Stanarima uz prometnu aveniju više neće smetati decibeli, Grad Zagreb daje 1,5 milijuna eura za bukobrane
Buka uz Slavonsku aveniju već je godinama nepodnošljiva za stanare, osobito u Ulici Cvijete Zuzorić, gdje je često onemogućavala i razgovor u vlastitom domu. Nakon brojnih zahtjeva građana, Grad Zagreb kreće u izgradnju bukobrana na potezu od McDonald’sa kod raskrižja s Ulicom Kruge do pothodnika ispod rampe s Držićeve avenije, vrijednog 1,5 milijuna eura. Prethodni elaborat odredio je položaj i karakteristike zida, no zbog podzemnih instalacija trasa je morala biti izmijenjena, pa je izrađen novi projekt. Kada radovi, planirani u trajanju od oko pola godine, budu završeni, stanari će napokon dobiti prijeko potrebnu zaštitu od nesnosne buke.

Izgradnja bukobrana uz Slavonsku aveniju, Grad Zagreb | Foto: Google Maps, Canva
Zvuk koji je proizvela erupcija vulkana Krakatoa 1883. godine ostao je zabilježen kao najglasniji u povijesti, a uz njega se u ‘povijest glasnoće’ upisuju i majmuni urlikavci, legendarni bendovi poput The Who i Deep Purple, kao i južnoafričke vuvuzele koje su mnogima probijale uši tijekom nogometnog Svjetskog prvenstva 2010. godine. No, dok su ti zvukovi ostali upamćeni u povijesnim i sportskim pričama, nelagoda zbog nesnosne buke u Zagrebu već je godinama svakodnevica stanara uz Slavonsku aveniju, jednu od najprometnijih gradskih arterija. Posebno teško bilo je onima koji žive u Ulici Cvijete Zuzorić, gdje buka često nije dopuštala ni miran razgovor u vlastitom domu.
Nakon dugih godina čekanja i bezbrojnih zahtjeva građana, projekt izgradnje bukobrana na potezu od McDonald’s restorana kod raskrižja s Ulicom Kruge pa sve do pothodnika ispod prilazne rampe s Držićeve avenije konačno ulazi u fazu realizacije. Grad Zagreb procijenio je vrijednost investicije na 1,5 milijuna eura, a radovi bi, kada natječajna procedura bude okončana, trebali trajati oko pola godine.
Prema Akcijskom planu upravljanja bukom, upravo je to područje prepoznato kao prioritetno za uvođenje mjera zaštite, a prethodni elaborat već je odredio položaj, dimenzije i akustičke karakteristike zida. Ipak, zbog podzemnih instalacija trasa je naknadno morala biti izmijenjena, pa je tvrtka Geoekspert izradila novi elaborat koji uzima u obzir sve tehničke prepreke i daje konačno rješenje. Kada bukobran napokon bude izgrađen, stanari će moći barem djelomično odahnuti i ponovno uživati u mirnijem životu u vlastitom susjedstvu.

Izgradnja bukobrana uz Slavonsku aveniju, Grad Zagreb | Foto: EOJN
Postojeće stanje
Slavonska avenija jedna je od najprometnijih gradskih prometnica u Zagrebu. Riječ je o dvosmjernoj cesti s dva kolnika, na kojima se u svakom smjeru nalaze po dva prometna traka, uz skretače za lijevo i desno kod raskrižja s Ulicom Kruge. Na istočnom dijelu promatrane dionice promet dodatno opterećuju rampe čvora Slavonska-Držićeva: sjeverna prilazna rampa vodi sa Držićeve avenije na Slavonsku, dok južna omogućava silazak sa Slavonske prema Držićevoj.
Dopuštena brzina kretanja vozila na toj dionici iznosi 70 km/h, no zbog intenziteta prometa često dolazi do zagušenja. Prema podacima iz studije ‘Određivanje prioritetnih područja i izrada scenarija upravljanja bukom okoliša’, prosječan godišnji dnevni promet na toj dionici iznosi čak 69.930 vozila, s izraženim udjelom teških teretnih vozila u svim dijelovima dana.
Najviše pogođeni bukom su stanari višekatnih stambeno-poslovnih zgrada u Ulici Cvijete Zuzorić, koje se protežu uz sjevernu stranu Slavonske avenije. Zgrade su udaljene svega 30 do 70 metara od ruba kolnika, a na mjestu spoja s Držićevom avenijom ta je udaljenost i manja. U prizemnim etažama smješteni su poslovni i zajednički prostori, dok su stambene jedinice raspoređene na višim katovima, čime buka iz prometa izravno ulazi u svakodnevni život stanara.
Mjerenje buke
Prema projektnoj dokumentaciji kompanije Sonus, mjerenje buke provedeno je u razdoblju od 24 sata, od 18 sati 19. travnja do 18 sati 20. travnja 2018. godine, na lođi stana obitelji Bakšić na četvrtom katu stambeno-poslovne zgrade u Ulici Cvijete Zuzorić 19. Dobiveni rezultati pokazali su da je prosječna razina buke tijekom dana iznosila 68,1 decibela, u večernjim satima 68,2 decibela, dok je noću padala na 66,1 decibela.
Kada su uspoređene s proračunatim vrijednostima, izmjerene razine bile su nešto niže, s odstupanjem do 1,9 decibela. Takva razlika objašnjava se ponajprije stvarnim prometnim okolnostima poput povremenih zagušenja i načina vožnje, dok se manji dio može pripisati samoj preciznosti proračunske metode.

Izgradnja bukobrana uz Slavonsku aveniju, Grad Zagreb | Foto: EOJN
Mjere zaštite od buke
Kako bi se smanjio utjecaj prometa sa Slavonske avenije na stambeno-poslovne zgrade u Ulici Cvijete Zuzorić, predviđena je izgradnja zida za zaštitu od buke. Zid će biti smješten na pokosu uz sjeverni rub prometnice, od poslovnog objekta McDonald’s na zapadnoj strani pa sve do pothodnika ispod prilazne rampe s Držićeve ulice na istoku. Poseban izazov predstavlja postojeći kolektor u središnjem dijelu trase, zbog čega je konstrukcija zida morala biti prilagođena tako da ga zaobilazi. Na mjestima gdje se zbog toga zid prekida, predviđeno je preklapanje krajnjih dijelova u duljini od nekoliko metara, čime se umanjuje nepovoljan učinak prekida i osigurava kontinuitet zaštite.
Prema projektnom zadatku, zid će biti izveden u visini od pet metara, a temelji će se postaviti na razini kolnika. Masivne varijante zidova nisu predviđene, jer je uvažena želja stanara da konstrukcija bude što prozračnija i izrađena od jednostrukih transparentnih plastičnih ploča poput Lexana. Time se postiže vizualna otvorenost, ali i zadovoljava funkcija zaštite od buke, opisano je u dokumentaciji.
Specifičnost ove dionice jest takozvani ‘kanjonski efekt’, koji nastaje zbog visokih stambenih zgrada s obje strane avenije i dovodi do višestruke refleksije zvuka. Budući da projekt ne predviđa posebne asfalte koji bi smanjivali buku, jedino rješenje ostaje izgradnja samog zida. U njegovoj izvedbi moguće je kombinirati apsorbirajuće i reflektirajuće panele, pri čemu se reflektirajući mogu koristiti do 30 posto ukupne površine.
Transparentni paneli posebno su predviđeni na početku i završetku trase, kod McDonald’sa i uz prilaznu rampu s Držićeve, gdje neće povećavati razinu buke za stanare smještene južno od prometnice. Konačan izgled zida i raspored materijala bit će definiran u arhitektonskom projektu, čime će se osigurati ravnoteža između funkcionalnosti, vizualnog dojma i zaštite kvalitete života stanovnika.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.