Ova cesta na Jadranu će promijeniti sve, nestrpljivo se iščekuje početak gradnje
Brza cesta između Omiša i Splita jedno je od najviše iščekivanih prometnih rješenja koje bi trebalo uvelike rasteretiti i ubrzati prometovanje između dva grada. Nedavno je nakon 50 godina čekanja završetak predviđen za 2030. godinu, a dionica između Dugog Rata i Omiša manji je dio dužine 3,04 kilometra i jedan od prvih koraka koji će doprinijeti realizaciji većeg projekta. Unatoč tome što se predmet nalazi u sustavu javne nabave sa jasno definiranim etapama i fazama izvedbe, iz Hrvatskih cesta pojašnjavaju da su pojedine aktivnosti ovog projekta međusobno ovisne zbog čega je i izvođenje ove dionice podložno prihvaćenom dinamičkom planu izvođenja cjelokupnih radova.
Dionica Dugi Rat-Omiš predstavljena je ove godine, a brzo je uslijedila i objava natječaja u Elektroničkom sustavu nabave. Zamišljena u okviru projekta znatno većih razmjera, procijenjene vrijednosti 87 milijuna eura, dio je dugo očekivane brze ceste između Splita i Omiša.
Duljine 3,04 kilometara, osim manje dionice nove državne ceste trebala bi sadržavati i spoj stare državne ceste s novom. Iako u natječaju vremenski okviri nisu točno definirani stoga što predmet opsežnijeg projekta nije podijeljen u grupe, zna se koliko bi nakon što krenu radovi trebali potrajati.
– Rok je 42 mjeseca od uvođenja u posao. Obzirom da ne možemo utjecati na trajanje postupka nabave, nismo u mogućnosti u ovom trenutku precizirati vrijeme uvođenja u posao, rečeno je iz Hrvatskih cesta.
Izmjereno dnevno opterećenje
Budući da je u prethodnim savjetovanjima objavljen natječaj za taj manji dio strateškog mega-projekta pod nazivom ‘Nova multimedijalna platforma splitske aglomeracije Solin-Stobreč-Dugi Rat-Omiš’ definiranog kroz Strategiju prometnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje od 2014. do 2030. godine, svi radovi na ovoj dionici, usko su vezani za ostatak projekta.
Koridor potreban za izgradnju navedene prometnice unesen je u važeću Prostorno-plansku dokumentaciju županije gradova i općina kroz koje cesta prolazi, a zamišljen je kako bi smanjio opterećenje na državnoj cesti D8, na kojoj je na brojačkom mjestu br. 5916 2022. godine izbrojano čak 15.084 vozila u danu. Za novu cestu predviđa se veći kapacitet vozila.
K tome za cjelokupni projekt vrijedi da bi s obzirom na trenutni ali i budući promet vozila, PGDP/PLDP sukladno pripadajućoj Studiji izvodljivosti dionice trebale biti izvedene u skladu s prometnom potražnjom. Izgradnja je predviđena u definiranim etapama i fazama, od kojih svaka traži zasebnu građevinsku dozvolu.
Prve dvije etape za dionicu Dugi Rat-Omiš predviđaju prelaganje i zaštitu instalacija, treća prelaganje i zaštitu magistralnog vodovoda. Dok je za četvrtu i posljednju fazu predviđena izgradnja državne ceste.
Izgradnja u dvije faze
Izgradnja je planirana u dvije faze. U prvoj bi trebala biti realizirana traka ceste od km 13+800 do 15+800 te krak 1 i krak 2 čvorišta ‘Dugi Rat’. Kao i dionica državne ceste od državne ceste DC8 u Dugom Ratu do čvora.
Računa se i na izgradnju pripadajućih objekata, vanjske i unutarnje odvodnje, prometne oprema i signalizacije navedenih prometnica i tunela, rasvjete, vatrodojave i vatrozaštite, kao i novih instalacija te zaštite, točnije izmještanja postojećih instalacija. Izmještanje se ne odnosi na instalacije u vlasništvu HOPS-a i HEP ODS-a.
Zatim će se u drugoj fazi izgradnje izvesti i krak 3 i krak 4, s pripadajućim objektima i drugim nužnim elementima infrastrukture.
Predmet nabave
U Opisu predmeta nabave za projekt dionice u kojem stoji kako naručitelj nije podijelio na grupe predmete nabave, u smislu vrste, svojstva, namjene, mjesta ili vremena ispunjenja.
– Predmet nabave je složen od kontinuiranih, vremenski i tehničko – tehnoloških međusobno ovisnih aktivnosti, te je za Naručitelja jedino prihvatljivo rješenje da sklopi ugovor za cjeloviti predmet nabave, navedeno je.
– Isto tako bi sklapanje više ugovora za više grupa, za Naručitelja predstavljalo dodatne poteškoće i rizike zbog obveze koordinacije više izvođača istovremeno, utvrđivanja odgovornosti pojedinog izvođača u izvršenju ugovora te bi postojala mogućnost prebacivanja odgovornosti između njih i slično, stoji u obrazloženju u Opisu predmeta u Elektroničkom sustavu javne nabave iz čega se zaključuje kako se o definitivnom završetku ove manje dionice usko vezane za veći projekt koji je nedavno ‘produžen’ do 2030. godine ne može znati kraj. Iz Hrvatskih cesta dodatno su pojasnili obrazloženje.
Više o obrazloženju
– Obrazloženje je zakonska obveza kada predmet nabave velike vrijednosti ne dijelimo na grupe (da bi bili dostupniji malom i srednjem poduzetništvu). Navod ‘Predmet nabave je složen od kontinuiranih, vremenski i tehničko – tehnoloških međusobno ovisnih aktivnosti’ se ne odnosi na faze provedbe, odnosno ‘stadije provedbe projekta’, nego na pojedine aktivnosti – vrste radova koji prethode jedni drugima ili se međusobno nadovezuju ili se moraju istovremeno izvoditi, a sve podložno prihvaćenom dinamičkom planu izvođenja cjelokupnih radova u okviru zadanog Roka dovršetka Radova, naveli su iz Hrvatskih cesta.
Dakle, dok je poznato da će radovi na predmetnoj dionici trajati 42 mjeseca, vrijedi imati na umu kako je predmet nabave sastavljen od međusobno ovisnih aktivnosti, a radovi su usko povezani s trajanjem postupka nabave. Dok se iščekuje početak radova na cesti, za Općinu Dugi Rat pokrenut je postupak za izvođenje građevinskih radova izgradnje dužobalne šetnice i biciklističke staze u Dućama.
Vrijednost izvođenja biciklističke staze procjenjuje na 1.095.340 eura. Trajanje ugovora od uvođenja u posao predviđeno na razdoblje od 7 mjeseci, no u općini se od 15. lipnja do 15. rujna primjenjuje privremena zabrana izvođenja građevinskih radova. Tako da se početak radova u svakom slučaju ne očekuje do kraja ljeta.
Nedavno su političari izrazili nezadovoljstvo oko produžetka roka za izgradnju brze ceste. Što su rekli pročitajte ovdje.