Pretraga

Masovna proizvodnja je ‘out’, ljudi opet cijene ručni rad! Obrt za obradu drva Jela & Pila Studio ima pune ruke posla!

A- A+

Teško je proći pored onih silnih zatvorenih obrta smještenih  u ulicama našeg djetinjstva i ne zaključiti kako su stari zanati izumrli, baš kao i ljubav prema predmetima koji su izrađeni ručno i s ljubavlju.  Ipak, kada čujete priču o obrtu za obradu drva pod imenom Jela & Pila Studio, dobit ćete jednu posve novu perspektivu.  Mali hrvatski obrtnici možda jesu rijetka vrsta, ali njihov broj nije zanemariv, kao što nije zanmeriv niti broj  ljudi koji preferiraju unikatne, po mjeri izrađene predmete. Također, pokretači ovog projekta Ante Jelinčić i Matej Sukara, dokaz su da nema političke i društvene situacije koja čovjeka može spriječiti u tome da ostvari svoje snove. I dok je nekome definicija uspjeha penjati se po društvenoj ljestvici na kakvom ‘9 to 5’ poslu, Ante kaže da mu je najljepše kada je po cijele dane zatvoren u radioni. Što nam je Ante još otkrio i zašto ćete poželjeti angažirati upravo Jela & Pila Studio kada uvidite potrebu za kvalitetnim predmetima od drva u svom stanu ili radnom prostoru, saznajte u u ovom inspirativnom razgovoru.

Lijevo: Matej Sukara, Desno: Ante Jelinčić / foto: Privatna arhiva

– Oduvijek sam imao potrebu kreativno se izražavati, nije mi bilo bitno da li je to crtanje, sviranje ili modeliranje predmeta od bilo kojeg materijala koji mi je došao pod ruku. Srećom, imao sam djeda koji je radio čuda od drveta, pa sam puno vremena kao klinac proveo s njim u radionici, započinje Ante.

Kada je došlo vrijeme za studiranje, Ante je upisao  Industrijski dizajn na Studiju dizajna u Zagrebu. Odlična stvar kod tog studija je interdisciplinarnost, ističe te kaže da je tako imao priliku ući u svijet scenografije, fotografije, grafičkog dizajna i još mnogo kreativnih područja. No, isto tako je dobio kvalitetno tehničko i teorijsko znanje koje mu danas puno pomaže u pristupu poslu. Nakon fakulteta je jedno vrijeme bio zaposlen u tvrtki H2 Komunikacije d.o.o. gdje je prvi put došao u kontakt s CNC strojevima što mu je bilo apsolutno otkriće. Nakon toga je jedno vrijeme imao vlastitu firmu u sklopu koje se uglavnom bavio projektiranjem interijera i ponekim grafičkim dizajnom.

U radioni, Jela & Pila Studio /foto: Privatna arhiva

Antin veliki životni san bila je vlastita radionica

– Sjedenje za stolom ispred ekrana mi je uskoro dozlogrdilo, nakon čega sam odlučio ostvariti svoj pravi san, a to je bila vlastita radionica. Taj plan nikako ne bih ostvario da nije bilo mog dugogodišnjeg prijatelja Mateja koji je isto odrastao okružen alatom i radionicama. On je svoju diplomu stekao na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, što je bila savršena kombinacija, jer sam ja u tom području katastrofalan.  U početku smo bili dosta izgubljeni, trebalo je krenuti od nule – naći prostor, složiti web stranicu, doći do prvih klijenata…ali sada, tri godine kasnije, stvari se odvijaju i bolje od očekivanog, priča nam Ante.

Dečki su krenuli s par hobi alata i idejom da stvore radionicu u kojoj mogu izraditi što god netko zamisli, a nakon tri godine mogu se pohvaliti time da je iz njihove radionice izašlo stvarno svašta, od glazbenih nagrada, neobičnih uzglavlja kreveta, lustera, lampi, dječjih igračaka, rezača sireva, pa sve do kompletnih uređenja stanova i kafića.

Po komade drveta čak i u šumu

Naravno, postoji nekoliko projekata koji su Anti i Mateju posebno dragi. Prvi je svakako Big Bear Plitvice Resort, u sklopu kojeg su dečki imali priliku osmisliti recepciju i prodajni prostor, a nakon toga i ručno izraditi većinu elemenata u njemu.

– Imali smo uglavnom slobodne ruke oko svega, pa smo stvarno mogli uživati. Cijeli projekt je bio zabavan od početka do kraja, ali posebno sam uživao u činjenici da smo za samostojeće lampe morali ići tražiti komade drveta po šumi. I danas kad pomislim da mi se posao sastoji od toga da s vremena na vrijeme moram otići u šumu i tražiti određeni oblik grane ili panja, znam da imam najbolji posao na svijetu, objašnjava Ante.

Drugi poseban projekt za Antu i Mateja bio je uređenje bara Leone Speakeasy u blizini Kvatrića. Vlasnik je imao jednu ideju – postići izgled i ugođaj pubova iz vremena prohibicije. Još jednom su dobili odriješene ruke i priliku da daju sve od sebe. Unutrašnjost bara je gotovo u potpunosti njihov ručni rad i na to su posebno ponosni. K tome su imali priliku rezbariti drvo i raditi skulpture od gline po zidovima.

Treći projekt i možda jedan od dečkima najdražih bio je opremanje Octopus piercing&tattoo studija.

– Za njih smo izradili dosta namještaja od iverala, ali ono što se posebno istaknulo bile su vitrine za nakit na kojima se nalaze skulpture hobotnica. Te skulpture su naš ručni rad i posebno smo ponosni na njih. Na našem Facebook profilu ima dosta fotkica gdje se vidi i proces izrade, kaže Ante.

Stolići, Jela & Pila Studio / foto: Privatna arhiva

“Kod drveta me najviše fascinira njegova tekstura”

Zanimalo nas je što Antu  posebno fascinira kod rada s drvetom i s kojim tipom drveta najviše voli raditi, ali i koji je tip drveta najbolji za koji tip namještaja.

– Kod drveta me najviše fascinira njegova tekstura. Ona je kao otisak prsta, ne postoje dva identična. Najveći gušt je kad prerežeš neki panj, a njegov presjek te ostavi bez teksta. Onda samo stojimo u radioni i smijuljimo se kao dva klinca tom prekrasnom komadu drveta. Uvijek nas ispočetka iznenadi. U međuvremenu smo isprobali različite vrste – od trešnje smo radili stolove i kutije za noževe. Od oraha različite nagrade. Nedavno smo napravili i par kutija za cigare – vanjski dio je načinjen od oraha i hrasta, ali unutrašnjost se mora obložiti isključivo španjolskim cedrom, priča nam Ante.

Uglavnom se od masivnog drva može raditi gotovo sav namještaj, ali nažalost je to financijski nedostupno većini ljudi u Hrvatskoj, tako da se uglavnom namještaj po mjeri radi od različitih iverala i mdf-a, dok se pravi hrast koristi uglavnom za ploče stolova i šankova.

– Još jedan materijal koji  bih istaknuo, a koji je jako zahvalan za izradu namještaja, je šperploča (najčešće od breze). Za razliku od iverala, može se ručno obrađivati, a puno je stabilnija od masivnog drveta, dodaje Ante.

Kuhinja, rad Jela & Pila Studija / f oto: Privatna arhiva

Ljudi opet cijene ručni rad

Zamolili smo Antu da prokomentira i situaciju u kojoj živimo posljednje dvije godine, a koja je potaknuta pandemijom koronavirusa i potresima.

– Da, situacija je u najmanju ruku neobična. Početkom 2020. godine, par mjeseci prije pandemije, dobili smo nekoliko prekrasnih projekata i taman nam je krenulo. Onda se sve naglo zaustavilo. Granice su se zatvorile, a mi smo par dana ranije naručili veliku količinu šperploče iz Austrije. Onda je i potres dodatno sve zakomplicirao i jednostavno nismo bili u mogućnosti više od mjesec dana uopće doći do radionice. Činilo se kao da je to kraj priče. Srećom stvari su lagano krenule dalje i nekako došle na svoje. Čak mi se čini da su ljudi počeli trošiti više na uređenje vlastitih stanova (valjda jer su počeli većinu vremena provoditi doma), priča nam Ante.

Ipak, Ante i Matej sada dolaze do novog izazova jer cijene svih materijala rastu nevjerojatnom brzinom, navodno zbog neke nestašice u koju Ante osobno ne vjeruje.

– Bez obzira na razlog, ponovno smo u strahu da si, ako se ovako nastavi, većina ljudi neće moći priuštiti izradu namještaja po mjeri. Bit će jako izazovno za bilo koji oblik industrije. Ali treba biti pozitivan. Meni je drago kad vidim da se dosta ljudi okreće prirodi i prirodnim materijalima. Mislim da bi vrijeme masovne proizvodnje moglo doći kraju, i da će ljudi opet početi cijeniti ručni rad – komad namještaja koji ima neku veću vrijednost i nerijetko duži životni vijek, zaključuje Ante.

Lampa, rad Jela & Pila Studija / foto: Privatna arhiva

“U našem poslu nema monotonije”

Poželjeli smo doznati i kako izgleda jedan tipičan Antin radni dan pa nam je otkrio da mu je najdraži onaj radni dan u kojem ne treba puno izlaziti iz radionice. Ali najčešće se ipak dogodi da se on i Matej moraju provozati po neki materijal ili na neku izmjeru, tako da su nekada po čitave dane u pokretu.

– Nema nekog pravila, svaki dan je drugačiji. Jedan dan ćemo možda cijeli provesti ispred laptopa u izradi stolarskih nacrta, a drugi dan nećemo pustiti bušilicu iz ruke. A nekad ćemo, kako sam već spomenuo, skoknuti u šumu po neku granu. I to je ono što je prekrasno kod našeg posla. Nema monotonije, jednostavno nije moguća, objašnjava Ante.

Za kraj smo Antu pitali koja bi top tri savjeta dao svima koji se upuštaju u rad s drvetom kod kuće, na što je on prvo savjetovao da jednostavno krenete i uživate u procesu izrade.

– Ne treba vas biti strah ničega osim stolnog cirkulara, kroz smijeh govori naš sugovornik.

Nadalje, Ante ističe kako je Internet prepun znanja, od YouTube-a do plaćenih online tečajeva.

– Postoji golemi broj kanala gdje možete pratiti majstore kako rade i od njih učiti. A i Pinterest je divno mjesto za inspiraciju. I kao treće, čuvajte prste, savjetuje  naš sugovornik.

Copy link
Powered by Social Snap