijih primjera.

5. ‘Most za nikamo’, Latvija

Usred malog sela Irlavas u Latviji nalazi se neobična građevina koja će pobuditi znatiželju svakoga tko se ovdje nađe. Riječ je o uskotračnom željezničkom mostu koji ne vodi nikamo, te je okružen s oba kraja samo bujnom zelenom livadom. Izgrađen je preko rijeke Abave 1940. godine, a dugačak je samo 55 metara. Trebao je postati dio nove željezničke pruge Tukums-Kuldiga koja je bila u izgradnji.

No, onda je izbio Drugi svjetski rat. Dok je nacija bila u ratu, željeznička pruga nikada nije završena. No, to se nije dogodilo ni nakon rata. Mnogim mještanima most predstavlja ratni spomenik, odnosno neuspješan pokušaj Nijemaca da nastave projekt tijekom nacističke okupacije Latvije. Ovaj most je i službeno postao simbol za izraz ‘most za nikamo‘ ili, internacionalno ‘ bridge to nowhere’.

Most za nikamo, Latvija

Most za nikamo, Latvija | foto: screen shot you tube

2. Foreshore spojnica, Cape Town

Foreshore je bio dio velikog infrastrukturnog projekta koji je osmišljen kasnih 1960-ih zbog predviđanja da će se prometne gužve povećati u nadolazećim godinama. Osmišljena je kružna za poticanje boljeg protoka prometa čija je gradnja započela ranih 1970-ih, ali je bez ikakvog objašnjenja prekinuta na što je gradilište bilo aktivno čak 7 godina.

Njegov nagli kraj iznjedrio je urbane legende koje pokušavaju objasniti zašto je gradnja tako naglo prekinuta. Zabilježeno je više inicijativa da se gradnja završi, ali svi su propali. Posljednji pokušaj bio je 2018. godine kada je čak i izabran izvođač za dovršetak nedovršenih autocesta na području Cape Towna, ali radovi nikada nisu obavljeni zbog navodnih nepravilnosti u natječaju.

Foreshore spojnica, Cape Town

Foreshore spojnica, Cape Town | foto: screen shot you tube

3. Most Hillandale, Ohio

Most Hillandale izgrađen je u Euclidu za stambeni kompleks koji nikada nije dovršen. Napušten je tijekom Velike depresije 1930-ih. Struktura stoji kao svjedočanstvo izgradnje mostova i inženjeringa ranog automobilskog doba. Njegovi visoki lukovi i slikovita zavojita cesta još uvijek su dostupni za pješačenje, ali ono se više baš i ne preporučuje s obzirom na to da u strukturi ima sve više rupa.

Most je okružen tihom šumom i prelazi mali žuboreći potok na dnu strme klisure. Uz most i staru cestu od cigle koja vodi do njega nalaze se stare svjetiljke i ostaci ulične rasvjete. Iza mosta vode staze na kojima pažljivi planinar može pronaći ostatke starih kuća od cigle i temelje još jednog starijeg mosta. Čak i klanac ima neka iznenađenja, iako je pješačenje do njih naporno.

Most Hillandale, Ohio

Most Hillandale, Ohio | foto: screen shot you tube

2. Vijadukt Petrobras, Brazil

Napušteni Vijaukt Petrobras izdiže se iz bujne južnoameričke džungle u Brazilu. Trebao je biti dio autoceste Rio-Santos čija je izgradnja započela 1960-ih. Do 1976. dionica ceste trebala je biti povezana s postojećom autocestom. No, planovi su u zadnji tren promijenjeni tako da je postojeća cesta spojena na obalni pravac, a novoizgrađeni, ali nikada korišteni vijadukt jednostavno je napušten.

Preko 40 metara visoka i 300 metara duga, uzdignuta cesta ima tunele, potporne zidove i masivne betonske temelje koje polako preuzima okolno zelenilo. Danas je popularna turistička atrakcija za ljubitelje bungee jumpinga. Dostupan je preko tanke seoske ceste, ali samo pješice ili motociklom za posljednju dionicu.

Petrobras, Brazil

Petrobras, Brazil | foto: screen shot you tube

1. Bodie Creek viseći most, Falkland

Viseći most Bodie Creek nalazi se južno od naselja Goose Green na istočnom Falklandu. Izgrađena je 1925. kako bi uzgajivačima ovaca olakšala dovođenje svojih stada do novoizgrađenih seoskih šupa za strižu. Most je naručen od David Rowell & Co iz Londona po cijeni od 2.281 funti.

Most su uglavnom morali sastaviti lokalni uzgajivači ovaca, plus klesar i inženjer. Tijekom izgradnje, radna snaga je imala pristup samo dvama strojima koji su im pomagali: miješalici za cement i razbijaču kamena. Sve ostalo je rađeno ručno. Izgradnja je započela 1924., a dovršena je 1925.

Na žalost, infrastruktura mosta je s vremenom oslabila. Zatvoreno je 1997. zbog sigurnosnih razloga. Zemljani putevi koji su nekoć bili povezani s oba kraja građevine sada su davno nestali. Potporne grede počele su padati u vodu ispod, čineći da izgleda kao neprikladni most za nigdje, piše atlasobscura.com.

Bodie Creek viseći most, Falkland

Bodie Creek viseći most, Falkland | foto: screen shot you tube

Doznajte ovdje koji su neostvareni hrvatski megaprojekti, ima tu mostova, ali i tunela, neobodera, pa čak i grobnica.

Copy link
Powered by Social Snap