Vukovar traži idejno rješenje za desnu obalu, sprema se velika promjena
Obala rijeke velik je potencijal za svaki grad. No, iako su se u Hrvatskoj brojna urbana središta razvila u blizini riječnog toka, nisu ga svi iskoristili. Vukovar ima velike planove za desnu obalu Dunava, koju misli u svakom smislu približiti urbanom središtu. Za prostor traže dobru ideju koja bi potaknula izmjene prostornog plana kako bi se područje optimalno iskoristilo. Elaborat Građevinskog i arhitektonskog fakulteta u Osijeku otkriva ozbiljne planove.
Obale rijeke u svakom gradu koji se razvio uz riječni tok veliki je potencijal za razvoj, koji ne iskoristi svaki grad. Brojni gradovi u Hrvatskoj zanemaruju mogućnost razvoja obala rijeke, između ostaloga i Zagreb, no u posljednje vrijeme iskorištavanje takvog prostora najavili su Varaždin i Osijek.
Još jedan grad na samom istoku države, Vukovar, sprema se iskoristiti desnu obalu Dunava, za što je prvo potrebno kvalitetno funkcionalno i oblikovno rješenje. Organizaciju i provedbu natječaja za izradu urbanističkog rješenja za uređenje šireg središta Vukovara na neizgrađenom prostoru uz Dunav provodi Građevinski i arhitektonski fakultet u Osijeku.
Neizgrađeni prostor
Cilj je prikupiti i dobiti najbolje funkcionalno i oblikovno rješenje za realizaciju planiranog programa za prostor desne obale Dunava u Vukovaru. Prvonagrađeni rad poslužit će za promišljanje tog prostora, uključivo s izradom izmjena i dopuna važeće planske dokumentacije te izradu daljnje.
– Uređenje šireg središta Vukovara na neizgrađenom prostoru uz Dunav, a koji je predmet ovog anketnog Natječaja, mora biti kompatibilno postojećim dijelovima grada, ali i dodatna i dodana vrijednost turističkoj i kulturnoj ponudi Vukovara te doprinos slici grada uz rijeku, stoji u natječajnom Elaboratu koji je izradio Građevinski i arhitektonski fakultet.
Urbana struktura grada
Lokacija, točnije obuhvat natječaja na desnoj obali Dunava nalazi se u zoni šireg gradskog centra. U ovom trenutku na većem dijelu lokacije unutar riječkog korita u tijeku su radovi nasipavanja ovog prostora.
Realizacijom projekta regulacije obale rijeke neizgrađeno građevinsko zemljište trebalo bi se planski privesti namjeni te ga povezati s postojećom urbanom strukturom grada. Tu se podrazumijeva nasipavanje prostora dijela sadašnjeg riječnog korita.
– Natječajem se planira prikupiti najbolja idejna urbanistička rješenja novostvorenog prostora kao i njegove interpolacije u postojeće gradsko tkivo bogato povijesnim građevinama i kvalitetnim vizurama. Izmijenjeni i dopunjeni urbanistički plan stvorit će prostorne uvjete za realizaciju zahvata u prostoru koji će omogućiti kvalitetniji prostorni i gospodarski razvoj te unaprijediti kvalitetu prostora, navodi Elaborat.
Ishođena dozvola
Luka Vukovar predstavlja jednu od najvećih komparativnih prednosti Grada Vukovara. Promet u luci raste iz godine u godinu, premda ima još mjesta za porast usluga. Putničko pristanište Vukovar smješteno je na desnoj obali koju se planira urediti, dakle u samom središtu grada, a trebalo bi ju proširiti u razdoblju revitalizacije područja.
– U narednom petogodišnjem razdoblju planira se proširenje postojećeg pristaništa za putničke brodove prema projektu Hrvatskih voda ‘Regulacija desne obale rijeke Dunav i urbanističkog plana uređenja Grada Vukovara’.
Za projekt revitalizacije desne obale riječnog korita Hrvatske vode su ishodile građevinsku dozvolu te je projekt u realizaciji. Provedba projekta proširenja putničkog pristaništa inače je planirana u više faza. Trenutno se gradi pristanište za putnička plovila s ukupno 4 pristana za privez plovila paralelno s projektiranom obaloutvrdom.
Obuhvat u prostoru
Planirani zahvat nalazi se u širem središtu grada Vukovara. Sa sjeverne strane granica mu je ušće rijeke Vuke i rijeka Dunav, a za ostale tri izgrađeni gradski prostori – Trg republike, Dunavska šetnica, Ribarska, i tako dalje. Kontaktna zona graniči s ulicama Parobrodarskom, kardinala Alojzija Stepinca, Stjepana Radića, bana Josipa Jelačića do Osječke ulice, dok je na sjeveru granica rijeka Dunav.
Zahvat je u odnosu na grad smješten sjeveroistočno, u srijemskom dijelu Vukovara, nizvodno od ušća rijeke Vuke u Dunav, od starog do novog vodotornja. Prostor obuhvaćen natječajem je izduženog oblika, smješten u smjeru od sjeverozapada (ušće Vuke) od jugoistoka (vrh budućeg lukobrana) uz desnu obalu Dunava.
Zaključno vrijedi napomenuti kako je površina zahvata značajna za grad kako zbog položaja u blizini središta, tako i zbog jedinstvenosti ekosustava uz rijeku, ali i položaja luke na plovnim putevima. Vukovarska luka jedna je od četiri hrvatske međunarodne riječne luke, jedina na plovnom putu rijeke Dunav, kao jednom od najznačajnijih europskih plovnih puteva i plovna je svih 365 dana u godini. Izuzetni značaj luci unutar europskog transporta daje plovni put Rajna-Majna-Dunav.
Kakav je Rijeka objavila plan za područje Škurinjskog poluotoka pogledajte ovdje.