Pretraga

Veliko ulaganje HŽ-a, raspisana mega javna nabava od 450 milijuna eura

A- A+

HŽ Infrastruktura pokrenula je postupak nabave projektiranja i izgradnje Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet (GSM-R) i migraciju na FRMCS – budući željeznički mobilni komunikacijski sustav. Procijenjena vrijednost nabave je 450 milijuna eura, što je najveća procijenjena vrijednost nabave ikada u HŽ Infrastrukturi. Projekt predviđa modernizaciju kojom se planira pokriti cjelokupna željeznička mreža u Hrvatskoj na više od 2.600 kilometara pruga.

putnički vlak

Putnički vlak | foto: HŽ Putnički prijevoz

Riječ je o uvođenju nove radijske tehnologije za komunikaciju s pružnim vozilima na željezničkim prugama kojima upravlja HŽ Infrastruktura. Naime, GSM-R je međunarodni komunikacijski bežični standard za željezničku komunikaciju i aplikacije.

Dio je Europskog sustava upravljanja željezničkim prometom (ERTMS). Koristi se za komunikaciju između vlakova i kontrolnih centara za regulaciju željezničkog prometa.

Dvije stepenice više

FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) će postupno zamijeniti aktualni GSM-R jer trenutačno dostupne specifikacije ne pokrivaju cijeli niz funkcionalnosti koje su potrebne upraviteljima infrastrukture i željezničkim prijevoznicima.

Modernizacijom se planira pokriti cjelokupna željeznička mreža u Hrvatskoj na više od 2.600 kilometara pruga. Predviđeno trajanje provedbe ugovora je sedam godina.

Projekt se financira iz fondova EU-a i kredita Europske investicijske banke. Sastoji se od tri faze: izrade projekta odnosno tehničke dokumentacije izgradnje, izgradnje Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet te migracije s GSM-R mreže u FRMCS.

Infrastruktura iz 80-ih

Općenito, komunikacija na prugama HŽ Infrastrukture postiže se radiodispečerskim (RD) sustavom izgrađenim početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća. To je poseban telekomunikacijski sustav čija je osnovna namjena uspostavljanje komunikacijske veze (radiotelefonske i digitalne telegramom) između strojovođe vučnog vozila u pokretu i određenoga dispečerskog središta te obratno. Sve komunikacijske veze ostvarene preko RD sustava potpuno su kontrolirane i obavezno su snimane registrofonima.

Izdvojeni članak

Istra dobiva željeznicu, jedna dionica je i tunel kroz Učku

Ugradnjom GSM-R/FRMCS sustava na željezničkim prugama u Hrvatskoj postiže se prije svega, interoperabilnost, odnosno neometan prekogranični promet i željeznički promet između država EU-a. Kao i zamjena postojećega analognog radiodispečerskog sustava komunikacija te izgradnja primarnoga i pričuvnoga dispečerskog i nadzornog centra, te zamjena postojećeg i izgradnja novoga centralnog sustava za glasovno i vizualno informiranje putnika.

Veća sigurnost i zarada

Novi sustav trebao bi i znatno povećati iskoristivosti kapaciteta željezničkih pruga i veću gustoću prometovanja vlakova, a time i veći prihod. No, najvažnije je, ističu iz HŽ-a, da će se ovim sustavom znatno podići razina sigurnosti u prometu vlakovima.

GSM-R se inače koristi na 130 tisuća kilometara pruga u Europi i 210 tisuća kilometara pruga diljem svijeta i svi imaju obvezu postupno se prebaciti na FRMCS.

Njegovo uvođenje u Hrvatskoj podržavaju i socijalni partneri i Agencija za sigurnost željezničkog prometa. Projekt tranzicije na FRMCS u pripremi je skoro dvije godine i zamišljen je da se realizira po modelu design&build kako bi se maksimirali transparentnost i brzina realizacije.

Pogledajte ovdje nove vizure pruge od Križevaca prema Dravi, na gradilištu je kao u mravinjaku.

Copy link
Powered by Social Snap