Pretraga

Megaprojekt u susjedstvu: Uskoro kreće izgradnja autoceste vrijedne skoro 300 milijuna eura

A- A+

Slobodan Stanarević, vršitelj dužnosti direktora ‘Autoputeva Republike Srpske’ najavio je da bi 2. rujna trebala početi gradnja autoceste Banja Luka – Prijedor. Rekao je i kako je rok za izgradnju dionice pet godina, a Kinezima je u cilju da sve bude gotovo i prije, kako bi ranije krenulo razdoblje koncesije od 30 godina. Dionica će biti dugačka 42 kilometara.

Ilustracija, foto: Unsplash; Meriç Dağlı

Ovaj projekt, vrijedan oko 297 milijuna eura, već je četiri godine predmet kritika. Postoji nekoliko stvari koje se zamjeraju – od toga da nikada nisu javno objavljeni detalji dogovorenog posla s kineskim investitorima. Zna se samo da Ugovor o koncesiji predviđa da Republika Srpska 30 godina plaća godišnju naknadu za raspoloživost autoceste, u iznosu od 32,5 milijuna eura. Taj iznos će se osiguravati od naplate cestarina na svim autocestama, a ako to ne bude dovoljno, ostatak će ići iz proračuna RS, piše Buka.

Drugi veliki problem jest neisplativost ove dionice. Transparency International u BiH pokušava riješiti problem tajnosti koncesijskog ugovora sudskim putem. Početkom godine im je odbijen zahtjev za dostavljanjem kopije koncesijskog ugovora pa su posumnjali na korupciju i pokrenuli upravni spor protiv Ministarstva prometa i veza Republike Srpske.

Damjan Ožegović iz TI BiH rekao je kako se već u početku vidio manjak integriteta i transparentnosti Ministarstva i da je cijeli upravni postupak vrvio od nepravilnosti, a Ministarstvo je na sve načine pokušavalo osujetiti pristup informacijama, pa je čak negiralo i pravo na žalbu u upravnom postupku.

Izdvojeni članak

Gradi se nova autocesta: Vrijednost duplo veća od cjelokupnog prihoda Hrvatske

Upravo zbog toga, TI BiH ima i Preporuku Institucije ombudsmana za zaštitu ljudskih prava, u kojoj se navodi da je Ministarstvo provelo postupak na nepravilan i nezakonit način, a u konačnici su bili prisiljeni tužbom pokrenuti upravni spor pred nadležnim sudom.

Nedostatak transparentnosti

– Ugovor ovako velike vrijednosti za čijim sadržajem javnost ima povećan interes bi trebao biti javno dostupan u svakom demokratskom društvu, a obrazloženje Ministarstva da izvođač kao treća strana ne dozvoljava javnu objavu ugovora je zaista problematično, jer je Ministarstvo također strana potpisnica i to u ime svih građana. Vrijednost ugovora je velika i izvođaču se gradnja umnogome isplati, te je upravo to bio razlog zašto smo tražili da vidimo pod kojim se to uvjetima troši javni novac. Javni interes mora imati prednost nad osobnim i privatnim, a tamo gdje nedostaje transparentnosti uvijek postoji sumnja na koruptivne rizike i neke skrivene interese, rekao je Ožegović.

Iako je od strane predstavnika vlasti u više navrata rečeno da u ugovoru nema ništa sporno, pa je bilo i obećanja da će biti dostupan javnosti, to se još uvijek nije dogodilo. Objavljivanje ugovora je krajem prošle godine najavio čak i predsjednik Vlade Republike Srpske Radovan Višković, koji je novinarima rekao da će to učiniti kada to dozvole investitori, jer, kako je naglasio, ‘oni to u ovom trenutku ne dozvoljavaju’.

Ono što je dospjelo u javnost vezano za ovaj autoput jest da će uključenje na autoput biti u Kuljanima u Banjoj Luci, a da je završetak dionice sjeverno od Prijedora. Predviđena je gradnja 23 nadvožnjaka, 10 podvožnjaka, devet mostova, sedam vijadukta, jednog prolaza za životinje i jednog obostranog odmarališta.

Naplatne kućice bit će na tri lokacije, neposredno nakon petlje Kuljani, zatim na čvoru u Omarskoj i na čvoru Prijedor. U okviru čvora Omarska predviđen je prostor za izgradnju Baze za održavanje autoputa. Investitor je kineska tvrtka preko poduzeća SDHS-CSI BH koje je osnovala u Banjoj Luci.

Copy link
Powered by Social Snap