Pretraga

Ovaj most je nekada bio prvi zavareni u svijetu, gradio se samo 250 dana, a danas je spomenik kulture

A- A+

Na poljskoj rijeci Sludwia u gradu Maurzyce nalazi se istoimeni most koji je 1929. godine ispisao povijest. Riječ je o prvom mostu na svijetu u čijoj konstrukciji se nisu koristile zakovice, već su svi elementi bili zavareni. Njegov dizajn potpisuje legendarni poljski inženjer i stručnjak za zavarivanje Stefan Bryla. Most Maurycze je nekada bio bitna prometnica na putu do Varšave, no već dugi niz godina nije u funkciji, a od 1968. je proglašen poljskom kulturnom baštinom.

Most Maurzyce

Most Maurzyce | Foto: YouTube screenshot

Jeste li znali da se na poljskoj rijeci Sludwia u gradu Maurzyce, zapadno od Lowicza, nalazi prvi u povijesti u potpunosti zavareni istoimeni most. Izgrađen je 1929. godine kao projekt legendarnog pionira mostovske gradnje, Poljaka Stefana Bryla. Već dugi niz godina nije u funkciji, ali ova jedinstvena građevina zauvijek će ostati jedinstven primjer poljskog inženjerskog umijeća.

Revolucionarna uloga

Most u Maurzycama dugačak je jedva 27 metara i širok 6,8 metara, a unatoč tome njegova je izgradnja bila tehnički revolucionarna. Naime, to je prvi most na svijetu u čijoj se konstrukciji nisu koristile zakovice (metalni dijelovi za povezivanje), već su se svi elementi varili, što vrlo lijepo opisuje Magdalena Jelenska u knjizi Arhistorija. Upotreba tog rješenja umanjila je težinu mosta za oko 20 posto u odnosu na konstrukcije sa zakovicama i značajno je snizila troškove izgradnje.

Izdvojeni članak

Završen most koji ponovno spaja dva naselja, na kavu se pješačilo 2 kilometra, a poplave su blokirale sve

Zbog činjenice da je most bio prva poljska zavarena konstrukcija ovog tipa, bio je potrebno dovesti stručnjake i kvalificirane zavarivače iz belgijske tvrtke Soudure Electrique Autogène. Nakon dolaska, belgijski stručnjaci pružili su obuku poljskim zavarivačima u izgradnji mosta koja je trajala samo 250 dana.

Remek – djelo Stefana Bryla

Njegov tvorac bio je Stefan Bryla, građevinski inženjer i stručnjak za zavarivanje te profesor na Tehnološkom sveučilištu u Varšavi. Most je vrlo brzo uvjerio investitore u široku primjenu tehnike zavarivanja u gradnji. Revolucionaran u to vrijeme, dovršetak mosta Maurzyce pokrenuo je novu eru u izgradnji mostova diljem svijeta. Njegova konstrukcija je opisana u europskom i američkom inženjerskom tisku, a inženjeri iz cijelog svijeta posjetili su novi most u velikom broju. Posljedično, Poljska je bila prva zemlja u svijetu koja je regulirala izgradnju zavarenih mostova.

Most je godinama korišten na putu Belin – Varšava, ali se u međuvremenu pokazao premalim za količinu prometa na ovoj međunarodnoj cesti pa je povučen iz uporabe. Nekih 20-ak kilometara sjevernije, izgrađena je nova cesta koja i dan danas prometuje. Iako više nije u upotrebi, most će će zbog svoje revolucionarne uloge zauvijek ostati zapisan u povijesnim knjigama.

Izdvojeni članak

Most Garzón jedan je od najčudnijih na svijetu: Izgleda poput kružnog toka, ali s razlogom

Poljska kulturna baština

Krajem 1968. godine most je uvršten na popis objekata poljske kulturne baštine. Neko vrijeme, dok ta kategorija nije ukinuta, nalazio se i među spomenicima nulte razine – što su bili najcjenjeniji povijesni spomenici u državi. Zanimljiv, kasnije je ponovno klasificiran kao nepokretni povijesni spomenik.

Obnovljen je 2009. godine, a za gotovo 200.000 eura očišćena je čelična konstrukcija od hrđe i ponovno obojena srebrnom bojom, dok je površina ceste zamijenjena granitnom oblogom. Ispred nje je 2011. godine otkrivena spomen – ploča profesoru Bryli. Pogledajte ovdje kako izgleda most koji je ponovno spojio dva hrvatska naselja.

Most Maurzyce | Foto: YouTube screenshot

Copy link
Powered by Social Snap