Pretraga

HAC naumio srediti ne samo ceste i tunele, već i carinske prijelaze, evo što je točno u planu

A- A+

Hrvatske autoceste (HAC) odlučile su se uhvatiti u koštac s oštećenjima svojih prometnica i objekata koji se na njima nalaze. Nedavno su raspisali više od pola milijuna vrijedan natječaj za uređenje asfalta na kolnicima, a potom su objavili katalog oštećenja najvećih tunela u Hrvatskoj koje im je cilj temeljito sanirati. Uz to, sada spremaju uređenje objekata na carinskim prolazima.

novi asfalt

novi asfalt | foto: Freepik

Hrvatske autoceste, zajedno s objektima na tim prometnicama, nisu u najboljem stanju. Za očekivati je to s obzirom na činjenicu da je njima još u 2021. u prosjeku godišnje prolazilo oko 4.000 vozila po minuti. Isto tako, prema podacima za mjesec travanj, u 2025. prošlo je preko pola milijuna vozila, 60 tisuća više nego je bio slučaj u istom mjesecu prošle godine.

Stoga ne čudi što su se na kolnicima stvorile rupe ili propala konstrukcija, dok je sanacija tunela ipak primarno uzrokovana zubom vremena. Oba problema HAC namjerava riješiti, a sprema i projektnu dokumentaciju za sanaciju nekoliko svojih objekata visokogradnje.

Izdvojeni članak

Tuneli u Hrvatskoj puni oštećenja: Curi voda, u betonu rupe, ljušti se površinski sloj, sprema se sanacija

Projekt u niskom startu

Hrvatske autoceste (HAC) polovicom svibnja ove godine sklopile su ugovor za izradu projektne dokumentacije za sanaciju, rekonstrukciju i dogradnju objekata visokogradnje na autocestama s domaćom tvrtkom MHM Inženjering iz Osijeka. Tvrtka specijalizirana za projektiranje i inženjering, za 36.100 eura s PDV-om, odnosno 28.880 eura bez PDV-a, u roku od 20 mjeseci trebala bi pripremiti traženu dokumentaciju.

Vrijedi napomenuti, visokogradnjom se smatraju sve građevine javne, poslovne i boravišne namjene koje se uzdižu s tla. Iako se termin najčešće koristi za zgrade, itekako je prisutan i u cestogradnji gdje se u visokogradnju ubrajaju mostovi, vijadukti, ili bilo koji drugi visinski izdignut objekt. Ipak, u slučaju novog projektnog zadatka sanacije, radi se o svega nekoliko objekata na cestama, a ne o samim prometnicama.

asfalt | pexels

Novo ruho za carinske prolaze

Na dionicama autocesta koje su u nadležnosti Hrvatskih autocesta, stoji u projektnom zadatku, povremeno se pojavljuje potreba za uklanjanjem oštećenja i nedostataka na objektima visokogradnje koji se ne mogu uspješno riješiti u sklopu redovnog održavanja. U ovom slučaju, da bi se omogućio nesmetan rad službi održavanja, kontrole prometa, naplate cestarine i vatrogasnih postrojbi, bit će nužno pripremiti sanaciju, odnosno rekonstrukciju, adaptaciju ili dogradnju tih objekata temeljem tehničkog rješenja.

Sanacija će zahvatiti objekte na carinskim prolazima (od objekata kontrolne naplate do nadstrešnica i prostora za agregate), centre za održavanje i kontrolu prometa (COKP), upravne zgrade, garaže, radionice, praonice vozila, postaje za gorivo, skladišta, silose za sol, te objekte za pripremu kalcijevog klorida, kao i objekte vatrogasnih postrojbi (OVP).

Izdvojeni članak

Strabag dobio posao vrijedan 12 milijuna, sanirat će drugu najdulju hrvatsku autocestu

Zadatak, korak po korak

Za svaku pojedinačnu građevinu temeljem zahtjeva Naručitelja, trebat će obaviti detaljan pregled da bi se izradilo tehničko rješenje za otklanjanje nedostataka. Dokumentacija se izrađuje u dogovoru s Naručiteljem, a svaka razina zahtijeva prethodnu suglasnost.

Projektant je dužan obaviti sljedeće: detaljno pregledati građevinu uz ekspertizu uzroka nastale štete, evidentirati točan opseg oštećenja te predložiti odgovarajuće tehničko rješenje uz procjenu troška. Projektni zadatak ističe da je građevinu potrebno sagledati kao cjelinu, uzimajući u obzir arhitekturu, instalacije, odvodnju, statiku i druge elemente. Također se mora procijeniti potreba za ishođenjem dodatnih dozvola i suglasnosti.

Snimanje postojećeg stanja i sva potrebna mjerenja uključena su u izradu dokumentacije i neće se dodatno naplaćivati, a eventualni geodetski radovi su u obvezi Naručitelja.

tunel Tuhobić

tunel Tuhobić | foto: EOJN

Problemi kod tunela i cesta

Osvrnimo se na kratko na druga oštećenja na autocestama koja su Hrvatske autoceste naumile sanirati. Mi smo pisali o oštećenjima u unutrašnjosti tunela diljem Hrvatske te o rupama i drugim manjkavostima kolničkih zastora. Po pitanju prvog problema, iz HAC-a su pripremili katalog koji upućuje na nepravilnosti koje se mogu pojaviti na betonskoj oblozi, od promjena geometrije, ljuštenja, odlamanja, rupa, iscvjetavanja, curenja vode i mnogih drugih znakova trošenja, a popratili su i štetu nastalu na asfaltu autocesta.

Za izradu izvedbenih građevinskih projekata sanacije tunela HAC je već zatražio uslugu procijenjenu na 55.000 eura.

S druge strane, za oštećenja na kolnicima prisutna na mnogim prometnicama u Hrvatskoj, pripremili su natječaj za izvođača koji će sanirati asfaltni zastor za 615.000 eura. Popravci bi autocestama trebali vratiti funkcionalnost. Ovdje pročitajte više o tome zašto je važna obilaznica na sjeveru ‘propala’ i što sada slijedi.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap