Pretraga

Rekonstrukcija kultnog vijadukta: 70-ih je bio simbol inženjerskog postignuća, a danas je u raspadu

A- A+

Uskoro se nastavlja rekonstrukcija legendarnog riječkog vijadukta Piramida. Riječ je o projektu koji je započeo 2023. godine, a novi radovi nadovezuju se na prvu fazu. Hrvatske ceste odabrale su izvođača radova vrijednih 1,7 milijuna eura – tvrtku Sitolor. Sanacija će obuhvatiti radove na armiranobetonskoj prednapetoj rasponskoj konstrukciji, stupovima i upornjacima, prijelaznim napravama i ležajevima te asfaltnom kolniku i pješačkim hodnicima.

Vijadukt Piramida

Vijadukt Piramida | foto: EOJN

Iako je već obnavljan, legendarni riječki vijadukt Piramida ponovno će morati u rekonstrukciju. Točnije, riječ je o radovima koji se nadovezuju na prvu fazu izvedenu 2023. godine. Sanacijskim radovima planira se otkloniti oštećenja asfaltnog kolničkog zastora na vijaduktu i prilazima, poklopaca revizionih okana, dotrajale oborinske odvodnje, pješačkih hodnika i ograda, betonskih površina rasponske konstrukcije, upornjaka i stupova, ležajeva i prijelaznih naprava te rasvjetnih stupova. Vrijednost radova procijenjena je na 1,7 milijuna eura, a Hrvatske ceste su nakon višemjesečne potrage pronašle izvođača radova – tvrtku Sitolor.

Zub vremena

Specijalistički pregled i istražni radovi za sanaciju vijadukta Piramida provedeni su tijekom lipnja 2021. godine. Terenska i laboratorijska ispitivanja za tvrtku Urbane ideje iz Samobora proveli su Ante-inženjerstvo iz Imotskog i Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

Na temelju pregleda izrađen je izvedbeni projekt koji obuhvaća otklanjanje značajnijih oštećenja vijadukta nastalih tijekom eksploatacije, uslijed vremenskih utjecaja, dotrajale odvodnje i teškog prometnog opterećenja.

Vijadukt Piramida sagrađen je 1970-ih godina, kada je slovio za jedan od najvažnijih prometnih projekata na Kvarneru. Izgradila ga je tvrtka Konstruktor, a predstavlja simbol inženjerskog postignuća toga vremena. Budući da je od tada prošlo više od pet desetljeća, nužni su novi popravci.

Vijadukt Piramida

Vijadukt Piramida | foto: EOJN

Oborinska odvodnja

Postojeći sustav oborinske odvodnje vijadukta proveden je kroz otvore sandučaste konstrukcije. U glavne odvodne cijevi, ovješene u otvorima sanduka, spojeni su slivnici ugrađeni uz rubnjake duž vijadukta. Svi elementi sustava izvedeni su od čelika i zahvaćeni su uznapredovalom korozijom, što uzrokuje lokalni gubitak poprečnog presjeka spojnih cijevi, pojavu rupa i procurivanje vode u sanduk vijadukta.

Ističe se i kako je postojeći sustav vrlo teško sanirati zbog ograničenog radnog prostora. Stoga se predviđa izvedba vanjskog odvodnog sustava zatvorenog tipa, ovješenog ispod konzola vijadukta. Zaključak je da će takav sustav biti znatno lakši za održavanje, a eventualni kvarovi ili procurivanja vode moći će se brzo otkriti bez oštećenja rasponske konstrukcije.

Izdvojeni članak

Milijunima protiv korozije: Vijadukt iz 80-tih koji lako prepoznaju svi ide u veliku obnovu

Novi kolnik

Asfaltni kolnik nedavno je saniran i u prihvatljivom je stanju, no zbog sanacije hidroizolacije i gornje površine armiranobetonskog prednapetog sandučastog nosača bit će ga potrebno ukloniti. Nakon uklanjanja asfalta izvršit će se sanacija gornje površine konstrukcije, izvedba nove hidroizolacije, drenažnih kanala na nižim stranama kolnika te izvedba novih asfaltnih slojeva i ugradnja novih revizionih okana. Pukotine širine 0,3 mm i veće sanirat će se injektiranjem dvokomponentnom epoksidnom smolom.

Sanacija kolnika iza upornjaka U0 predviđena je do kraja sjevernog hodnika (ulica Franje Brentinija). Na stranama iza upornjaka UM i UH obuhvat sanacije kolnika proteže se do dilatacije upornjak–pothodnik. Na površinama iznad pothodnika također će se ukloniti asfalt, sanirati betonska površina te ugraditi novi slojevi asfalta i dilatacije.

Vijadukt Piramida

Vijadukt Piramida | foto: EOJN

Korozija ‘na sve strane’

Na upornjacima i stupovima ugrađeni su čelični lončasti ležajevi na kojima je vidljiva dotrajala antikorozivna zaštita i pojava korozije. Zaštitne gume izgubile su elastičnost, a na pojedinim mjestima nedostaju ili su oštećene. Sanacijskim radovima obuhvatit će se uklanjanje produkata korozije i izvedba novog antikorozivnog premaza.

Također će se ukloniti zaostali stiropor kako se u zoni ležajeva ne bi zadržavala vlaga koja ubrzava propadanje. Postojeće zaštitne gume (zavjese) i pripadne obujmice bit će zamijenjene, a po dovršetku radova na ležajevima će se ugraditi mjerači za praćenje pomaka.

Izdvojeni članak

‘Master plan’: Novi most preko Save s vijaduktom povezat će dva grada pored Zagreba i rasteretiti obilaznicu

Nova rasvjeta

Projekt sanacije obuhvaća i zamjenu javne rasvjete na cestovnim stupovima te rasvjete na samom vijaduktu. Predviđeno je zadržavanje postojećih pozicija stupova i rasvjetnih tijela gdje je to moguće, uz dodavanje jednog rasvjetnog stupa na ugibalištu za autobuse. Planirana je montaža standardnih tipiziranih stupova i novih svjetiljki koje onemogućuju rasipanje svjetla prema nebu, uz primjenu ekonomičnih LED izvora svjetlosti. Budući da će ukupna priključna snaga biti manja od postojeće, nema potrebe za izmjenama priključka, zakupljene snage niti razvodnog ormara.

Sve vanjske svjetiljke bit će opremljene elektronikom za prelazak u štedni mod na 50 posto snage u “gluhim” noćnim satima – redukcija će se uključivati tri sata prije sredine noći, a isključivati pet sati nakon, uz prilagodbu godišnjem dobu.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap