Revolucija na tračnicama: Japanci predstavili prvu automatiziranu teretnu lokomotivu
U Njemačkoj je predstavljena prva europska automatizirana teretna lokomotiva, rezultat suradnje Hitachi Raila, DB Carga i partnera. Lokomotiva je opremljena naprednim ATO (automatsko upravljanje) i RTO (udaljeno upravljanje) sustavima, koji omogućuju autonomnu vožnju uz nadzor strojovođe. Projekt je važan korak prema energetski učinkovitijem i kapacitetski snažnijem željezničkom teretnom prometu, a testiranja počinju u listopadu 2025. na nizozemskom koridoru Betuweroute.

Vlak na pruzi | Foto: Canva
Željeznički inženjering i tehnologija i dalje su u fokusu globalne mobilnosti, a najnoviji razvojni projekti potvrđuju koliko brzo sektor napreduje. Dok se u Hrvatskoj trenutačno provodi modernizacija velikog broja željezničkih pruga, svjetski giganti poput japanske tvrtke Hitachi Rail prednjače u razvoju automatiziranih tehnologija koje mijenjaju budućnost željeznice u Europi.
Prva europska automatizirana teretna lokomotiva
U suradnji s DB Cargom i drugim partnerima, Hitachi Rail je predstavio prvu europsku automatiziranu teretnu lokomotivu – ključnu prekretnicu u razvoju digitalizirane i visokoučinkovite željezničke logistike. Ova inovacija uključuje napredne sustave ATO (Automatic Train Operation) i RTO (Remote Train Operation), koji će omogućiti automatizirano i udaljeno upravljanje vlakovima, s ciljem povećanja kapaciteta, sigurnosti i energetske učinkovitosti.
Testiranja su zakazana za listopad 2025. na nizozemskom Betuwerouteu, jednom od najvažnijih europskih teretnih koridora. Lokomotiva opremljena ATO sustavom samostalno ubrzava, vozi, koči i staje – dok strojovođa ostaje u vozilu kao sigurnosna rezerva, uz podršku centralnog tima za daljinsko nadgledanje. Projekt je pokrenut 2022. godine uz podršku njemačkog Saveznog ministarstva za digitalni promet, a prvi je u Europi koji kombinira ATO i RTO tehnologije u otvorenoj mreži, u stvarnim operativnim uvjetima.
– Automatizacija je ključ za učinkovitije iskorištavanje infrastrukture i osiguravanje održive budućnosti željezničkog teretnog prijevoza, ističe Daniel Stoll, voditelj projekta u Hitachi Rail Njemačka

automatizirana lokomotiva | Foto: Hitachi Rail
Što je ATO?
ATO (Automatic Train Operation) sustav automatizira osnovne funkcije vlaka poput ubrzanja, kočenja i zaustavljanja na stanicama. U kombinaciji s ATC/ATP (Automatska kontrola/zaštita vlakova), sustav optimizira radne parametre i održava vlakove točno prema voznom redu, povećavajući učinkovitost i sigurnost. Tijekom testiranja isprobat će se različiti tipovi vagona i opterećenja, od rasutog tereta do cisterni – kako bi se sustav provjerio u svim realnim scenarijima.
– Automatizirane lokomotive omogućuju učinkovitije korištenje tračnica, što rezultira povećanim kapacitetom i kvalitetom prijevoza, poručila je Sigrid Nikutta, članica Uprave za teretni promet u Deutsche Bahnu.
Digitalna transformacija londonskog metroa
U međuvremenu, Hitachi Rail bilježi još jedan veliki uspjeh – ovaj put u srcu Londona. Naime, uspješno je završena najnovija faza projekta modernizacije signalizacije na linijama Circle, District, Hammersmith & City i Metropolitan, u sklopu tzv. 4LM projekta, najveće nadogradnje signalizacije u povijesti London Undergrounda.
Posebno zahtjevna faza provedena je u Neasden Depou, najvećem servisnom čvorištu londonske podzemne željeznice. U tom je okruženju implementiran napredni CBTC (Communication-Based Train Control) sustav, koji omogućuje precizno i sigurno upravljanje vlakovima pomoću digitalne komunikacije u stvarnom vremenu. Projekt je zahtijevao kompleksnu integraciju nove tehnologije sa starijom infrastrukturom te povezivanje s postojećim sustavom SelTrac™, koji koristi Jubilee linija.
Inače, program modernizacije 4LM jedan je od najvećih i najkompleksnijih zahvata željezničke signalizacije u svijetu. Hitachi Rail koristi svoju ekspertizu u području digitalne signalizacije i automatizacije kako bi transformirao ključne aspekte londonske mreže – povećao pouzdanost i učestalost usluga te dodatno unaprijedio sigurnost putovanja na gotovo 40 posto podzemne mreže.

Željeznička signalizacija | Foto: Canva ilustracija
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.