Pretraga

Nakon ovog više nećete pomisliti da vam dizajner interijera ne treba: Evo zašto je njegova uloga ključna

A- A+

GOLEŠ DESIGN D.O.O. studio je za dizajn interijera iza kojeg stoji Mario Goleš. Golešov rad itekako je inspirativan, baš kao što je i njegova životna priča. Istu nam je detaljno ispričao.

Mario Goleš / foto: Privatna arhiva

Na početku nas je zanimalo kako je došlo do pokretanja tvrtke Goleš Design, a Goleš nas je uputio da priča vezana uz pokretanje njegove tvrtke seže još u doba njegove rane mladosti.

– Priča vezana za ovo pitanje seže u dane moje rane mladosti, točnije dok sam još bio dijete. Naime moj otac je arhitekt i samim time cijeli sam svoj život gledao kako stvara nove, zanimljive i drugačije prostore, građevine, objekte i sve što arhitektura kao znanost obuhvaća, prisjeća se Goleš.

Tada, prije više od 40 godina, nije postojao internet u obilju informacija kao danas, tako da se sve manje – više svodilo na kupovanje stručnih knjiga ili časopisa određene tematike ako se htjelo pratiti trendove.

– Tako je naša kuća uvijek bila puna upravo spomenute literature, a ja sam kao dijete listao iste nebrojeno puta i uvijek iznova pronalazio neke nove inspiracije koje su me nadahnjivale u izgradnji mojih kuća od LEGO kockica, priča Goleš te dodaje kako mu se čini da je u to doba bilo nešto drugačije biti arhitekt nego danas.

Tada su arhitekti odrađivali puno više stručnih zadataka u odnosu na danas. Nisu postojali sofisticirani programi za komplicirane statičke proračune, proračune fizike zgrade, gubitke topline, buku, i slično već se sve radilo ‘na ruke’.
I sve to je radio jedan čovjek koji je po struci bio arhitekt.

Kao da današnji arhitekti ne vode previše računa o funkcionalnosti

Danas se arhitekti manje – više igraju razno raznim geometrijskim oblicima i volumenima, koristeći upravo spomenuti software, a onda sve to dalje razrađuju statičari, strojari i slično.

– Ponekad se susrećem s vrlo čudnim konstrukcijskim rješenjima koja su moram priznati nefunkcionalna ili čak ‘ružna’, upravo čini mi se iz navedenog razloga. Kao da današnji arhitekti ne vode previše računa o tome kako će kuća u cijelosti ne samo izgledati već biti i funkcionalna. Ne mislim pri tome samo na raspored prostorija u istoj, već i raspored svih elemenata u prostoru, od namještaja do sanitarnih elemenata, rasvjete i ostalog, smatra Goleš.

Izdvojeni članak

Nizozemskim brandovima proizvoda za uređenje interijera nema ravnih: Znate li zašto?

Skoro postao programer, a ne dizajner interijera

Golešova velika ljubav je oduvijek bila arhitektura, baš kao i dizajn interijera. No, kada je došlo vrijeme za upis na fakultet, iz razno raznih razloga isti nije uspio upisati, a najsličnije tome je bio studij brodogradnje koji je na kraju i upisao.

– Kako je sve to nekako bilo u vrijeme domovinskog rata i teško se živjelo, moj otac i ja odlučili smo otvoriti obiteljsko poduzeće koje će se baviti izradom tehničke dokumentacije i arhitektonskim konzaltingom. Bilo je to 1995 godine. Isprva je bilo sve to dosta teško i neizvjesno, ali s vremenom su ljudi prepoznavali naše usluge kao kvalitetne i tržišno prihvatljive pa se posao pomalo pokrenuo i firma je bila sve prepoznatljivija, prisjeća se Goleš.

Kako se posao granao i bilo je sve više projekata za odraditi, počeo je razmišljati o tome da izradi kompjutorske programe za statičke obračune kako iste ne bi morali odrađivati na ruke. Tako se počeo pomalo baviti programiranjem i naučio je neke od tada dostupnih kompjutorskih jezika, kako bi mogao isprogramirati željeni software. To mu je i uspjelo. No, u tom trenutku se rodila jedna neočekivana ljubav i Goleš se u potpunosti posvetio programiranju.

– Bio sam gotovo zaluđen programiranjem i u jednom trenutku sam napustio obiteljsko poduzeće te se u potpunosti posvetio programiranju. Bilo je to nešto sasvim novo i neočekivano, otkriva Goleš.

Nisu tada postojale škole za programere, a kamoli studiji, kao što je to danas slučaj. Tako da je sve svoje znanje opet crpio iz raznih časopisa i stručnih knjiga, kojih u to doba i nije bilo previše na našem tržištu.

Sudbina ga vratila u Hrvatsku, ali i interijerima

U jednom trenutku svoje nove profesije nastavio je graditi karijeru u mnogim od europskih zemalja, tako da je dosta godina proveo van Hrvatske vodeći nacionalne i internacionalne razvojne timove. Ali kako život piše svoje priče i svi mi imamo neku samo nama svojstvenu, tako je i Goleš prije gotovo dvadesetak godina doživio obiteljsku tragediju zbog koje se morao vratiti u Hrvatsku.

– Bio je to moj najteži period u životu. Kao da je u jednom trenutku sve stalo i da moram sve ispočetka. Upravo to sam i učinio. Nakon 15 godina provedenih radeći u IT – u, želio sam napraviti promjenu, ne samo u životu nego i u karijeri. Bio je to trenutak kada sam se vratio arhitekturi i dizajnu interijera. Ipak je to bila moja prva i evidentno najveća ljubav, priznaje Goleš.

Tako je prije pet godina otvorio svoje poduzeće GOLEŠ DESIGN D.O.O. koje se bavi prvenstveno dizajnom interijera i arhitekturom.

– Moram priznati da iako poduzeće odrađuje i neke od projekata koji su isključivo arhitektonske naravi, obzirom na današnje stanje stvari u birokraciji i zakonima o gradnji koji se često mijenjaju, te potrebi za kooperantima poput statičara, strojara i slično gledam da takvih projekata imam što manje i da fokus više stavim na projekte dizajna interijera, objašnjava Goleš.

Goleš / foto: Privatna arhiva

‘Ne bih mogao raditi dosadne poslove’

Ono što Goleša posebno oduševljava kod ovog posla je svakako kreativnost i stvaranje nečeg novog. Naime, on nikako nije osoba koja bi mogla dugoročno raditi monotone i dosadne poslove.

– Ukoliko bih spletom okolnosti i morao, svakako bih gledao da što prije nađem nešto što je kreativno. Nešto gdje mogu stvarati društveno korisne stvari ili pak čisto estetski da bude lijepo i da raduje one koji u tome uživaju. Mogao bih bez problema biti slikar, kipar, muzičar, umjetnik bilo kakve vrste ili pak znanstvenik u nekom području, otkriva Goleš.

Inovacije – ključan element njegovog rada

Kao i svaki pravi profesionalac i Goleš u svom radu redovito koristi inovacije. Dapače, one su krucijalan dio svakog njegovog projekta.

– Mislim da je u svim mojim projektima prisutna neka posebnost u odnosu na ostale moje projekte. Iako trendovi vrlo često nameću neka svoja pravila i primorani ste ih slijediti jer to klijenti traže. Uglavnom se trudim uvijek uvesti neki detalj koji je poseban za pojedini projekt. Najčešće se to odnosi na forme projektiranog komadnog namještaja ili različitih zidnih obloga koje često sam osmišljavam i dizajniram, objašnjava Goleš.

Često voli iskoristiti transparentne pregrade koje vizualno odijele prostore, recimo blagovaonicu od dnevnog boravka, obzirom da je danas popularno sve te sadržaje imati u jednom prostoru. U svakom slučaju prije svega gleda da elementi u prostoru kao i sam raspored prostorija budu funkcionalni i korisni, jer uzalud nam sva ljepota, glamur i skupi materijali ako stvari ne funkcioniraju kako treba.

S druge strane danas na tržištu zaista postoje nebrojene vrste materijala i dekora za različite zidne i podne obloge odnosno dekorativne elemente namještaja i rasvjete pa se zaista možemo zaigrati istima i dobiti fantastične rezultate. Ambijentalna LED rasvjeta je danas jako popularna i svakako daje poseban ugođaj u prostoru, poglavito ako smisleno rasporedimo istu i ne pretjeramo s nepotrebnim jačinama svjetla odnosno tonom boje.

Također su popularni prostori u prirodnim bojama zemlje, pijeska, kave, drveta i prirodnog kamena. Ovisno o podneblju gdje se prostor nalazi i ugođaju koji želimo postići, kombinacijom navedenih se mogu stvoriti jako lijepi ambijenti.

– Moram napomenuti nezaobilazne letvice. Ljudi ih jako vole i gdje god je to moguće traže barem neki detalj u tom uzorku. Iste se mogu izraditi od različitih materijala i u različitim dimenzijama, tako da to danas više nije problem, a mogu se koristiti ne samo kao zidna dekoracija već i u vidu brisolea kao prostorna pregrada, naglašava Goleš.

Inspiracije ima na pretek, no ipak slijedi želje klijenata

Inspiraciju Goleš doslovce crpi odasvud. Naravno da je danas internet jedan od medija gdje zaista možemo vidjeti sve i svašta, i teško je reći da smo osmislili odnosno dizajnirali nešto kreativno i novo, a da možda već nije viđeno.

– Mada često me inspiriraju različiti oblici i boje koji se nalaze u prirodi, oko nas. Ponekad je to primorski kraj, ponekad ruralno selo, grad ili pak planinski krajolik. Ukoliko imate oko za detalje zaista možete pronaći inspiraciju i u najmanjoj sitnici, govori Goleš.

No, vrlo često je slučaj da klijenti otprilike znaju što bi željeli postići i kakvu osobnost bi trebao imati prostor koji se uređuje, a to često konkretno zna usmjeriti pa dizajner interijera nema previše prostora za potpunu kreaciju.

– Tako primjerice češće morate slijediti trendove nego inspirativno kreirati neke nove stvari. Često su tu i ograničavajući momenti poput financijskih konstrukcija investitora ili nemogućnosti izvedbe neke ideje jer se ista pokaže preskupom ili je pak potrebno previše hrabrosti od strane klijenta da bi se napravio odmak od standarda, ističe Goleš.

Sve ovo uglavnom nije slučaj kod ljudi koji imaju neograničene investicijske mogućnosti, ali nažalost Goleš još uvijek nije uspio ući u taj milje, iako malim, ali sigurnim koracima čini se ide u dobrom smjeru.

– Jednom kada to uspijem onda možemo pričati o mojoj potpunoj kreativnosti i svemu onome čime je ista inspirirana, naglašava Goleš.

Jeste li uopće svjesni značaja dizajnera arhitekture i interijera?

Postavlja se i pitanje u čemu leži značaj jednog dizajnera arhitekture i interijera, odnosno po čemu je ta uloga tako bitna. Naime, Golešova uloga nije samo estetski pristupiti nekom prostoru. Ona je mnogo bitnija i dublja.

– Svima je već poznato da živimo u užurbano doba kada sve više stvari postaje digitalno i automatizirano. Često imam osjećaj da se isto dešava i s nama ljudima, govori Goleš.

Kao da se pretvaramo u automatizirana bića, unaprijed planiranog vremena i radnji za apsolutno sve, jer u protivnom gotovo da ne opstajemo u današnjoj civilizaciji. Sve se to reflektira i na ostale sfere u našim životima pa tako i na različite struke. Nekada je bilo dovoljno imati krov nad glavom i toplu prostoriju u kojoj se odvijao gotovo sav cjelodnevni život.

Danas, razvojem tehnologije, pojavom novih materijala, različitih formi i elemenata, mogućnosti i isplativosti izrade novih stvari su nadišle mogućnosti nekadašnjeg doba, a samim time i potrebe današnjih ljudi. Ljudi nemaju vremena baviti se proučavanjem rastućeg tržišta i traženjem novih ideja u svrhu uređenja njihovog životnog prostora.

Upravo iz tog razloga su struke poput dizajnera interijera, dekoratera ili arhitekta sve popularnije i traženije u današnjem društvu. Ljudi koji se bave navedenim zanimanjima i pružaju usluge u toj domeni su svakako bolje upućeni u razvoj tržišta takvih proizvoda i od velike su pomoći onima koji žele ugodno i funkcionalno urediti svoj prostor.

– Ušteda vremena našim klijentima je nemjerljiva u odnosu na odluku da se sami upuste u ovakav izazov, ističe Goleš.

Izdvojeni članak

Savjeti zlata vrijedni: Marina otkriva kako urediti privatni, a kako poslovni prostor

Lijepo je biti esteta, ali treba biti i stručan

Ali nije samo ušteda u pitanju. Svatko tko se bavi dizajnom je zasigurno estetska duša i zna kako učiniti stvari ljepšima, prilagoditi jedno drugome i trećem, izbalansirati potrebno u svrhu ugode i tražene osobnosti. Uz sve to ide i onaj manje interesantan dio, ali nikako ne manje bitan, a to je stručnost u izradi takvih projekata, izvođenju radova i izvršenja zamišljenog.

– Ima tu puno poslova koji nisu ni najmanje kreativni već više spadaju u onaj dio koji bi najradije da odradi netko drugi. Mada tako je u svakom poslu pa i u našem. Da bi se na kraju sve odradilo do kraja, na zadovoljstvo prije svega naših klijenata a onda i nas samih, treba se predati u potpunosti u svakom detalju projekta i posvetiti se svakom trenutku od početka do kraja, od ideje do konačnog rezultata. To je naša uloga u izradi projekata dizajna interijera odnosno arhitekturi, objašnjava Goleš.

Danas uz mogućnost korištenja specijaliziranih kompjutorskih tehnologija je sve to puno jednostavnije i lakše nego nekada, a najveća prednost svakako se postiže izradom fotorealističnih 3D vizualizacija koje su nezaobilazni dio svakog ozbiljnog projekta. Iako je to samo jedan relativno mali dio cjelokupne usluge, bez toga bi bilo gotovo nemoguće prezentirati finalno rješenje.

– Na taj način omogućujemo našim klijentima da u potpunosti mogu doživjeti njihov prostor i prikazati ga upravo onako kako će izgledati kada sve bude gotovo. Iz tog razloga u interesu nam je izraditi što vjernije 3D vizuale, što pak zahtijeva neka druga znanja koja nemaju previše veze sa samim dizajnom. S druge pak strane, to nam omogućuje da vrlo jednostavno možemo prilagoditi i najsitnije detalje u prostoru i doći do konačnog rješenja u svakom pogledu, od definiranja materijala, elemenata komadnog namještaja i rasvjete, boja, dekora, i ostalih detalja, objašnjava Goleš.

Nakon tako dobivenog i dogovorenog finalnog rješenja izrađuje se projektna mapa sa svim potrebnim informacijama i detaljima na osnovu koje se onda mogu početi izvoditi radovi. Često detalji ovise o vrsti i tipu projekta, ali ono što je pokriveno u pravilu svakim projektom je izrada specifikacije materijala i obračuna količina, kao i popis komadnog namještaja, sanitarija, rasvjetnih tijela i svih ostalih elemenata u prostoru.

Danas je gotovo uobičajeno da ljudi više vole izraditi pojedine elemente namještaja po mjeri nego kupiti već gotove. Prvenstveno se to odnosi na izradu kuhinja po mjeri i garderobnih ormara. Nisu tu isključeni niti sanitarni ormarići i cijele dječje sobe.

– Tako da u tom slučaju izrađujemo i cijele mape s kotiranim stolarskim skicama u kojima su sadržani svi elementi i detalji potrebni za izradu takvih elemenata. Od opisa i popisa materijala od kojih će isti biti izrađeni, raznih okova i ostalih popratnih stolarskih elemenata itd., priča Goleš.

Ukoliko su pak projektima obuhvaćene i prostorne rekonstrukcije svakako treba izraditi i nove građevinske nacrte odnosno nacrte s mikrolokacijama elektroinstalacijskih vodova i rasvjete, vodovoda i kanalizacije, do pozicije namještaja u stvarnim veličinama, itd. Sve to je potrebno kako bi se projekt uspješno priveo kraju.

Jedan od projekata na kojima je Goleš radio / foto: Privatna arhiva

Nije isto dekorirati i dizajnirati prostor

Međutim, navedeno predstavlja samo tehnički dio. Postoji tu i onaj praktični, gdje sve to morate koordinirati s radnicima na objektu, popularno nazvanoj ‘baušteli’, kako bi osigurali da svaki detalj koji ste zamislili bude izveden upravo onako kako je projektirano.

Uz to svakako ide još i obilazak prodavaonica s ili bez investitora, prezentiranje i prikupljanje različitih uzoraka, briga oko rokova i dobave materijala odnosno gotovih elemenata, i slično.

– Moram samo napomenuti da danas na tržištu zaista ima svega i svatko nudi svakojake usluge. Ovdje to spominjem u kontekstu dizajnera interijera. Puno je onih koji se danas kite takvim titulama i više ili manje uspješno rade takav posao. U to zaista ne ulazim. No, ja bih iste svakako podijelio na dvije skupine, govori Goleš.

Jedna je ona gdje su ljudi zaista dizajneri interijera. To su oni koji znaju i mogu dizajnirati nešto novo, nešto svoje, nešto što ne možete kupiti u dućanu ili jednostavno iskopirati. Takvih je čini se puno manje od onih drugih.

– Ti drugi su oni koji zapravo ne dizajniraju, već dekoriraju prostor. Znaju otići u dućan i kupiti stvar. Sve to lijepo uklopiti u oku ugodan ambijent, ali u tome ne vidim nikakav iskorak u sferi dizajna. Više je to dekoriranje prostora svime onime što je dostupno na tržištu, samo treba skladno posložiti, smatra Goleš.

Nema tu neke prave kreativnosti osim estetske vrijednosti u sparivanju različitih boja, materijala i elemenata u prostoru. Problem kod takvih ‘dizajnera interijera’ je često taj da nisu dovoljno stručni kada je potrebno odraditi konkretnije zahvate, poput funkcionalnih rekonstrukcija prostora ili izrade funkcionalnih stolarskih elemenata odnosno rasporeda sanitarnih elemenata i slično.

Niti jedan njegov projekt nije isti

Goleš je ponosan na sve svoje projekte kao i ukupan rad odnosno postignuća. Isto tako, naravno da postoje projekti koji su mu draži od drugih, mada je svaki ponaosob imao neke svoje posebnosti.

– Iako uvijek mi je najdraže raditi na projektima koji iskaču van standardnih normi i ne spadaju u one projekte koje odrađuješ gotovo po šabloni, ističe Goleš.

Često se to desi, jer uglavnom svako vrijeme nosi neke svoje trendove i onda ljudi zapnu za to i hoće baš isto tako kako je napravio njihov susjed. Čak i u takvim situacijama pokušava projekt učiniti nešto drugačijim. Bitno mu je da prostor koji dizajnira odiše osobnošću onoga tko će u njemu živjeti. Da se ljudi koji će ga koristiti osjećaju ugodno i da se uvijek rado vrate u isti.

– Ja sam profesionalac u svojoj struci i kao takav mogu osmisliti zaista svašta u okviru domene. Na kraju, pogledate li moje projekte ili neke od komentara na iste, vidjeti ćete da se ljudima kod mene najviše sviđa što mi ni jedan projekt nije isti. Nisu copy – paste i svaki ima nešto svoje. Upravo zato jer su prilagođeni mojim klijentima, a niti jedan moj klijent nema istu osobnost, želje i potrebe, objašnjava Goleš.

Jedan od projekata na kojima je Goleš radio / foto: Privatna arhiva

Draže mu je raditi za ljude, a ne za svoj ‘brand’

Često ga ljudi znaju pitati ima li neki prepoznatljiv stil uređenja. Nema! Možda bi ga imao da gura neki ‘brand’ pa da se onda točno zna što dobijete kada angažirate baš njega za dizajnera, ali za sada mu to nije u interesu.

Draže mu je raditi za ljude, a ne za svoj ‘brand’. Da su ljudi sretni i zadovoljni onime što dobiju i što na kraju bude njihovo za uživanje. A brandovi ionako imaju vijek trajanja. Danas je popularan jedan, sutra drugi. A ono najgore je što gubite baš tu kreativnost o kojoj govori.

– Svaki projekt je isti, ima ono što predstavlja vaš ‘brend’. Bila to boja, komadni namještaj, neki detalj koji ste sami osmislili, ili nešto slično. Svi koji su vas angažirali to imaju. Nešto vaše, a ne njihovo. Možda je to super za poslovne prostore jer želite da se zna da ste to skupo platili i da vam je to radio taj i taj. Možda jednog dana budem imao takvu klijentelu, ali za sada mi to nije u interesu, i dok je kreativnog duha u meni tako će i ostati, poručuje Goleš.

Goleš / foto: Privatna arhiva

Ako se sami upustite u dekoriranje prostora, mogli biste napraviti đumbus

Na kraju smo Goleša upitali za nekoliko savjeta. Naime, ljudi često imaju neku svoju viziju, ali nisu svjesni da se neke ideje ne mogu pretvoriti u stvarnost.

– Ma gledajte, uvijek u svakoj struci prije svega postoje neka pravila kojih se dobro držati jer s njima ne možete pogriješiti. Potrebna je i doza stručnog znanja, a u našem zanimanju i ono kreativno, estetsko, što baš u toj domeni nema svatko, smatra Goleš.

Često možemo čuti kako ljudi kažu, vrlo kategorički, da im se neki komad namještaja ne sviđa ili sviđa. Ista stvar je i s pojedinom bojom, lampom i slično.

– Često mi ljudi ne znaju reći koja im se boja sviđa, ali vrlo dobro znaju koja im se ne sviđa, govori Goleš..

Sve to zapravo ukazuje na to da isti ne mogu sagledati cijelu sliku gotovog prostora već se fokusiraju na pojedine detalje. To često rezultira time da ukoliko se sami upuste u dekoriranje prostora utoliko naprave đumbus. Jer kupuju komade namještaja i ostalog ponaosob.

– Sviđa im se ova fotelja pa je kupe, pa ovaj tepih pa ga kupe, pa ova lampa pa je kupe, a sve skupa kada stavite u prostor nema veze jedno sa drugim, niti po stilu, niti po boji, a često niti po veličini, priča Goleš.

No, imajte na umu sljedeće. Unatoč tome što vam se primjerice neka fotelja baš ne sviđa, sama za sebe, možda je idealna za prostor u koji ćete ju smjestiti. Ista je stvar i sa svim ostalim elementima.

– Tako da pokušajte sagledati cijelu sliku prije nego odlučite da li vam se nešto sviđa ili ne, poglavito ako je to dio cjeline gdje sve ostalo ima veze jedno s drugim. Također, budite hrabri, poručuje Goleš.

Jedan od projekata na kojima je Goleš radio / foto: Privatna arhiva

Evo kako možete biti hrabri u uređivanju prostora

Slobodno se upustite u iskorake od standardnih normi i trendova. Ovisno o dozi hrabrosti, pokušajte prije svega s bojama. Njih lako izmijenite ukoliko vam se zaista ne svide i budu potpuni promašaj. Danas je vrlo popularno uređivati prostore u sivim ili beige tonovima. I zaista to ispadne vrlo lijepo, ali pokušajte monotoniju istih razbiti nekim komadom namještaja koji odskače od svega, a predstavlja vašu osobnost.

Spomenute boje su vrlo zahvalne za takve eksperimente, upravo zato jer su neutralne i trpe kombinacije različitih jakih boja. Gledajte svakako da velike površine (zidovi, podovi) budu upravo u tim neutralnim bojama, a onda komadni namještaj iskoristite da razbijete monotoniju. Lijepa sofa u mint boji ili lounge fotelja u crvenom baršunu će se itekako uklopiti u takve prostore.

– Na pojedinim društvenim mrežama (Facebook, Instagram, itd.) sam često znao pisati postove upravo o ovakvim stvarima. Referirajte se na iste kada imate vremena ili pak slobodno pošaljite upit na neki od mojih profila odnosno email: [email protected], rado ću vam izaći u susret i pomoći, poručuje Goleš.

Nakon ovog više nećete pomisliti da vam dizajner interijera ne treba: Evo zašto je njegova uloga ključna
Share via
Copy link
Powered by Social Snap