Najskuplji hrvatski željeznički projekt treba i najskuplji nazdor: 160 puta veća cijena nego za stadion u Kranjčevićevoj
Obnova kompletne željezničke mreže vjerojatno je najveći pothvat u modernizaciji prometnog sustava Hrvatske. Procjenjuje se da će rekonstrukcija i dogradnja tračnica, uz potpunu elektrifikaciju, stajati više od milijardu eura, pri čemu značajan dio ulaganja otpada na dionicu Dugo Selo – Novska. Tijekom ljeta otvorene su ponude za ovaj projekt, a sve su premašile predviđeni iznos od 620 milijuna eura. U međuvremenu je raspisan i natječaj za nadzor budućih radova, čija je vrijednost iznimno visoka, čak 160 puta veća od, primjerice, ugovorenog nadzora za izgradnju stadiona u Kranjčevićevoj.

Traju važni radovi na željeznici | foto: Ivanić-Grad
Diljem Hrvatske aktivna su brojna gradilišta, a na mnogim željezničkim prugama radovi su u niskom startu. Cilj je da se hrvatska željeznička mreža postupno dogradi i elektrificira u punom profilu, što ukupno obuhvaća više od 2.000 kilometara infrastrukture.
Kako smo već pisali tijekom ljeta, jedna od ključnih trasa je ona između Dugog Sela i Novske, na kojoj je planirana provedba najvećeg željezničkog projekta u povijesti Republike Hrvatske. Dionica duga 83 kilometra obnavlja se za 620 milijuna eura. Početak radova još se čeka, no kao uvertira projektu, u javnom je savjetovanju objavljen važan novi korak – HŽ Infrastruktura raspisala je natječaj vrijedan čak 16 milijuna eura za izbor izvođača radova. Za usporedbu, riječ je o iznosu koji je čak 160 puta veći od ugovora vrijednog 100.000 eura za projekt novog stadiona u Kranjčevićevoj.
Iako službeno još nije poznato tko će modernizirati prugu, posao je vrlo blizu dodjele. Najpovoljniju ponudu dala je Zajednica ponuditelja predvođena indijskom kompanijom Ashoka Buildcon Limited, uz koju su i Serneke International Group AB te Konkan Railway Corporation Limited, s ponudom vrijednom 779,8 milijuna eura bez PDV-a. Ostale ponude uključuju Afcons Infrastructure Limited (677 milijuna eura), Dogus (989,8 milijuna eura) te Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (873,1 milijun eura).
Što obuhvaća nadzor?
Svrha ugovora je osigurati stručni nadzor nad izvođenjem radova u sklopu projekta ‘Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka željezničke pruge Dugo Selo – Novska’. Cilj je kvalitetno i učinkovito obavljanje nadzora nad svim ugovorenim radovima do njihova završetka i ishođenja uporabnih dozvola.
Usluga nadzora uključuje stalni stručni, tehnički, geodetski i financijski nadzor tijekom izvođenja radova, kontrolu izvedenog stanja i geodetskih elaborata te angažman stručnjaka iz različitih područja prema potrebi. Poseban naglasak stavlja se na kontrolna ispitivanja materijala i tehnologije, koordinaciju zaštite na radu, redovito održavanje sastanaka i vođenje zapisnika. U okviru projekta, nadzor će sudjelovati i u zajedničkim pregledima pruge i građevina nakon završetka radova te prije isteka garantnog roka.

Putnički vlak | foto: HŽ Putnički prijevoz
160 na sat na dvokolosiječnoj pruzi
Podsjetimo, pruge obuhvaćene projektom nastavak su željezničke pruge M102 koja vodi od Zagreba Glavnog kolodvora do Dugog Sela. Riječ je o zajedničkoj trasi koridora RH1 i RH2, odnosno bivšeg ogranka V.b i X. paneuropskog koridora. U kolodvoru Dugo Selo pruge se razdvajaju na jednokolosiječne trase M103 Dugo Selo – Novska te M201, koja vodi prema državnoj granici.
Projektom je predviđena izgradnja dvokolosiječne pruge na otvorenom dijelu trase, uz povećanje nazivne projektirane građevinske brzine na najmanje 160 kilometara na sat. Definirana je i najveća dopuštena masa željezničkih vozila prema modelima opterećenja D4 (za otvorenu prugu) i E5 (za željezničke mostove). Nadalje, elektrifikacija će se proširiti na svih 83 kilometra koliko će biti zahvaćeno radovima.
Ništa bez dozvola
Nadolazeći radovi podijeljeni su u četiri odvojene dionice, a prije njihova početka potrebno je ishoditi sve potrebne građevinske i uporabne dozvole. Tehničko-funkcionalne cjeline obuhvaćaju: Dugo Selo – Ivanić Grad, Ivanić Grad – Popovača, Popovača – Kutina te Kutina – Novska.
Za prvu i treću dionicu potrebno je ishoditi po osam, odnosno ukupno 16 dozvola, za drugu dionicu njih 12, a za posljednju, četvrtu dionicu čak 14 građevinskih i uporabnih dozvola. Sveukupno, za početak rekonstrukcije potrebno je ishoditi 42 dozvole, što jasno pokazuje složenost i opseg jednog od najvažnijih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.