Pretraga

Hrvati i Turci zajedno pobijedili: Kreće izgradnja dalmatinske brze ceste vrijedne 23,5 milijuna eura po kilometru

A- A+

Veliki dalmatinski projekt dobio je važan epilog. Hrvatske ceste odabrale su izvođača radova za dionicu brze ceste između Dugog Rata i Omiša, dugu 4,5 kilometra. Posao je dodijeljen hrvatsko-turskom konzorciju Texo Molior i Özgün İnşaat, a vrijednost ugovora iznosi 84,7 milijuna eura bez PDV-a, odnosno 105,9 milijuna eura s PDV-om, što slikovito znači čak 23,53 milijuna eura po kilometru. Ova dionica predstavlja prvi i ključni korak u realizaciji projekta vrijednog više od 300 milijuna eura, kojim će se izgraditi 22,5 kilometara brze ceste Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš. Nova prometnica uključivat će tunele, vijadukte i spojne ceste, a njezin glavni cilj je rasteretiti prenapregnutu Jadransku magistralu te osigurati sigurniji i protočniji promet između Splita, Omiša i okolnih naselja.

Ilustracija, Dionica Dugi Rat – Omiš | Foto: Canva, Grad Omiš

Jedan od najvećih infrastrukturnih projekata Hrvatskih cesta dobio je ključan epilog – izabran je izvođač za izgradnju dionice brze ceste između Splita i Omiša. Točnije, riječ je o dionici Dugi Rat – Omiš, od kilometra 13+800 do 16+836, zajedno sa spojnom cestom od državne ceste DC8 do čvora Dugi Rat, ukupne duljine oko 4,5 kilometara. Dakle, to je samo manji dio puno većeg projekta, ali i jedan od prvih i ključnih koraka prema njegovoj realizaciji.

Najpovoljniju ponudu dao je hrvatsko-turski konzorcij Texo Molior, Özgün İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi i Özdemir İnşaat Turizm Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş. Vrijednost ugovora iznosi 84,7 milijuna eura bez PDV-a, odnosno 105,9 milijuna eura s PDV-om. To znači da je cijena izgradnje čak 23,53 milijuna eura po kilometru!

Valja naglasiti da su se na natječaj, proveden u ožujku, prijavile još tri tvrtke – STRABAG, Euro-asfalt i China Road and Bridge Construction. Posebno je zanimljivo da je kineska kompanija ponudila cijenu svega 200 tisuća eura višu od pobjedničke ponude, dok su ponude STRABAG-a i Euro-asfalta odbačene jer su premašile planirana, odnosno osigurana sredstva. Njihove ponude iznosile su čak 109 i 91 milijun eura – i to bez PDV-a!

Strateški projekt Splitske aglomeracije

Ova dionica dio je velikog strateškog projekta pod nazivom Multimodalna platforma Splitske aglomeracije – brza cesta Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš, ukupne duljine 22,5 kilometara i procijenjene vrijednosti 314,69 milijuna eura. Projekt je definiran u Strategiji prometnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje od 2014. do 2030. godine i uvršten u prostorno-planske dokumente Splitsko-dalmatinske županije.

Cilj projekta je osigurati protočniji, sigurniji i brži prometni koridor od Splita do Omiša. Time bi se značajno rasteretila postojeća državna cesta DC8, koja prolazi neposredno uz more i kroz gusto naseljena mjesta, Stobreč, Grljevac, Sv. Martin, Suhi Potok, Dugi Rat i Omiš. Upravo ta prometnica danas je jedina cestovna poveznica između Splita i Omiša, a zbog svoje geometrije i brojnih nepravilnih raskrižja često je usko grlo prometa u cijeloj regiji.

Projekt ‘splitske obilaznice’, Dugi Rat – Omiš | Foto: EOJN

Stanje na postojećoj cesti

Prema podacima iz sustava javne nabave, državna cesta DC8 od Stobreča do Omiša opterećena je brojnim problemima, nepravilnim raskrižjima bez posebnih trakova za skretanje, neujednačenim horizontalnim krivinama i nedostatkom pješačkih staza. U većini naselja pješaci su primorani kretati se kolnikom, što stvara dodatnu opasnost i usporava promet. Autobusna stajališta nisu opremljena ugibalištima, pa i javni prijevoz dodatno otežava protočnost.

Prema podacima Hrvatskih cesta, na mjernom mjestu Omiš-zapad 2022. godine zabilježen je prosječni godišnji dnevni promet od 15.084 vozila. Studija izvodljivosti predviđa da će do 2044. taj broj ‘skočiti’ na 18.333 vozila dnevno na novoj brzoj cesti, dok bi se promet na postojećoj DC8 povećao na 15.374 vozila dnevno. Takvi podaci jasno potvrđuju kako postojeća prometnica više ne može zadovoljiti potrebe regije.

Nova prometnica i njezin značaj

Novoizgrađena dionica zadovoljit će sve tehničke uvjete za računsku brzinu od 80 km/h, čime će se postići znatno veća sigurnost i protočnost prometa. Ona će biti izgrađena u novom koridoru, budući da je postojeći prostor uz DC8 već izgrađen stambenim i gospodarskim objektima te ne omogućuje rekonstrukciju.

Izdvojeni članak

Najiščekivaniji projekt u Dalmaciji: Split dobiva obilaznicu i izlaz na brzu cestu

Trasa počinje u naselju Dugi Rat, na raskrižju s državnom cestom DC8, nakon čega ulazi u tunel Dugi Rat dug 852 metra. Nakon izlaska iz tunela cesta vodi prema čvoru Dugi Rat i dalje uz zaleđe naselja sve do tunela Komorjak, gdje će se spojiti s postojećom izgrađenom dionicom. Radovi uključuju i prelaganje te zaštitu elektroenergetskih i vodovodnih instalacija, što dodatno potvrđuje složenost zahvata.

Infrastrukturni objekti i faze izgradnje

Na trasi će se izgraditi niz značajnih infrastrukturnih objekata. Planirani su vijadukti Dugi Rat, Rogač, Vavlje, Vojnovići i Miterez, zatim tuneli Ljut 1 i Ljut 2, kao i prolaz Duće te vijadukt Naklice. Svaki od tih objekata imat će ključnu ulogu u savladavanju zahtjevnog terena, ali i u osiguravanju protočnosti i sigurnosti. Kao što se može vidjeti i u grafičkim prilozima, prometnica će se na koncu spojiti i na most na Cetini, otvoren prošle godine.

Kako piše u dokumentaciji zgradnja dionice obuhvatit će više faza i građevinskih dozvola. Poseban naglasak bit će stavljen na sigurnosne aspekte, od konstrukcijskih rješenja za vijadukte i tunele, do prilagođavanja prometnim opterećenjima koja se očekuju u budućnosti. Time će se osigurati dugoročna održivost cijelog sustava.

Dionica Dugi Rat – Omiš | Foto: EOJN

Prometna i gospodarska važnost

Nova brza cesta između Splita i Omiša imat će dalekosežan učinak na promet, gospodarstvo i svakodnevni život stanovnika. Smanjit će gužve na postojeće prenapregnutoj Jadranskoj magistrali, skratiti vrijeme putovanja i povećati sigurnost za sve sudionike prometa. Istovremeno će otvoriti bolje uvjete za razvoj turizma i gospodarstva u Omišu, Dugom Ratu i okolnim naseljima.

Projekt vrijedan više od 300 milijuna eura tako postaje jedan od najvažnijih infrastrukturnih zahvata u Dalmaciji. Njegova realizacija označit će novu fazu prometnog razvoja Splitsko-dalmatinske županije i cijelog priobalja, stvarajući temelje za sigurniju i učinkovitiju povezanost Splita i njegove aglomeracije. No, kao što smo i rekli, ovo je tek prvi korak napravljen prema njegovoj realizaciji.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap