Problemi zbog ‘najskuplje ceste na svijetu’: Kina će dobiti pravo raspolagati crnogorskim zemljištem?
Crna Gora zamolila je Europsku uniju za pomoć pri otplati pozajmice od milijardu američkih dolara koju je uzela od Kine kako bi dovršila nedovršeni cestovni projekt. Ako Crna Gora ne bi ispunila svoje obaveze, Kina bi dobila pravo raspolagati s crnogorskim zemljištem koje je ta zemlja dala kao jamstvo.
Crna Gora zamolila je Europsku uniju za pomoć pri otplati pozajmice od milijardu američkih dolara koju je uzela od Kine kako bi dovršila nedovršeni cestovni projekt. Naime, ministar financija Crne Gore Milojko Spajić za Financial Times je kazao kao je Crna Gora dovoljno mala da EU odluči pomoći joj refinancirati tu pozajmicu te je naglasio kako bi to za Uniju bila mala, ali laka pobjeda.
Ipak, ovakav potez više je nego neuobičajen. Stefan Vladisavljev, analitičar za vanjsku politiku rekao je da je prvi puta da se Crna Gora ili neka druga zemlja sa Zapadnog Balkana zbog rastućeg kineskog utjecaja obratila EU te tako otvoreno zatražila pomoć.
Jedna od najskupljih autocesta na svijetu
Ministar Spajić je kazao kako je prva dionica ceste koja je izgrađena bila dugačka 41 kilometar te da je plaćena 820 milijuna eura, što je čini jednom od najskupljih autocesta na svijetu, a ona predstavlja tek jednu četvrtinu od ukupne duljine planirane ceste.
– Trenutno se oslanjamo na Kinu kada je riječ o infrastrukturi… geopolitički gledano, situacija je dramatična, kazao je Spajić te dodao da se Crna Gora u turizmu, svojoj najvažnijoj gospodarskoj grani, oslanja na goste koji dio EU. – Moramo se bolje povezati sa svojim saveznicima iz Europske unije. Moramo se uskladiti s ekonomijom, kazao je ministar financija.
Spajić je rekao da će Crna Gora financijsku pomoć tražiti i od drugih organizacija, uključujući i od Europske komisije, Europske investicijske banke te Europske banke za obnovu i razvoj. No iako je EU rekla da je spremna pomoći Crnoj Gori, dužnosnik Komisije rekao da će se teško pronaći prikladni financijski instrument preko kojeg će se pomoć realizirati.
Što čeka Crnu Goru?
Ugovor o izgradnji autoceste potpisala je prijašnja Vlada Republike Crne Gore, iako je sama odluka da se krene u izgradnju spomenute autoceste preispitivana više puta, a dvije su studije isplativosti zaključile da je ona ekonomski neisplativa.
Kina je vlasnik jedne četvrtine crnogorskog inozemnog duga te unatoč tome što su radovi na cesti više puta odgađani, prva rata duga na naplatu stiže u srpnju 2021. godine. Ako Crna Gora ne bi ispunila svoje obaveze, Kina bi dobila pravo raspolagati s crnogorskim zemljištem koje je ta zemlja dala kao jamstvo.
Što će biti, još se ne zna, no sudeći po komentarima vezanim uz ovu problematiku, mnogi smatraju da bi EU trebala pomoći Crnoj Gori te dokazati da je pravi geostrateški faktor, pogotovo kada je u pitanju zemlja koja predstavlja sama vrata EU.