Pretraga

Ovo je jedan od najvažnijih projekata za Istru: Istarski ipsilon postaje ‘X’, kako napreduju radovi?

A- A+

Istarski ipsilon postaje ‘X’, čime će Istarska županija biti integrirana u mrežu autoceste u Hrvatskoj. Izmjenama i dopunama koncesijskog ugovora predviđena je realizacija investicije dviju podfaza ‘Jadranske autoceste’ ukupne vrijednosti oko 200 milijuna eura. Sva tri faze projekta koštat će do 600 milijuna eura, a ministar Oleg Butković uoči potpisivanja ugovora istaknuo je kako će 95 posto radova obavljati hrvatske građevinske tvrtke. ‘Novi Ipsilon’ trebao bi značiti kraću vožnju i spoj na autocestu bez zaustavljanja.

U tijeku su radovi na Istarskom ipsilonu | screenshot YouTube

Dok se gradi dionica tunel Učka do čvora Matulji u tijeku je i izgradnja punog profila autoceste pa nastavljaju i radovi na dogradnji Istarskog ipsilona koji postaje ‘X’. Ovaj ugovor potpisan je 10. svibnja 2023. godine, a izmjenama i dopunama koncesijskog ugovora predviđena je realizacija investicije dviju podfaza ‘Jadranske autoceste’ od dionice Dragonja do Matulja ukupne procijenjene vrijednosti oko 200 milijuna eura.

Radovi na 10 kilometara dugoj dionici Istarskog ipsilona od tunela Učka do Matulja te dupliranju mosta Mirna i vijadukta Limska draga ukupne duljine 1,6 kilometara krenuli su polovicom veljače 2024. godine. Riječ je o jednoj od posljednjih dionica kojima će se i službeno dovršiti izgradnja Ipsilona u punom profilu, a više o ovom projektu doznali smo od Bina Istre.

Izdvojeni članak

Građevinski boom u Istri: Kupnja za renovaciju profitabilnija

Projekt od 600 milijuna eura

Prisjetimo se, nakon realizacije faze od Pazina do tunela Učka, vrijedne 170 milijuna eura probijena je i druga cijev tunela Učka. Sve tri faze, istaknuo je ministar Butković, iznosit će ukupno oko 600 milijuna eura.

– Realizacija kompletnog Istarskog ipsilona pridonijet će sigurnosti prometa na tom području, budući da tom dionicom dnevno prođe od deset do dvadeset tisuća vozila, rekao je Butković dodajući kako će oko 95 posto radova obavljati hrvatske građevinske tvrtke što će pridonijeti rastu BDP-a, za 0,53 posto.

Valja napomenuti da će po dovršetku podfaza mreža Istarskog ipsilona A8 i A9 bit će u cijelosti izgrađena u punom profilu te će se čvor Matulji spojiti s obilaznicom Rijeke, odnosno s mrežom autocesta.

Izdvojeni članak

Bauštelska reportaža: Naselje u Puli koje je od ‘divlje gradnje’ postalo top ponude na tržištu nekretnina

Integracija Istre u mrežu autocesta

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture rečeno je kako se radi o realizaciji posljednje faze Istarskog ipsilona koja uključuje spomenutu dionicu od tunela Učka do Matulja i dva vijadukta – Limska draga i most Mirna čime će se završiti Ipsilon te integrirati Istru u u autocestovnu mrežu Hrvatske. Radovi su u punom jeku, a kompletan dio do Matulja, zajedno s vijaduktima trebao bi biti završen do 2026. godine.

– Radovi na mostu Mirna napreduju prema planu. Izgradnja armiranobetonske konstrukcije mosta nastavlja se, uključujući postavljanje kapitelnih nosača za stupove. Na vijaduktu Limska draga trenutno je u tijeku postavljanje armiranobetonskih temelja, a paralelno se završava s iskopima i uklanjanjem dijela brda na južnoj strani pristupne ceste. Radovi na oba projekta napreduju prema planu, uz kontinuiranu proizvodnju i dostavu potrebnih materijala te završne radove na pripremi terena, doznali smo od Bina Istre.

U tijeku su radovi na Istarskom ipsilonu | screenshot YouTube

Ipsilon postaje ‘X’

Prema navodima Bina Istre, nakon ‘dupliranja’ dionice Matulji-tunel Učka radovi teku ubrzano. Stoga je potrebna posebna regulacija da bi se promet odvijao što brže i sigurnije. Očekuje se da će ovaj projekt doprinijeti sigurnijem i prohodnijem ulazu u Istru. Ondje se pak sprema za Istarsku županiju strateški važan projekt produžetka Istarskog ipsilona – koji će postati ‘X’.

– Nakon planiranog završetka Istarskog ipsilona krajem 2026. godine, u razvoju je njegova potencijalna nadogradnja u Istarski X. Trasa koja povezuje središnju Istru s Labinom, predviđena je u županijskom Prostornom planu, a Istarska županija osigurala je sredstva za opsežnu studiju izvodljivosti izgradnje autocesta ‘Istarski X’ u ovoj fazi, preuranjeno je govoriti o troškovima i rokovima izgradnje, uputili su nas iz Bina Istre o promjenama važnog elementa infrastrukture.

Izdvojeni članak

Kanalizacija, radovi kojima nema kraja, ili oronule fasade: Što najviše muči građane Pule?

Pritom, iz Bina Istre ističu kako je model koncesije Bina Istre prvo javno-privatno partnerstvo za gradnju cestovne infrastrukture u Hrvatskoj pa dodaju kako su morali osigurati za svaku dionicu najpovoljnije uvjete financiranja. Tvrde da za Ministarstvo prometa model kroz ključ u ruke s poštivanjem ugovorenih rokova gradnje predstavlja garanciju da se proračunske vrijednost troškova grdnje ne mogu prekoračiti, dok nepredviđeni troškovi i ostali rizici ostaju na strani koncesionara, a ne javnog partnera.

Vožnja bez zaustavljanja

Za same rokove gradnje, pohvalili su se kako radove gotovo uvijek u projektima dovršavaju prije zadanog vremenskog roka, dok ih sukladno zakonima gradnje RH redovito provjeravaju nadzor i inspekcija. Dodali su da će se nakon završetka radova u svakom slučaju prometovati brže – i bez zastoja.

– Dosad smo uložili preko milijardu eura u projekt izgradnje Istarskog ipsilona čijih će 150 km autoceste sukladno ugovoru, nakon proteka koncesijskog roka, ostati Republici Hrvatskoj u besprijekornom tehničkom stanju i naravno neopterećeno dugovima. Spajanjem mreže Istarskog Ipsilona i HAC-a u Matuljima, korisnici će prometovati od Pule do Zagreba ili obratno u punom profilu autoceste bez zaustavljanja za otprilike 2,5 sata, napisali su nam.

Ubrzani tempo radova

Na dionici tunel Učka do čvora Matulji na kojoj napreduje izgradnja punog profila autoceste ubrzanim tempom traje miniranje visokih usjeka kao i radovi iskopa – sve uz posebnu regulaciju. Prema ugovorenom roku s izvođačem u trajanju od tri i pol godine, 10 kilometara duga dionica autoceste trebala bi u punom profilu autoceste spojiti tunel Učku i Matulje, do 2027. godine. Dupliranjem dionice Matulji-tunel Učka također će se omogućiti pristup naseljima Benčinići i Kolavići, a prema kojima je pristup bio problematičan.

Smatra se kako će radovi olakšati i učiniti sigurnim prometovanje na dijelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnim dnevnim prometom s više od 10.000 vozila, koji ljeti premašuje i 18.000 vozila. Ovaj projekt isto tako uključuje izgradnju zaštita od buke na preko 6 kilometara i zatvoreni sustav odvodnje, dok će biti zadovoljeni i elementi doprinosa zaštiti okoliša te unaprjeđenja kvalitete življenja zajednice uz prometnicu. Vrijednost ove dionice je 101 milijun eura.

Na kultnoj lokaciji hotela iz 1970-ih Istra dobiva novi Valamarov hotel, gdje pročitajte ovdje.

Copy link
Powered by Social Snap