Istra bi konačno trebala dobiti željeznicu koja će ju povezati s ostatkom Hrvatske, ali i važnim europskim pravcima. Postignut je dogovor kojim će se izgradnja osigurati iz financijskog paketa od 26 milijarde eura predviđenog za izgradnju prometne infrastrukture. Novac je osiguran za Održive planove mobilnosti s rokom razvoja do 2030. godine.
Osigurano je 26 milijardi eura iz EU za izgradnju novih 450 kilometara željezničke veze i 430 kilometara cesta, a 8 hrvatskih morskih i zračnih luka ucrtali na europske prometne pravce. Dio ove priče je i izgradnja željezničke mreže u Istri koja se čeka desetljećima. Najvažniji segment ovog projekta je svakako konstrukcija željezničkog tunela kroz Učku.
– Istri smo otvorili put za najveću investiciju u povijesti naše zemlje od neovisnosti, a to je željeznički tunel kroz Učku. Nakon puno inicijativa i razgovora, prošla je naša ideja za izradu planova za takozvano prometno izolirane regije poput Istre, kojim bi se one povezale s ostatkom zemlje. Ovo je idealan trenutak za naš poluotok, s obzirom da smo uspjeli uključiti dionicu od Pule do Trsta u europsku prometnu mrežu, i sada ostaje drugi krak spoja istarskih željeznica kroz tunel Učku prema Rijeci i Zagrebu, rekao je istarski europarlamentarac Valter Flego, na jučerašnjoj raspravi Odbora za promet prilikom završetka pregovora o europskoj prometnoj mreži.
Dogovorom Komisije, Parlamenta i Vijeća, ključna prometna čvorišta – Rijeka, Zagreb, Osijek, Varaždin i Split – do 2030. moraju razviti Održive planove mobilnosti, razvijati multimodalnost te čisti javni prijevoz. Sve kako bi postali najzeleniji hrvatski gradovi te važna čvorišta ključnih prometnih pravaca.
U slučaju nepoštivanja dogovora odnosno kašnjenja projekata, Hrvatskoj slijedi kazna Komisije, piše istraski.hr. Naime, prije prijave projekata Komisija će provjeriti stvarnu mogućnost realizacije. Bude li projekt odobren, on mora biti i završen u zadanom roku. U protivnom će Europska komisija provesti postupak protiv zemlje koja kasni i time koči razvoj EU prometne mreže.
Odbor za promet ovaj će dogovor potvrditi u veljači. Usvajanje Uredbe očekuje se na zadnjoj plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u ovom mandatu.
HŽ nabavlja šest novih vlakova, poboljšanjem željezničke infrastrukture trebali bi voziti 160 kilometara na sat, pogledajte ovdje detalje.