Pretraga

Gradi se novi most u srcu Risnjaka: Armaturu će dopremati helikopteri, a beton će se praviti na licu mjesta

A- A+

Ugovorena je izgradnja novog pješačkog mosta u Nacionalnom parku Risnjak, točnije na lokaciji Gornje Kupare gdje je 2022. godine stari most u potpunosti demolirala riječna bujica. Novi će most biti rešetkastog tipa, te će zbog što manjeg zadiranja u okoliš premošćivati rijeku u jednom rasponu. Gradnja će biti pravi izazov zbog iznimno ograničenih mogućnosti pristupa mostu transportnim vozilima pa je zato projektom predviđeno dopremanje djela materijala helikopterima, dok će se beton miješati na samoj lokaciji. Izvođač radova je tvrtka Fracasso Production iz Rijeke.

most Risnjak vizualizacija

most Risnjak vizualizacija | foto: FB NP Risnjak

Gradilište novog pješačkog mosta u Nacionalnom parku Risnjak otvara se 1. svibnja, a završetak izgradnje novog mosta očekuje se na jesen. Riječ je o investiciji vrijednoj 247.600 eura koju će realizirati tvrtka Fracasso Production iz Rijeke.

Novi most izgradit će se u Gornjim Kuparima, na lokaciji starog srušenog u rujnu 2022. godine za vrijeme obilnih kiša koje su uzrokovale visok vodostaj Kupe. Cijela građevina izvodi se u jednoj fazi, te će premošćivati rijeku u jednom rasponu, bez stupova.

Izdvojeni članak

Ovo je hrvatski dragulj unikatne mostogradnje, veže ga ljubavna priča stara 200 godina

U sklopu projekta bit će obavljena i sanacija pristupnih staza do mosta s jedne i druge strane, te će trase biti prilagođene formi novog mosta.  Uz napomenu kako je most projektiran tako da se što manje zadire u prirodni okoliš.

Idejno i tehničko rješenje

Nakon što je prilikom odabira idejnog rješenja razmatrano da li će se raditi viseći ili rešetkasti most, u konačnici je ipak odabran rešetkasti most koji najbolje zadovoljava sve propozicije projekta u odnosu na okoliš. Istaknuto je kako se vizualni dojam samog mosta najbolje uklopio u okoliš, te da projekt predviđa poželjno korištenje elemenata tradicijske gradnje.

Također, rešetkasti most je odabran i zbog važnih tehničkih specifikacija. Tako, idejno rješenje koje će biti izvedeno najmanje zadire u okoliš, te zadovoljava uvjet da je donji rub mosta iznad razine visoke vode za najmanje 50 centimetara. Također, novi most će imati minimalno moguće izdizanje hodne plohe u odnosu na stari most kako bi se uklopio u postojeće pristupne staze.

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

Tehničkim rješenjem novi most u jednom rasponu premošćuje rijeku Kupu. Usvaja se čelični rešetkasti rasponski sklop koji se sastoji od dvije paralelne rešetke. Korisna širina mosta je 1,60 metra, a slobodna visina je 2,60 metra. Sve u skladu s parametrima za pješački i biciklistički promet.

Za pristup mostu s lijeve i desne obale izvode se pristupne rampe u duljini od približno 20 metara, dok se visinski ne poklope sa postojećim pješačkim stazama. Ovaj most ima sportsko rekreativnu namjenu, a do njega vode postojeće pješačke staze koje će u dijelu neposredno uz most također biti uređene u sklopu ovog projekta.

Rušenje ostatka starog mosta

Radovi će započeti uklanjanjem dijelova srušenog mosta prema posebnom projektu, te potom uklanjanjem potpornih zidova uz prilaze mostu. Naime, na lokaciji postoje značajni ostaci starog mosta.

Stari most je bio duljine 41 metar, a činila su ga četiri raspona po 10,25 metara. Rasponski sklop oslanjao se na upornjake smještene na obali i na tri stupa smještena u koritu rijeke Kupe. Dva stupa su srušena i nalaze se u koritu približno na izvornoj lokaciji, dok stup koji se nalazi blizu desne obale nije srušen, također ni prvi raspon sa strane desne obale nije srušen.

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

Gradnja mosta

Gradnja mosta započeti će iskopom za nove upornjake i za pristupne rampe, te će se isti betonirati uz proizvodnju betona na gradilištu zbog nepristupačnosti terena za veća teretna vozila. Iz istog razloga armatura će se dopremati helikopterima. Naime, do lokacije mosta dolazi se cestovnim putem koji je teško prohodan uslijed klizišta koja su se u posljednje vrijeme aktivirala kao posljedica ekstremnih vremenskih uvjeta.

Nakon betoniranja izvest će se oblaganje upornjaka i zidova kamenom, te nasipavati prostor iza upornjaka i duž pristupnih rampi. Potom će se na pristupne rampe postaviti ograda.

Paralelno s gore navedenim radovima, u radionici će se izrađivati i sklapati pet odvojenih segmenta mosta koji će potom biti dopremljeni na gradilište gdje će se spajati zavarivanjem. Potom slijedi premošćivanje raspona od upornjaka do upornjaka pomoću privremenih oslonaca, a prema projektu montaže. Nakon ovoga posla slijedi postavljanje drvenih platica na hodnoj plohi i vertikalnih daščica na bočne plohe vertikalnih rešetki.

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

Hodnik i promost

Konstrukcija hodnika mosta sastoji se od pomosta koji se pričvršćuje na sekundarne uzdužne nosače koji se pak oslanjaju na poprečne nosače, a koji povezuju glavne rešetke. U poprečnom presjeku postavljaju se dva rubna i jedan središnji sekundarni uzdužni nosač. Hodna ploha se izvodi od kvalitetnih hrastovih gredica visine 80 milimetara.

Pješačku ogradu čini gornji pojas rešetke, čiji gornji rub je na udaljenosti 1,30 metara od hodne plohe. Ne izvode se posebni rukohvati. S vanjske strane rešetke, postavljaju se vertikale od drvenih hrastovih daščica koje se pričvršćuju na gornji i donji pojas rešetke. Daščice se na elemente rešetke spajaju vijcima pomoću čahura koje se zavaruju na gornji i donji pojas rešetke.

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

Upornjaci

Postojeći upornjaci moraju se ukloniti. Koncepcija novog mosta bitno je različita od koncepcije starog mosta. Prethodni most je imao četiri raspona, a novi most ima jedan raspon, iz čega proizlaze i veće sile na upornjake zbog čega je potrebno izgraditi nove upornjake.

Izdvojeni članak

Velebitske ceste: Građene kao ambiciozni pothvati u kamenu, jedna ove godine slavi 200. rođendan

Upornjaci i temelji su armiranobetonski, a vidljive plohe su obložene kamenom, tradicijski obrađenim. Temeljenje je na osnovnoj stijeni. Oslonačke plohe moraju biti horizontalne. Za izvedbu upornjaka i temelja obvezno je provesti minimalnu devastaciju okolnog prostora (otkopavanje terena i uklanjanje drveća koje smeta radovima i funkciji staze i mosta.

Upornjaci i temelji su širine 2,5 m. Visina upornjaka U1 od donjeg ruba temelja do hodne plohe iznosi 3,98 metara, visina upornjaka U2 od donjeg ruba temelja do hodne plohe iznosi 3,18 m. Iskop upornjaka izvodi se vertikalno i iza upornjaka se na većem dijelu ne izvodi nasip, već se betonira do stijene. Nasip se izvodi u gornjih cca 1,2 metara.

pješački most nacionalni park Risnjak

pješački most nacionalni park Risnjak | foto: EOJN

Doznajte ovdje što će se još raditi u NP Risnjak u 2025. godini.

Copy link
Powered by Social Snap