Pretraga

Poljaci grade mega željeznički tunel ispod velikog grada, bušit će ga ‘krtica’ duga gotovo 5 kilometara

A- A+

Poljski megaprojekt Središnja lučka komunikacija (CPK), koji objedinjuje novu međunarodnu zračnu luku i mrežu željeznica velikih brzina, dodijelio je ugovor vrijedan oko 412 milijuna eura konzorciju predvođenom austrijskom grupom Porr. Riječ je o izgradnji željezničkog tunela ispod grada Łódźa, na dionici između četvrti Retkinia i Fabryczna. Tunel, dug 4,6 km i promjera 14 metara, imat će dvije pruge za promet u oba smjera i postat će najduži i najširi jednocevni tunel u zemlji. Budući da tunel prolazi ispod gusto izgrađenog dijela grada, radovi će se provoditi uz najviše sigurnosne i inženjerske standarde.

Željeznički tunel u Poljskoj

Željeznički tunel u Poljskoj | Foto: CPK

Poljska Središnja lučka komunikacija (CPK) – megaprojekt koji ima za cilj preoblikovati prometnu mrežu zemlje izgradnjom nove međunarodne zračne luke i nacionalne željezničke mreže velikih brzina – dodijelila je konzorciju predvođenom austrijskom grupom Porr ugovor vrijedan oko 412 milijuna eura za izgradnju željezničkog tunela velike brzine ispod grada Łódźa. Riječ je o projektu koji obuhvaća dionicu između gradskih četvrti Retkinia i Fabryczna.

Više od tisuću upita

Ova investicija predstavlja veliki korak u razvoju prve prave mreže željeznica velikih brzina u Poljskoj. Vlakovi će dosezati brzinu do 350 km/h, značajno skraćujući vrijeme putovanja između ključnih gradova i pružajući snažan poticaj regiji Łódź. Projekt se provodi u uskoj koordinaciji s aglomeracijskim tunelom PKP PLK, koji će poboljšati lokalne prometne veze unutar grada.

Natječajni proces, jedan od najopsežnijih u povijesti CPK-a, započeo je u prosincu 2024. godine. Dokumentacija o nabavi sadržavala je oko 2.000 dokumenata, a kompanija je zaprimila više od 1.000 upita od ponuditelja.

Najduži željeznički tunel

Tunel će se bušiti tunelskom bušilicom (TBM) promjera oko 14 metara i duljine 4,6 kilometara. Imat će dvije pruge, omogućujući promet vlakova u oba smjera brzinom do 160 km/h. Bit će to najduži i najširi jednocevni željeznički tunel ikad izgrađen u Poljskoj. Trasa prolazi ispod gusto izgrađenog urbanog područja grada Łódźa, što zahtijeva iznimno visoke inženjerske i sigurnosne standarde.

– Jedan od naših ključnih zadataka je izgradnja tunela za brze vlakove ispod središta Łódźa, uz maksimalnu sigurnost za stanovnike. Dodatne tehničke procjene koje smo naručili pokazuju da ovom zahtjevnom projektu pristupamo odgovorno i u skladu s najvišim standardima izvedbe, izjavio je dr. Filip Czernicki, izvršni direktor CPK-a.

Radi osiguranja strukturne stabilnosti, CPK je naručio detaljne tehničke preglede objekata duž trase tunela te angažirao tvrtku Albraco za izradu dodatnih 70 analiza. Svaka će analiza uključivati dijagnostiku, sigurnosnu procjenu i preporuke za zaštitu ili sanaciju građevina.

Željeznički tunel u Poljskoj | Foto: CPK

Pripreme u punom jeku

Pripremni radovi već su u tijeku. Keller Polska vodi konzervatorske i restauratorske radove na jačanju temelja Kulturnog centra Łódź, dok Budimex planira dovršetak lansirne komore Retkinia tijekom svibnja. U isto vrijeme, radovi na prihvatnoj komori Fabryczna odvijaju se u dvije faze.

Za razliku od paralelnog ‘cross city’ tunela PKP PLK, koji je namijenjen regionalnom prometu, CPK-ov tunel bit će namijenjen međugradskim i brzim vlakovima, s postajom u Łódź Fabryczna. Nakon izlaska kod Retkinije, tunel će se spojiti na postojeću liniju br. 14, a zatim se granati prema Poznańu i Wrocławu.

Ulaganje CPK-a u Łódź dio je transeuropskog prometnog koridora Sjeverno more – Baltik, jedne od ključnih ruta osnovne TEN-T mreže Europske unije. Ova strateška infrastruktura ne samo da jača položaj Poljske na prometnoj karti Europe, već i znatno doprinosi prekograničnoj povezanosti te gospodarskoj integraciji srednje i istočne Europe.

Tunel kroz Varašavu

U Varšavi se gradi najduži željeznički tunel u državi dugačak gotovo deset kilometara. Novi tunel bit će dio projekta CPK, odnosno Središnje komunikacijske luke koji se sastoji od niza ulaganja u izgradnju nove međunarodne zračne luke te brzih željeznica i autocesta.

Novi tunel povezivat će gradove Varšavu, s CPK-om, Łódźom, Wrocławom i Poznańom, a gradit će se na isti način kao metro glavnog grada – kopat će se 30 metara pod zemljom. Više o svemu pročitajte ovdje.

Što je CPK?

CPK ili Središnja komunikacijska luka planirani je veliki infrastrukturni projekt u Poljskoj s ciljem izgradnje nove međunarodne zračne luke i razvoja nacionalne integrirane prometne mreže. Planirano je da se zračna luka nalazi otprilike 40 kilometara jugozapadno od Varšave, povezana s novom željezničkom mrežom velikih brzina i sustavom autocesta s kontroliranim pristupom koji povezuje veći dio zemlje.

Planove za CPK, koje je prvobitno odobrila poljska vlada u studenom 2017., ponovno je procijenila pobjednička Koalicija 15. listopada nakon parlamentarnih izbora u Poljskoj 2023. U lipnju 2024. koalicijska vlada potvrdila je da će se element projekta zračne luke nastaviti. Početak izgradnje očekuje se 2026. godine, dok bi nova zračna luka trebala biti otvorena šest godina poslije. Očekuje se da će trošak svih investicija biti 131 milijardu poljskih zlota, odnosno oko 30 milijardi eura. Pogledajte ovdje kako napreduje obnova važnog alpskog tunela koji povezuje Italiju i Francusku.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap