Nove ceste u Zagrebu: Iz stogodišnje arhive iskopan projekt ‘Šarengradska’, do 2028. gotov most Jarun
Zagreb je ljetos bio mega-gradilište. Zabilježen je rekordan broj istovremeno aktivnih gradilišta. Radilo se na cestama, ali i na komunalnoj infrastrukturi koja je u nekim dijelovima grada bila starija od 130 godina. No, Grad čeka još puno posla jer je vozila svake godine sve više, zbog čega je promet sve više zakrčen. U planu su veliki infrastrukturni projekti, od kojih za jedan nikada niste čuli iako je u planu otprije 100 godina.
Već 20 godina u Zagrebu nisu sagrađeni novi pravci niti koridori, jednako kao što već dva desetljeća nije proširena zagrebačka tramvajska pruga. Dok se nije razvijala prometna infrastruktura, broj osobnih vozila u posljednjih 10 godina prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova ozbiljno je porastao zbog čega se grad bori sa sve ozbiljnijim prometnim kolapsima. No, još duže, više od stoljeća, nije se radilo na preostaloj infrastrukturi u pojedinim dijelovima grada.
– Cijevi koje smo ljetos mijenjali položene su za vrijeme cara Josipa i stare 130 godina. Jasno vam je u kakvom je grad stanju. Međutim, nije dovoljno obnavljati sve što se u gradu treba. Prometne gužve kojima svjedočimo rezultat su podplaniranja i podinvestiranja svih desetljeća. Ali su i rezultat izraženog rasta trenda osobnih vozila u Zagrebu, rekao je gradonačelnik Tomislav Tomašević.
Gradit će se nove ceste od kojih i jedna o kojoj dugo nitko nije govorio, iako se prije sto godina prvi puta javila u planovima za razvoj Zagreba.
Ljetos je grad bio veliko gradilište
Kako je rekao na današnjoj konferenciji za novinare Tomašević, ljetos je u Zagrebu je bio otvoren rekordan broj gradilišta, no pred gradom je još puno posla. Kreće se s ključnim prometnim projektima koji bi u dogledno vrijeme trebali olakšati promet u gradu, pri čemu se također cilja na smanjenje automobilskog prometa.
U Zagrebu je 2013. godine bilo registrirano 283.331, 2023. godine bilo registrirano 34 posto više osobnih vozila. Njih čak 379.564.
Produžetak Branimirove i Kolakove
Od aktualnih projekata na prometnicama, na Branimirovoj ulici završena je prva faza do Brestovečke ceste, a na proljeće kreće III. faza za 4,5 milijuna eura. Potom će se graditi i druga faza za koju su u izradi glavni i izvedbeni projekti, dok se nabava za izvođača radova očekuje početkom 2025. godine. Vrijednost ovih radova je 1,1 milijuna eura, a obuhvaća i izgradnju vijadukta.
– Za Kolakovu je u tijeku izvedba glavnih i izvedbenih projekata, a nabava za izvođača je početkom 2025. godine. Kad na istoku grada napravimo ovaj projekt, dobit ćemo obilaznicu koja će posebice rasteretiti promet kroz Zagrebačku cestu, Aveniju Dubrava, ali i na Slavonskoj aveniiji. Kad se zbroji dobit će se ukupno 7 km duga obilaznica koja će biti najvažnija za istoku grada, rekao je Tomašević.
Sarajevska cesta i produžetak tramvajske pruge
Velika novost je da radovi na Sarajevskoj cesti kreću idući tjedan, a početak ovog projekta simbolizira uređenje južnog ulaza u grad. Radovi su vrijedni 25 milijuna eura bez PDV-a, od čega će cesta koja će se prva graditi koštati 12,5 milijuna eura.
– Vrlo brzo će krenuti radovi i na tramvajskoj pruzi koji su vrijedni 10,5 milijuna eura. Doći ćemo do Ranžirnog kolodvora, a Hrvatske ceste će preuzeti radove na južnoj strani. Tu očekujemo i EU sufinanciranje. Dok je rok za završetak krajem 2025. godine. Riješili smo imovinsko-pravne probleme, rekao je Tomašević.
Most Jarun
– Završavamo imovinsko-pravna pitanja za Most Jarun. Imamo još nekoliko parcela za otkupiti, a onda idemo u projektiranje, najavio je Tomašević projekt Mosta Jarun.
Ovaj most trebao bi biti gotov do 2028. godine, a u GUP-u se nalazi od početka 1980-ih godina. Trebao bi znatno rasteretiti prije svega Jadranski most, Horvaćansku cestu, ali i vječni gradski ‘čep’, Savsku cestu, no i Ljubljansku aveniju. Ovo je velika investicija za grad, istaknuo je Tomašević.
Imat će tri trake u svakom smjeru i tramvajsku prugu. Bio bi ovo treći most preko kojega će voziti tramvaj. Zamišljeno je da će voditi do Nacionalne dječje bolnice u Blatu, za koju su netom riješeni imovinsko-pravni odnosi.
Podvožnjak Medpotoki
Podvožnjak Medpotoki bio bi nastavak na most u Savskoj opatovini. I ovdje su imovinsko-pravni odnosi bili kompleksni, a sa završetkom, most bi trebao omogućiti vezu između sjevera i juga preko željezničke pruge. U budućnosti je u planu nastavak nove avenije koji će se spojiti u Savskoj opatovini. Traje izrada izvedbenih projekata koji bi se trebao izgraditi za 35 milijuna eura. Uključivat će pješački i cestovni promet, a trajanje radova predviđeno je za 18 mjeseci.
Šarengradska ulica
Iako za ovaj projekt niste čuli, otprije 100 godina je u planovima Grada Zagreba. U pitanju je Šarengradska ulica. Velik problem za realizaciju u prošlosti je predstavljao magistralni plinovod, a Tomašević je naveo kako je to glavno pitanje grad gotovo riješio, zbog čega se doskora nada lokacijskoj dozvoli.
– Mogu reći da smo pred izdavanje lokaijske dozvole te smo dobili potrebne suglasnoti vezano za podzemnu infrastrukturu buduće trake Šarengradske. Ključno je za rasterećenje Savske ceste i novi ulaz u grad preko Rotora. Rasteretit će promet u širem cestu i zapadnom dijelu grada i imat će četiri trake i biciklističke i pješačke koridore s obje strane, obznanio je Tomašević.
Prva dionica će biti od Vukovarske do Zagrebačke ceste. Za prvu dionicu spremno je idejno rješenje, lokacijska dozvola trebala bi biti riješena do kraja ove godine, a projektiranje i GD rijekom očekuju se 2025. godine. Cjelovit pravac vodio bi do Jadranskog mosta.
Zagreb je ljetos bio mega gradilište, a gdje je sve bilo bagera, pročitajte ovdje.