Hrvatsko mega gradilište u akciji: Brod od 170 metara i vlak testiraju dizalice i operacije
Terminal Rijeka Gateway, najveća je privatna logistička investicija u Hrvatskoj. Prvi testni kontejnerski brod i vlak već su stigli kako bi se provjerili svi operativni procesi. U skoro završenoj prvoj fazi, vrijednoj 210 milijuna eura, terminal će imati kapacitet od 650.000 TEU i moći prihvatiti brodove do 18.000 TEU, dok druga faza planira proširenje kapaciteta na više od milijun TEU i prihvat još većih brodova. Novi terminal Rijeku pozicionira kao ključnu ulaznu točku za robu prema središnjoj Europi.

Završna testiranja, Rijeka Gateway | Foto: ENNA Group
Terminal Rijeka Gateway najveća je privatna investicija u logistiku u Hrvatskoj te rezultat zajedničkog ulaganja APM Terminals i ENNA grupe. S kapacitetom od 650.000 TEU u prvoj fazi te mogućnošću prihvata velikih kontejnerskih brodova do 18.000 TEU, terminal pozicionira Rijeku kao ključnu ulaznu točku za robu koja putuje prema središnjoj Europi.
Građevinski radovi na novom Rijeka Gateway terminalu u završnoj su fazi, a instalirana je sva ključna oprema koja se trenutno testira. Novi terminal bit će najveći i najsuvremeniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe, ali i jedan od najodrživijih. Od novosti, na terminal je stigao prvi testni kontejnerski brod, čime je započela završna faza testiranja opreme i sustava. Brod ‘Cape Fulmar’ doplovio je iz Port Saida u Egiptu i u Rijeci će boraviti mjesec dana.

Završna testiranja, Rijeka Gateway | Foto: ENNA Group
Brod od 170 metara
Brod dug 170 metara, s kapacitetom od 1.440 kontejnerskih jedinica, koristi se kao platforma za sveobuhvatnu obuku i testiranje operativnih procesa u uvjetima gotovo identičnim stvarnom radu terminala. To uključuje planiranje, ukrcaj i iskrcaj svih vrsta kontejnera, osiguranje tereta te koordinaciju i prijevoz terminalskim vozilima.
U iduća četiri tjedna provjerit će se rad sve opreme, uključujući velike obalne STS (ship-to-shore) dizalice. Prvi brod s komercijalnim teretom na RGW očekuje se 12. rujna, dok će prvi kamioni i vlakovi s izvoznom robom stići početkom rujna. U početku će brodovi pristajati jednom tjedno, a učestalost dolazaka postupno će rasti, piše na službenoj stranici ENNA grupe.

Završna testiranja, Rijeka Gateway | Foto: ENNA Group
Stigao i prvi testni vlak
Na terminal je stigao i prvi testni vlak kojim upravlja ENNA Logic. Vlak dug 500 metara, podijeljen u dvije kompozicije na dva kolosijeka, dopremio je prazne kontejnere koji se koriste za testiranje RMG dizalica i prekrcaj tereta. Tijekom kolovoza očekuje se dolazak ukupno pet do šest vlakova za provjeru opreme i operacija.
Dvije godine nakon početka gradnje, RGW ulazi u završnu fazu testiranja kako bi za mjesec dana sve bilo spremno za dolazak prvog broda s komercijalnim teretom. Trenutno je na terminalu zaposleno 220 ljudi, a u 2025. godini u edukaciju tima uloženo je više od 45.000 sati.
Prva faza
Što se tiče radova, riječ je o prvoj fazi koja obuhvaća ulaganje od 210 milijuna eura i uključuje izgradnju osnovne infrastrukture, nabavku suvremenih kontejnerskih dizalica te uspostavu logističke podrške – i koja bi trebala biti završena ove godine. Druga faza planira dodatno ulaganje od 180 milijuna eura tijekom sljedećih 10 godina.
U prvoj fazi terminal će imati operativnu obalu duljine 400 metara, dubine 20 metara i godišnji prekrcajni kapacitet od 650.000 TEU te mogućnost prihvata brodova kapaciteta do 18.000 TEU. U drugoj fazi planirano je produljenje obalne linije na 680 metara, čime će se kapacitet povećati na 1.055.000 TEU i omogućiti prihvat brodova do 24.000 TEU.

Završna testiranja, Rijeka Gateway | Foto: ENNA Group

Završna testiranja, Rijeka Gateway | Foto: ENNA Group
Zanimljivosti o projektu
Terminal će se protezati na 20 hektara, što odgovara veličini 28 standardnih nogometnih igrališta prosječne površine 7.000 kvadrata (ili 30 nogometnih igrališta kao na stadionu Kantrida). Na gat terminala moglo bi se smjestiti šest velikih putničkih zrakoplova Boeing 747, dužine oko 70 metara.
STS dizalice visoke su 138 metara s podignutom ‘rukom’, što odgovara neboderu od 30 katova. Sposobne su opsluživati brodove najnovije generacije, nosivosti do 24.000 TEU-a. Proizvedene su u kineskoj tvrtki ZPMC, stigle iz Šangaja nakon 70-dnevnog putovanja, a transport i montaža trajali su oko četiri mjeseca.
Svaka dizalica teži 1.700 tona i može podići teret do 100 tona, dovoljno da istovremeno podigne dva Boeing 737. Dizalice su dobile imena po iznimnim ženama koje su obilježile povijest Rijeke i okolice: Antonija Reljac, Zora Matijević, Ada Felice Rošić i Snježana Pejčić, prema izboru građana u anketi.
Glavna zgrada terminala smještena je unutar kompleksa Metropolis, koji čini pet lučkih skladišta, secesijski spomenici kulture izgrađeni između 1909. i 1913. Skladište 22 preuređuje se za potrebe zaposlenika terminala u suradnji s konzervatorima. Kompleks je nazvan Metropolis zbog visećih pasaža između skladišta koji podsjećaju na scenografiju kultnog filma Fritza Langa. Više o Rijeka Gateway projektu pročitajte ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.