Budućnost širenja Zagreba je kroz satelitske gradove, ali problem je u javnom prijevozu
Prostorno širenje Zagreba u praksi je sve više otežano, što je arhitekt Leon Ladišić objasnio u sedmoj epizodi podcasta Bauštela. Slijedivši globalni trend urbanog razvitka velikih gradova kroz satelitske gradove, hrvatski glavni grad bi, zahvaljujući velikom broju dnevnih migracija, mogao postati jedan od njih. No, najviše zbog nefunkcionalnog željezničkog i ostalog javnog prijevoza, nije baš popularno živjeti daleko od radnog mjesta.
Grad pod Medvednicom ne bi se smio rasti. Tako barem tvrdi inženjer arhitekture Leon Ladišić. Intenzivnije i najčešće poslovno migriranje, moglo bi Zagreb razvijati kroz gradove koji ga okružuju. Ipak, činjenica je da željeznica nije najpouzdaniji javni prijevoz i to odbija ljude od življenja daleko od posla.
– Zagreb je grad koji je ogroman i apsolutno je dosegao neke svoje razmjere grada koji više ne bi smio rasti kao tijelo nego bi se trebao razvijati dalje kroz njegove satelitske gradove, kazao je Ladišić.
Postoje gradovi, a najviše ih je u Zagrebačkoj županiji, koji su spremni preuzeti ulogu zagrebačkih satelitskih gradova. Nažalost, prometna situacija ne dopušta da se ta ideja razvija brže. Željeznička infrastruktura u lošem je stanju pa vlakovi ne mogu postizati veće brzine, a ljudi ne žele živjeti dalje od radnog mjesta jer u mislima nemaju ugodan put do posla javnim prijevozom.
Potencijal da Zagreb dobije prave satelitske gradove je po Ladišiću ogroman. Međutim, u Hrvatskoj je putovanje do posla na taj način nepredvidivo i stresno svakodnevno iskustvo. Niz čimbenika odgovorno je za takvu situaciju, što zbog infrastrukture, što zbog samih prijevoznih kompanija.
Javni prijevoz u Skandinaviji
S obzirom da je Ladišić živio u Švedskoj, opravdano je utvrdio da je besmisleno uspoređivati javni prijevoz u Skandinaviji i u Hrvatskoj. Iako se zna dogoditi da vlak i u Švedskoj zakasni, ne događa se to baš svaki dan i nema stalne strepnje od kašnjenja vlakova i buseva kojima se ide do vlakova.
Nemoguće se pouzdati u takvu prometnu infrastrukturu. Zagreb će se zato pretvoriti u pravi grad budućnosti tek uz održive načine kretanja među okolnim gradovima. Onda bi mogao postati kao Malmö, grad za kojeg Ladišić kaže da je predgrađe Kopenhagena.
Zapratite nas na Facebooku, Instagramu, YouTubeu i Tik Toku te uskoro očekujte još ovakvih edukativnih podcasta i zanimljivog sadržaja s vašeg digitalnog glasa gradilišta. Cijelu epizodu Bauštela.hr podcasta u kojoj je gostovao inženjer arhitekture Leon Ladišić pogledajte ovdje.